Hei noen som har erfaring med godkjenning av 2.3 TD fra pajero i Mazda b2600 1988?
Takker for alle svar
Posted 29 January 2014 - 21:51
Hei noen som har erfaring med godkjenning av 2.3 TD fra pajero i Mazda b2600 1988?
Takker for alle svar
Posted 30 January 2014 - 21:23
brodern søkte om ombygging fra 2,6 bensin til 2,5d / td i mazdaen..
fikk svar at uten turbo på 4d56 motor var det bare og bestille time for visning, med turbo måtte det sendes søknad med dokumentasjon på at chassi, bremser etc.. tålte motoren..
er nå bare å sende en forespørsel til statens vegvesen sitt regionkontor i ditt distrikt og du vil få svar etterhvert om de ser på det som en forenklet ombygging eller avansert ombygging..
ved avansert vil de videresende til sfoor og du sender en eventuell søknad dit..
Posted 24 February 2014 - 11:40
takker og bukker!
Posted 24 February 2014 - 19:36
Posted 24 February 2014 - 22:35
kopierer bare svaret fra svv jeg fikk på forespørsel om ombygging fra 3,0 bensin til 2,8 diesel på min pajero..
Hei.
Når det gjelder motorbytte så skiller vi mellom 2 typer:
1. Enklere motorbytter, der dette karosseriet har vært levert med denne motorutgaven.
Her er det nok å dokumentere at karosseriet har vært levert med denne motoren og hva som ellers er forskjell på av hjuloppheng, bremser osv.
2. Omfattende motorbytte, der denne motorutgaven ikke har vært levert i karosseriutgaven.
I disse tilfellene må det skrives en søknad med utdypende beskrivelse av hva som skal gjøres, alle tekniske data på motoren, hvilke deler som skal benyttes og eventuelle forsterkninger/ombygginger som tenkes utført. Søknaden blir deretter behandlet av SFOOR (Spesialistgruppen for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy)
I ditt tilfelle vil jeg tro at dette karosseriet har vært levert med dieselutgaven, men dette og andre endringer må du som nevnt fremskaffe dokumentasjon på.
Som dokumentasjon godtar vi uttalelse fra importøren av bilmerket, eller utskrift av delefilm etc. som bekrefter dette.
Hvis motoren ikke finnes levert i ditt karosseri, må du levere søknad for behandling som nevnt i punkt 2.
Når det gjelder vektene så må bilen også etter ombyggingen holdes innenfor bilens originale tillatte akselvekter med fører og passasjerer.
Motoren som benyttes må stå samme eller bedre avgasskrav enn den originale, samt at originalt eksosanlegg til den nye motoren må benyttes.
Det må også fremlegges dokumentasjon/kvitteringer for de delene som brukes.