Gå til innhold



Foto

HiClass -97 Gearkasse Mellomaksel Prisme trøbbel

prismerør trøbbel

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1 reply to this topic

#1 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 13 January 2014 - 22:53

Problem med å montere tilbake mellomaksel røret på gearkassen på 2WD HiClass -97.. Samme som på en Hiace. Prismerøret skled lett av, men umulig å få på igjen. Det entrer ca 5cm og da er det stopp. Har sjekket for dritt, men alt er helt rent og pent innover prismeakslingen på gearkassen. Samme inni prismerøret. Trodde det var feil simmerring, og tok vekk den nye igjen for å sjekke. Men samme problemet er der enda. Prismeakslingen på gearkassen løper lett rundt uten prismerøret på. Men er nesten umulig å dreie rundt med prismerøret montert med stor håndemakt til bunns.

Ser ut som om problemet er utenpå prismerøret inni gearkassen. Ser ingen merker utenpå prismerøret, men ser inni kassen at det er trangt mellom prismet og huset på gearkassen. Ser ut som et hylserør i aluminium i gearkassehuset som er kont innover rundt prismeakselen. Og som da kniper rundt prismerøret når det kommer innover på prismeakslingen.

 

Prøvde Prismerøret på en annen gearkasse uten problemer med røret. Så problemet sitter i gearkassens uttak bak. Er det noe løst kont Alu-rør bakerst inni gearkassen som en styring til rundt prismerøret som har løsnet eller ?

 

Prismerøret har 3 prismetenner som er litt lavere enn resten. Men det har ikke prismeakslingen og har ikke noe å si for monteringen igjen.

 

 

 

 


Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".

#2 Carmann

Carmann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 01 February 2014 - 00:06

 Jeg fant feilen til slutt ang prismerøret på mellomakslingen som ikke ville innpå gearkassen igjen på Hiac`en -97.

 

 

FAKTA:

Det er en Foring (Et metallrør) bakerst i hekken på gearkassen som ikke står på noen tegninger. Dette røret har som oppgave å holde vekten av Prismerøret ut til mellomakslingen og blir smurt av gearoljen og fungerer derfor som et glidelager utenpå Prismerøret – Yoken.

 

Pga mangel på gearolje (svetting) har ikke Foringen (røret) inni hekken på gearkassen fått nok smøring mellom Foringen og Prismerøret. Foringen har da blitt varm og utvidet seg og knepet hardt på Prismerøret. Foringen har IKKE gått tilbake til opprinnelig diameter etter overopphetingen. Derav metall lyd ved start og stopp og samme symptomer som om håndbrekket stod på under kjøring i sakte fart 5km/t.

 

 

Jeg trodde først at Foringen var løsnet og stod da kanskje skjevt etter demontering av mellomakslingen med Prismerøret. Prøvde derfor å skimse Foringen på plass igjen ved hjelp av trykk ifra prismeakslingen til gearkassen gjevnt rundt. Men det var feil løsning. Foringen er ikke å rikke. Den er sikkert krympet fast i gearkassehuset. Foringen står heldigvis bom fast nå.

 

 

Løsningen ble å hone Foringen innvendig siden Prismerøret kun entrer til bunns med stor kraft. Stappet en fille rundt prismeakslingen innover på gearkassen først. Jeg honet med 400 og deretter med 1200 våtpapir i olje på ca 1600omdr. (Batterimaskin)

Testet nå Prismerøret underveis flere ganger med ny olje på. Skyllet til slutt ut med Teflonspray og dro ut igjen fillen. Skyllet deretter masse med Teflonspray og tynn olje til det rant ren olje ut igjen. Prismerøret sklir nå lett inn og ut som den skal og ingen slark utvendig eller innvendig.

 

 

Nå er det bare å montere sammen mellomakslingen med nye kryss, etterfylle gearkassen med olje, ny simmerring, og tut og kjør igjen


Carmann. " Veldig tålmodig men alt har en grense etter hvert".