Gå til innhold



Foto

Dodge ramcharger

ramcharger

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 08 May 2014 - 19:56

Hallo! Jeg er ny her, og ny på offroad generelt.
Har nylig kjøpt en ramcharger og fått den godkjent.. Men fortsatt finnes det ting jeg har lyst til å utbedre.

Er det noen her inne som har peiling på amerikanske biler, og spesielt ramcharger da, så klart! Bl.a hva den kan være verdt, hvor man får kjøpt deler, typiske feil/mangler, heving osv.. :)

Håper på fornuftige svar ;)

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 08 May 2014 - 21:58

Årsmodell? Motor? Bilder? :) 

Har en 1978 med 318, bilde 

<- her... :) 

 

Jeg planlegger etter hvert å selge min for rundt 75, i god bruksstand og daglig bruk, noe rust. 

 

Typiske feil? Rust. Eldre motorer blir slitte, ikke direkte feil men må likevel påregnes. Jeg hadde havari på automaten, TF727, men det skyldtes at den var overhalt av en som ikke hadde peiling før min tid. Det store problemet var vel heller at bilen var over 30 år, og alle tidligere eiere hadde modifisert ledningsnettet på SIN måte. Etpar km med ledning ble klippet bort, og atter mange km ble koblet opp gjennom sikring. 

 

Deler bestiller du rett fra kilden, jeg handler fra www.rockauto.com. Men det er et eget triks å handle hos rockauto, søk etter gamle tråder så står det litt om internasjonal shipping og mange varehus. Vil du være sikker på å få riktige deler sender du en mail til www.sarpsborgmotor.no. De de ikke har skaffer de, og da får du handlet i Norge med norsk reklamasjonsordning. 


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 09 May 2014 - 12:02

Takk for svar! Min er en 90' mod 318CiD aut. Motor og gir er i god stand, virker det som. Men skulle gjerne møtt noen som har peiling som kunne prøvd den og sett. For jeg har ikke mye peiling selv.. Ellers er det litt rust het og der.. Måtte bygge opp igjen kanalen, og karosseri festene bak var helt opprustey. Dette er fikset.. Må finne noen som kan justere forgasseren for meg, da den (tror ialefall jeg) får litt for mye bensin, og stopper/kveler seg iblandt, når jeg slipper opp gassen og triller litt etter en motbakke, eller gitt på litt..

Ellers har jeg lyst til å heise den, på en eller annen måte sånn at jeg kan få det godkjent. Noen som vet om dette er mulig?

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 May 2014 - 15:39

Ring BGNor og spør, finnes det lovlig sett kan de skaffe. Jeg kjører selv på stock saggy originalfjærer med 33"12,5-15. Men selv om du får den godkjent hevet får du antagelig ikke godkjent større hjul... Hvilken dimmensjon har du i vognkortet forresten? Min har 225/78-15, som er latterlig lite...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 12 May 2014 - 16:02

Det skal jeg gjøre! Takk for tipset.. Vil uansett være lettere å bytte hjul enn å senke den igjen! Men har du heist den på karosseriet? Jeg vurderer å lage noen braketter på fjærene evt. Hvor mye er det mulig å heise på fjærene før det går utover mellom akslingen/kryssene? Husker ikke dim, men tror det er litt mer enn din. Har fått tak i noen billige, og bra felger i dag. 10,5x12" :D

#6 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 12 May 2014 - 16:04

Lol, 10,5x15" mener jeg!

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 May 2014 - 19:16

Min er helt stock... Ikke hevet i det heletatt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 12 May 2014 - 20:52

Ah! Men det går fint med 33x12,5?

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 May 2014 - 23:45

...skraper litt i terrenget... Både på innsiden og utsiden...


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 13 May 2014 - 14:24

Var innom bgnor i dag, finnes ingenting som er å få godkjent........

#11 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 16 May 2014 - 00:07

Fikk inntrykk av at BGNor har generelt lite merkespesifisert til bilene våre da jeg var innom der..

Mr.E via Tapatalk

Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#12 Trompert

Trompert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 02 June 2014 - 10:41

Noen som har erfaring med helsing av disse bilene her? Driver med min nå, men er redd jeg får for mye vinkel på kryssene. Tips til hva jeg burde gjøre?

#13 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 05 June 2014 - 23:21

Usikker på hvor mye min er hevet, men det virker som kryssene tåler det. Eneste problemet er ekstra belastning/slitasje på skyvestykket på mellomakslene, så på min bør de byttes..


Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 09 July 2014 - 08:24

Hør med han her: http://www.finn.no/f...nnkode=49034019 Han har liggende hevesett til Ramcharger. Men det blir for langt for meg å kjøre til nord-vestlandet å hente... :/

 

Litt usikker på hvordan dette vil funke på RC, men på Jeepen min fikk jeg litt skarp vinkel på mellomakslen bak etter 3" heving. Der monterer jeg et transfer case dop kit mellom geartraversen og ramma, da motoren bare er opphengt i to fester i motorrommet og geartraversen bak. Da vil vinkelen bak bli snillere, men fremme litt skarpere.


Edited by HardKåre, 09 July 2014 - 08:27.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere