xj 01 2,5td
#1
Posted 16 January 2014 - 18:14
Trenger tips ifra dyktige folk
Har som dere sikkert vet NP231, problemet er at jeg gjerne sku brukt 4x4 også når det ikke er glatt (grunnen til det er at det er mye is og asfalt om hverandre på de veiene jeg kjører på). Trekker mye henger, er ikke no serlig når det plutselig er is å ræva slepp med hengern bak, spesielt ikke med unger i bilen
Finnes det ei bra løsning på dette?
Har også lyst å montere noe form for sperrer framme og bak.
Vet ikke om det har noe betydning, men bilen er hevet 3,5-4", kjører 31" på vinter og 33" på sommeren.
Takk på forhånd.
CRH
Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Posted 16 January 2014 - 21:37
Du finner litt info hvis du googler "231 to 242 swap" har ingen erfaring med et sånt bytte selv, men med 242 kassa så kan du kjøre i 4-fulltime hele året på all slags underlag.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#3
Posted 16 January 2014 - 21:53
Sperrer hjelper ikke på det problemet du nevner, men det visste du vel.
Den fullgode løsningen er, som Chryslercrap nevner, transferkasse med senterdiff. 242 er kun levert i bensin-Cherokee, og jeg antar at ombygging medfører noe arbeid/kostnader.
Jeg er bortskjemt med den tryggheten fulltime 4x4 gir på blandingsføre (fra RR og Defender), så på nåværende dagligbiler (Ram og Sub og LR S3, uten senterdiff) har jeg lav terskel for å kjøre 4x4 på alt som ligner på glatt; altså våt asfalt, grus, vanlig vintervei og alle forhold der jeg får et hjul på snø eller is. Det gjelder dog å kjøre litt musikalsk, så det ikke bryter _for- mye.
Jo kortere bil (mindre akselavstand) desto mindre problem.
Mvh Terje K.
---------------------
Terje S. Knutsen
#4
Posted 17 January 2014 - 02:38
Noen som vet hvilke 4.0HO modeller transferkassa passer mot 2,5td girkassa ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
#5
Posted 17 January 2014 - 02:39
Noen som vet hvilke 4.0HO modeller transferkassa passer mot 2,5td girkassa ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
#6
Posted 18 January 2014 - 02:13
Er litt usikker på årsmodell eg plukket den av, eldre enn 95, men nyere enn 91,..
uansett, tok ut en 242 fra en 4.0 liter, og den er plug & play mot min 231 fra 95.
Dette er da inn og ut-flenser. Usikker om det er det samme med elektriske koblinger, men dette kan eg sjekke en av dagene hvis ingen kommer med noe fakta før.
Eg er iallefall sterk i troen på at dette byttet skal la seg gjennomføre!
#7
Posted 20 January 2014 - 20:55
Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Posted 24 January 2014 - 18:30
Du kan jo sjekke på 4wd eller Quadratec hvor mange splines det er på transfer på de ulike årsmodeller. Sjekk også ut hvilken gearkasse du har. Siste året for AX15, som også satt i bensinutgaven med manuell, skal være 1999. Hvilken kasse de har brukt etter dette vet jeg ikke. OM dette har innvirkning på transfer, vites heller ikke. Derfor lurt å sjekke med de overnevnte nettbutikker, da et hvert slikt produkt har i sin beskrivelse anntall splines, både inn og ut.
mvh
B.
Sjølberging er alfa og omega.