Gå til innhold



Foto

Ulyd etter og blitt kjørt oljetørr i 86 land cruiser


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Sigvart

Sigvart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 27 February 2014 - 20:06

Hei kjøpte en gammal Land cruiser 1986 modell av en kamerat til min far, bilen var kjørt oljetørr og bjunte og klakke i motoren og fekk deretter ny olje men han hadde bare parkert den for og ikkje ødelegge meir, fikk bilen hjem idag og bilen er veldig lettstartet og sviver fint utenom klakkelyden er en 2.5 LT. først så tenkte eg rådebank, at skålene er utslitte. evnt hva eg kan sjekke. om det så evnt er stor sannsynlighet for det er skålene , hvor mye det koster for nytt sett og hvor :) 
er helt ny på forumet og kjenner ikkje til hvem eg kan spørre om slike spørsmål så tenkte å lage en tråd var optimalt. takker for svar :)
prøvde og laste opp en video fil på under 20mb men kom opp at eg ikkje hadde tillatelse til og laste opp den filtypen.. men la til et bilde

DSC_0470.jpg

fekk ikkje til og legge bilder til i kommentar feltet, men igår tok jeg motoren ut av bilen og demonterte toppdeksel å bunnpanne, brukte et nylon brekkjern og kjente over stempelstaka, og fant slark i stempelstak på cylinder 4, skrudde så av feste runt veiva og kunne tog av dette 2delte lager eller hva det heter, men var synlig feil og fant pris på 260 kr stk for nye så det blir nokk reprasjon isteden for motorskifte. tusen takk for hjelp, legger til nogen bilder.  det er da slike eg trenger : http://www.skruvat.n...ger-P39696.aspx

Attached Thumbnails

  • DSC_0502.jpg
  • DSC_0495.jpg
  • DSC_0487.jpg

Edited by Sigvart, 02 March 2014 - 20:24.


#2 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 28 February 2014 - 07:39

Uten å ha noe kjennskap til din motor, hvor mye har den gått uten olje, intervall på bytte osv, vil jeg tro at skader av dårlig og lite olje er omfattende. Slitasje kan være i hele motoren.
Jeg ville nok sett etter en brukt motor. Det blir billigere, du får bilen raskere på veien.

Ps. Gratulerer med en flott classiker :)

#3 Sigvart

Sigvart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 28 February 2014 - 16:12

hei takk for svar, dette er en 1986 modell, og han eg kjøpte den av he eigt bilen siden 1987 om eg forstod vognkorte rett, bilen har hatt oljeservice kvert år frem til 2012 siden den var ny, og tectylbehandling ca like ofte, fant ikkje et eineste rusthul o.l på rammen, men bilen starter veldig enkelt og sviver som en klokke utenom lyden, men motoren er veldig oljebløt rundt bunnpanna så lurte på om den er gått oljetør pga lekasje og ikkje slitasje. men me en gang lyden kom ble bilen parkert etterså at han fyllte på ny olje for og se om lyden forsvant, men så lett er det jo aldrig :) men får vell bjunne og leite etter motor, er vell det beste da det er nok sine grunner for at dette har skjedd :)



#4 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 28 February 2014 - 20:20

Det koster ikke noe å skru av toppen, da ser du om du har slitekant og at alle honingsspor er tilstede. Demonterer du bunnpanne og sjekker lager burde du få oversikt.

#5 Sigvart

Sigvart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 28 February 2014 - 21:42

ja får prøve det imorgen da :)



#6 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 28 February 2014 - 22:18

Er det rådebank, så sjekker du ut åssen det ser ut der nede.  Kan jo være at du kommer unna med noen lagerbytter der. 

Av med toppdeksle for og se hur kam og løftere ser ut er jo en enkel sak og gjøre i tillegg.

Men og starte med og ta av toppen fortoner seg som en bakvendt start spør du meg. 

Ville ikke tatt av toppen bare for en visuell sjekk der.

Ventiler og topp pakning er jo mest sannsynlig i orden siden motoren starter lett og går greit om man ser bort fra bankelyden, så ett toppløft er penger og jobb mer eller mindre rett ut av vinduet sånn i første omgang. 

Det er min mening ihvertfall. 

 

Bilen ser jo veldig bra ut sånn ellers, så håper bilen får den fortsettelsen den fortjener i fremtiden uansett hur motoren er. 


Edited by ballder, 28 February 2014 - 22:19.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#7 Sigvart

Sigvart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 01 March 2014 - 00:04

hey takk for svar ballder, begynner da me og demontere toppdeksle og bunnpanna og sjekker over da :) takk for svar, bilen skal få den fortsettelsen den fortjener ja, har ikkje tenkt og lage spiker av denne, spørsmålet er bare om motoren skal repareres eller skiftes :)



#8 Sigvart

Sigvart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 13 Innlegg:

Posted 02 March 2014 - 20:28

bler ikkje fiks av motor alikevell, lagrene har lagt goe riper i veiva som eg ikkje såg igår på alt oljen. :)


Edited by Sigvart, 03 March 2014 - 19:09.