Gå til innhold



Foto

oljetrykk faller på tomgang


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Grandcherokee01

Grandcherokee01

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 19 January 2014 - 14:01

har fått et problem med min WJ. Oljetrykket faller på tomgang når jeg har/kjører. Har akurat skifet dem berømte o-ringene-simring-støtstenger-toppdeksel pakning-olje+filter-returslanger. Men nå når jeg har kjørt og står stille så faller oljetrykket og lampa CHECK GAUGES begyner å pipe og lyse. Jeg brukte olje 5-40 syntetisk.

 

Noen ide om hva det kan være?


Jeep Grand cherokee 3.1 TD-01.


#2 VPettersen

VPettersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 24 January 2014 - 00:09

Sjekk oljetrykket ved oljetrykksensoren. Får kjøpt manuelle metere hos Biltema, som du skrur på istedenfor sensoren. Kan være selve sensoren. Evt så kan det ha bygd seg opp en del dritt i/ved sensoren. 

 

Slik kan du teste sensoren: http://answers.yahoo...29174051AAtofhh



#3 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 24 January 2014 - 18:45

Er denne motoren godkjent for syntetisk 5w-40? Hvis ikke, så få det av fortest mulig, både på grunn av trykk og på grunn av at slik olje i mange tilfeller spiser pakninger og simringer med lekkasje som resultat.

 

Delsyntetisk 10w-40 og motorvarmer burde være langt bedre.

 

nvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#4 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 24 January 2014 - 19:29

Vet ikke om det gjelder din motor, men hvis du har brukt filter av merke Fram så kan det lage slike problemer.



#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 25 January 2014 - 14:11

med for tynn olje klarer du ikke bygge nok trykk på tomgang

men tror den egentlig vil ha 15/40 olje.. den får du også i syntetisk


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 25 January 2014 - 15:15

15w-40 blir nok litt i overkant. Tyngre diesel'er benytter dette. Fant at VM anbefaler Mobil Super S til sine motor, dette er en vanlig delsyntetisk olje, altså ekvivalenten til det jeg anbefaler lenger opp i tråden. Syntetisk olje hører ikke hjemme på disse motorene.

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#7 Grandcherokee01

Grandcherokee01

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 26 January 2014 - 20:52

jeg skiftet nå til 10-40 del synt, ble litt bedre med det hender at nåla går til null punktet. Filter ble kjøpt på MANDAL import det samme som ble skiftet forrrige gang. hva ligger olje trykket deres på ved tomgang? lurer på om jeg skal skifte til mineral olje. men den er vel ikke det beste om vinteren. Tror dere det er farlig å kjøre med dette? selv om trykket kommer ved kjøring?


Jeep Grand cherokee 3.1 TD-01.


#8 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 26 January 2014 - 23:25

Går til nullpunktet, altså som i dette fort ned på null, eller ligger og beveger seg i nærheten av null?

Mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#9 andre5

andre5

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 491 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 00:49

sjekk oljefilteret, det hender seg det er feil på filtrene, spess filter med tilbakeslags ventil så ikke oljen renner ut av filteret ved stopp av motor, det er mange som har måttet bytte motorer etter havari pga oljefilterene



#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 06:36

er ikke noe som heter delsyntetisk olje

enten er den syntetisk eller mineralsk... bare juks det som står på flaska and semi-synt, delsynt osv


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#11 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 11:23

er ikke noe som heter delsyntetisk olje

enten er den syntetisk eller mineralsk... bare juks det som står på flaska and semi-synt, delsynt osv

 

<script pagespeed_no_defer="" type="text/javascript">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=128926&p=1680881&md5check=7bf7691c5fb2630d268b5877abf563c0&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,XMPnHdPy1n4'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

Part syntetic er en blandig av mineral og syntetisk olje.



#12 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 11:31

Syntetiske smøremidler blandes av og til med konvensjonelle mineraloljer for å gi en kostnadseffektiv mellomting mellom de to ytterpunktene, og disse kalles ofte "halvsyntetiske" eller "delsyntetiske". Selv om halv- eller delsyntetiske oljer og mineraloljer begge fungerer som smøremidler, er det imidlertid ingen tvil om hvilken type olje som gjør den beste jobben. Hvis man ønsker høyest mulig nivå av motorbeskyttelse, er det fullsyntetiske smøremidler som gir best resultater.

 

http://www.castrol.c...ntentId=6008192

 

Send en mail til Castrol og si de skriver feil, tror de bør rette opp infoen sin hvis det ikke stemmer.



#13 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 11:41

Fullsyntetisk olje gir best smøring, det er det liten tvil om, men oljen skal da gjøre så mye mer enn å smøre. I tillegg er den tynnere og bryter ned foringer og pakninger i motorer som ikke er konstruert for de additiver og annet som forefinnes i en syntetisk olje. Mang en motor har mistet oljetrykk og blitt lekk som en sil etter overgang til syntetisk olje. Skal slik olje benyttes må det stå spesifikt i instruksjonsboken at motoren er beregnet for det.

Mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#14 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 27 January 2014 - 11:54

For øvrig, Castrol og andre fabrikanter skal selge, følgelig er mye av det de skriver ren reklame, og reklame er ikke valid informasjon.

Mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#15 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 28 January 2014 - 15:34

Har ikke hoppa av en støt-stang eller noe da...?

Sånnt skjer ikke av seg selv, og etter all sannsynlighet har det noe med arbeidet du har utført.



#16 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 January 2014 - 01:10

Mister vel ikke oljetrykk av en forvillet støtstang. Oljepumpen går jo uansett.

Mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#17 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 29 January 2014 - 11:16

Mister vel ikke oljetrykk av en forvillet støtstang. Oljepumpen går jo uansett.

Mvh

B.

 

<script pagespeed_no_defer="" type="text/javascript">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=128926&p=1681023&md5check=7bf7691c5fb2630d268b5877abf563c0&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,-zqVUNuwlNY'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

Oljetrykket kommer av motstanden olja møter på sin vei igjennom motoren. Når ting i motoren begynner å bli slitt så avstanden mellom delene øker så synker trykket. Vet ikke om en avhoppet støtstang vil gjøre så løfteren ikke ligger på plass slik at olja renner feil/lettere og dermed så blir det mindre trykk.



#18 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 30 January 2014 - 12:10

Som PWB sier, så faller oljetrykket dersom kravet til mengde er for stort.

 

Meg bekjent er det hull i støtstengene på de fleste støt-stang motorer, som fører nettopp olje fra feks løfter og opp i vippe-armene.

Hopper en stang av, så har du en stor lekkasje i oljekretsen som oljepumpa sliter med å kompensere for på lave turtall.



#19 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 30 January 2014 - 17:04

JGC_tech, er dette du noe vet, eller er det noe du tror?

 

Jeg finner det helt usannsynlig at en slik støtstanglekkasje kan føre til stort tap av trykk. Oljen møter mye motstand rundt omkring på sin ferd i motoren, og følgelig må oljepumpen ha rikelig med kapasitet. Av egen erfaring, altså med avhoppet støtstang, har slikt ikke innvirkning på oljetrykket i nevneverdig grad.

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#20 JGC_tech

JGC_tech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 358 Innlegg:

Posted 31 January 2014 - 19:41

Man kan aldri vite dette. Pumpekapasitet faller med slitasje, og derfor umulig å si noe spesifikt.
Det er dog ikke usannsynlig, og det sammenfaller svært godt med tråd-starters problem.... Han hadde ikke dette problemet før han byttet støt-stenger og pakninger. 99% av tilfellene er det derfor der slike feil ligger.

 

Beste er å få verifisert at trykket er lavt, og gå bakover i hva man har gjort siden det funka sist.
Oljetrykks-messig er det vel støt-stenger og løftere/vippearmer som bør være mistenkt etter min mening... og det er kanskje det enkleste å sjekke, uten at jeg har rørt en skrue på en VM-diesel.