Gå til innhold



Foto

Vurderer å kjøpe en liten skapbil (lastebil)

hvilke merker er best?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 junkern2

junkern2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 14 January 2014 - 23:47

Jeg driver et båtfirma og begynner å bli lei av å kjøre rundt med proppfull varebil og alltid mangle noe. Jeg har et verksted jeg bruker til oppbevaring av maskiner o.li., men må nesten daglig  innom ifm jobb og planlegge nøye så jeg kan få med meg alt. Har tidligere hatt en stor transit, og synes det var praktisk å få med seg så mye i bilen, men den er solgt og jeg gidder ikke betale en formue for en ihjelkjørt, rundtbulka transit/sprinter el.li. (hvordan i helvete klarer folk å bulke disse bilene så mye??). Jeg vurderer derfor å kjøpe en forholdsvis liten skapbil med løftelem, men har lite kjennskap til hvilke merker som er verdt å satse på slik at jeg kan ta alt av maskiner, utstyr og delelager i bilen og slipper å bruke så mye tid på unødvendig kjøring og planlegging. "mobilt verksted" med reoler innvendig, stor arbeidsbenk med skrutvinge, kompressor osv. frister stadig mer  :jump:  Den gir jo også fine muligheter til å transportere et offroadprosjekt hvis en skal på treff istedet for å kjøpe bilhenger :whistle:  

 

Jeg har kl C og kjenner til bakdelen ved lett lastebil kontra u/3500 kg, men har ikke helt oversikt på hvor mye som skiller i eierkostnadene ved å evt. kjøpe bil med tillat totalvekt over 7500 kg? Det frister med litt stor hytte slik at det går an å ta seg en hvil bak i, men det er ikke noe must. Bilen blir nok ikke kjørt mer enn 10000 km i året og siden det skal være en ren arbeidsbil (som store deler av arbeidsdagen forhåpentligvis kun står parkert ved siden at båten jeg jobber ombord i) ønsker jeg ikke å legge så mye penger i en slik bil. 

 

Er det generelt stor forskjell rent kvalitetsmessig på lastebilene, eller er de fleste greie? jeg ser for meg en liten Mercedes, Iveco, Renault el.li. Alternativt en litt større Volvo eller Scania (kan jeg registrere ned totalvekt på disse slik at vektårsavgiften blir lavere?).Hvilke merker bør jeg evt. styre unna? 

 

I dag ser jeg for meg at en av disse bilene kunne vært aktuelle:

http://www.finn.no/f...nnkode=45999019

http://www.finn.no/f...nnkode=45448699

http://www.finn.no/f...nnkode=46005921

http://www.finn.no/f...nnkode=45559032

http://www.finn.no/f...nnkode=45950194

 

Noen synspunkter? Hva bør jeg velge? Hva pleier ansvarsforsikring å koste til disse bilene? Prater vi flere titalls-tusen? Jeg skal kun bruke den til "egentransport", ikke næring, og kun meg som sjåfør?



#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 15 January 2014 - 00:00

Nå står det lite om hvor du bor men på www.automatgear.no/ford_e_350_til_salgs.html

ligger det en US Ford E350 med skap... den kan kansje være intressant


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 masterboy

masterboy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 15 January 2014 - 17:47

Når det gjelder vekt og avgifter, så mener jeg det er slik at dette ikke blir en greie før en passerer 12tonn totalvekt. Mellomtunge 2aksl. distrubusjonsbiler med skap er ofte tilpasset dette. Her er det mye ok brukt å velge i. Personlig synes jeg Scania, eller Volvo med mellomhøyt skap, slik som ofte er brukt til distrubusjon fra bryggeriene er veldig bra valg.

Blir dette for stort, er det lett lastebil som er alternativet. Her får man nesten like store skap, lavere driftskostnader, men også mye lavere nyttelast. Disse bilene saker og gynger, og man kan ikke se hvor en har hjulene sine i speilene, da hytten ofte er smalere enn skapet. Skal man ha en slik bil er det etter min mening en MB Atego, eller en Volvo LF det beste valget. Det er også mye Daf, Iveco og Renault ute på markedet, og disse er sikkert også ok. Mitsubishi Fuso, Canter og Nissan Diesel er sikkert bra biler det og, men min erfaring er at MB Atego er en mye kjekkere bil å kjøre enn disse.

En nesten ny Atego importerer du fra Tyskland selv og får en strøken bil til en fornuftig pris!