Gå til innhold



Foto

Ny styresnekke, bråkete pumpe og hakkete styring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 13 February 2014 - 17:50

Hei

 

Har i dag fått byttet styresnekke på min 1989 RAM med cummins. Servopumpen ble ikke byttet, dessverre. Den gamle snekken hadde aksialslakk og lekkasje, men fungerte lett og fint. Servooljen luktet høgg, så jeg regnet med at selve pumpen også var ganske dårlig, uten at jeg vet hva slags utslag dette skal gi. Men altså, nå ny snekke. Oljen skummer, styringen lugger, særlig mot venstre, den gir fra seg litt klassisk servo lyd og oljen lukter like høgg som før.

 

Det jeg tror har skjedd er følgende: Den nye snekken er selvsagt tight og fin, helt tett og alle bevegelige ting er uten slakk. Dette fører til at den må ha større trykk enn den gamle snekken for å fungere skikkelig. Pumpen er gammel og slitt, og gir følgelig ikke nok trykk med dertil dårlig styreresultat.

 

Tar jeg feil her? Kan det være at den ikke er luftet godt nok? Kan det hende det "går seg til"? Andre forslag? Servooljen er ATF +4, altså Mopars anbefaling.

 

mvh

 

B.

 


Sjølberging er alfa og omega.


#2 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 14 February 2014 - 00:42

Jeg gjetter på fortsatt luft. Jekk opp framakselen og sving 30 ganger fullt utslag uten motoren i gang, det var oppskriften når jeg bytta snekka på min. Men først så suger du ut den gamle olja fra beholderen og fyller på fersk. Bytt gjerne olje underveis når du svinger frem og tilbake. Ny olje gjør underverker. Jeg bruker fullsynetisk Valvoline fra Torshov. mener det er spekka for VAG produkter


--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#3 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 14 February 2014 - 12:45

Takk. Mener du at syntetisk servoolje er bedre enn Atf +4? Hva med Mopars spesifikasjoner?

Mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#4 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 14 February 2014 - 19:51

ATF passer best på automatkasser. Servostyringa bør helst ha egen olje siden siden den har litt annerledes spesifikasjon. Jeg bruker selv atf-olje på servoen på noen av mine gamle biler, men er ikke sikker på hva Dodge har spesifisert på nettopp din bil. Vi kan derimot si at siden 1989 har olja blitt mere utvikla, dengang hadde man knapt hørt om syntetisk olje :)

 

Nettopp den Valvolineolja er ofte brukt til problemløsning. Aner ikke hvorfor, men den har mest sannsynlig noen additiver som annen olje ikke har. Funka gull på min bil i hvertfall. Jeg slet med dårlig servovirkning om vinteren, og det hendte et par ganger at den kastet ut olje fra beholderen. Men nå funker det gull :)


--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#5 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 15 February 2014 - 14:56

Ok. Kjørte en lengre tur med bilen, og den ble betydelig bedre etterhvert. Har brukt DynaCat syntetisk ATF +4, og kjøpte mer for videre lufting og utbytting, etter råd fra Phoenix US-cars. Funker ikke det, får jeg forsøke en annen olje. Har ny pumpe liggende, men den er ikke skiftet i en håndvending, dessverre. Men den viktigste biten her, er at problemene ligger i pumpen/lufting, og ikke i den nye styresnekken, og det er greit å vite :-)

 

mvh

 

B.


Sjølberging er alfa og omega.