Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Val's Cherokee


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
54 replies to this topic

#41 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 07 October 2014 - 19:13

Dagens oppgraderinger, montering av nytt eksosoppheng i skjøten mellom katalysator og potte. Det er et punkt hvor  eksosanlegget ofte begynner å henge ned, og dermed tar nedi ved offroad kjøring. Ble ganske fornøyd med resultatet, men ser at gummiopphenget er litt mye strukket, får se hvor lenge det holder, og modifisere ved behov. Gummiopphenget ble festet i karrosseriet med en u-bolt i gulvet. 

 

IMAG1375.jpg

 

Neste jobb var å skru fast brannslukningsapparatet. Greide selvfølgelig å montere det opp ned, og det var for dårlig vær for at jeg orket å snu det rundt ikveld. Men er i alle fall bedre enn att det slenger rundt i baki der!

 

IMAG1379.jpg

 

Begynner å bli klar for kjøring i Skien til helgen, og da har jeg ett mål; å ikke kjøre i stykker noe... Jeg sliter med akkurat det der  :shiftyninja:


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#42 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 14 October 2014 - 14:44

Bilder fra kjøring i Skien KNA Telemark

 

IMAG1380.jpg

IMAG1382.jpg

IMAG1385.jpg

IMAG1387.jpg

IMAG1388.jpg

IMAG1391.jpg

IMAG1396.jpg

IMAG1398.jpg

IMAG1399.jpg


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#43 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 23 October 2014 - 09:51

Longarmsa har nå kommet! :jump:

Masse bilder av montasje kommer!

 

IMAG1409.jpg


Edited by Val, 24 October 2014 - 08:24.

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#44 Gjelsvik

Gjelsvik

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 30 October 2014 - 20:14

Spennende å følge med på. Vurderer å handle meg Cherokee (eller tahoe) som bruksbil selv.

 

Hva skjedde i Skien siden du har dratt ut gulvmatter etc?



#45 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 October 2014 - 20:20

Taler ikke bildene for seg selv?? :P Gamle dørpakninger holder ikke vann ute... :P


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#46 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 02 November 2014 - 21:19

Ja det var ganske dypt i det hullet... og så fikk jeg motorstopp utti vannet! (Øvre bolten til Quick-disconnecten slo hull igjennom innerskjerm og luftfilterboksen, så den ble fyllt med vann, og stengte for lufta.)

Måtte krabbe ut av vinduet mens vannet strømmet inn gjennom dørene, heldig vis var det kar i nærheten som fikk dratt meg opp før bilen ble helt full av vann, Tusen Takk!

 

Senere var det en valp med store hjul og portalaksler som måtte gi tapt for det hullet. Var en kjentmann som påsto det var 1,5 meter dypt, vannet stod i alle fall godt opp på dørene på cherokeen...

Har tatt ut teppet av bilen, og det skal ikke inn igjen! Er snart ferdig med å kle gulvet i bilen med asfaltplater, har tatt litt tid da det er så dårlig tørk i regnvær... Har jo børsta rust, smurt flere lag med rustmelk, og mala med hammerslagsmaling på gulvet først. Var forresten overraskende lite rust under teppet. 

 

IMAG1402.jpg

 

Kablene bakover i bilen, bla den nye batterikabelen, la jeg i to kabelkanaler og så asfaltplate oppå. Oppå asfaltplatene har jeg orginale matter av teppestoff, og oppå der igjen skikkelige gummimatter fra quadratec.com. Synlige områder som rundt midtkonsollen, beholder jeg en bit av teppet, men uten den orginale filten under. 

 

Da blir interiøret bedre rustet til dypvannsdykking  B)


Edited by Val, 03 November 2014 - 11:36.

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#47 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 02 November 2014 - 21:25

Taler ikke bildene for seg selv?? :P Gamle dørpakninger holder ikke vann ute... :P


Sent from my iPad using Tapatalk

 

Ja, også har jeg jo rulla rundt med bilen, så den er ikke helt rett i døra...


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#48 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 03 November 2014 - 22:13

Har pakket ut de lange armene  :) og sånn ser de ut:

 

IMAG1419.jpg

 

Det fulgte ikke med noen monterings veiledning, greier nok å få det sammen uten, men da antall bolter ikke stemmer med antall hull, så begynner jeg å lure på hvordan de har tenkt... Er da spesiellt boltene som går igjennom det nye feste i "ramma" som jeg lurer på, ser ut til å være 2 like lange bolter på begge sider av bilen, dvs 4 totalt, men jeg har ikke fått 4 like bolter... Får sende en e-post til Mr.Rusty. Ellers ser delene ut til å være av god kvalitet, og akkurat som bestillt  :D

 

IMAG1428.jpg


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#49 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 January 2015 - 22:49

En relativ plutselig endring av sivilstanden gjorde sitt til at prioriteringer ble endret, dvs dårlig med mekking...

 

Men nå har jeg i alle fall begynnt! Monterte tverrbjelken under transfer/gir-kasse i dag.

 

20150104_145931.jpg

 

20150104_151720.jpg

 

20150104_153426.jpg

 

Var spent på om jeg ville få vibrasjoner med ny tverrbjelke. 98 cherokee er mer utsatt for vibrasjoner etter hveving da de har en annen annen utgang fra transferkassa. Som det sees på bildene så hadde jeg senket kassene med ca 2,5 cm med et aluminium mellomstykke. Men det nye tverrbjelken fra Rustys senker også kassene til omtren samme høyde, og testkjøring gav ingen vibrasjoner. :D

 

20150104_153500.jpg

 

20150104_153614.jpg

 

Det neste på lista blir å lage hull for å montere festene til rammevangen. Dere ser den ytre delen på siste bildet. Den indre delen har hylser til de gjennomgående boltene, så det blir kanske store hull i rammevangen. 2 - 3 cm dia, 2 stk. Festene til rammevangen skal klemme rundt vangen, som en tvinge, så det ikke bare er skruehullene som opptar kreftene, horisontale fra "longarma".

 

Det tar nok ikke like lang tid før neste innlegg kommer, men når man ligger ute å skrur om vinteren så trenger man en god porsjon motivasjon... :punk:

 


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#50 sinnsyk

sinnsyk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 316 Innlegg:

Posted 16 January 2015 - 10:03

Godt å se at det enda er folk som skrur bil. Det er ikke så veldig mange år siden det var kjempemange aktive prosjekter på diverse offroad sider, nå er det måneder mellom hver gang det dukker opp noe 



#51 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 04 September 2015 - 20:25

Desverre lenge siden jeg har vært her... av årsaker som nevnt i forrige post, men har tidvis hold på mye med bilen, og "longarmsa" er ferdig montert og i daglig bruk. xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png

 

Men så gikk sperra i bakakselen i stykker, så da bestemte jeg meg for å kjøpe en slik:

 

Inv_55788_from_East_Coast_Gear_Supply_7716 (1)-page-001.jpg

 

Inv_55788_from_East_Coast_Gear_Supply_7716 (1)-page-002.jpg

 

Brukte lang tid på å bestemme meg, men her får jeg masse oppgraderinger på en gang. Veldig fornøyd! jump.gif.pagespeed.ce.zUJ6BmcoxH.gif

Er nå i transit i New Jersey, med jetcarrier, så kommer vel om en ca mnd tid.

 

Gleder meg xbiggrin.png.pagespeed.ic.yJVH25T4ne.png


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#52 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 07 September 2015 - 20:47

Det var sperra Lock Right Locker som tok kvelden, så nå kjører jeg rundt med drift på det ene bakhjulet, i påvente av godsaker fra USA...  :shifty:

 

Jeg har en del å holde på med så jeg valgte å kjøpe en Ford 8.8 aksel ferdig tilpassa montering i XJ. Skal være "bolt on", det er jo selvfølgelig aldri så enkelt som man tror, men i alle fall mye enklere enn bytte av sperre, trur eg... :rolleyes2:

 

I tillegg til å få en kraftigere aksel så får jeg skivebremser bak! og det gleder jeg meg til  :dribble: ,orginal bremser er absolutt ikke noe å rope hurra over etter at bilen er hevet ca 5" og fått 33" gummi  :thumbsdown:

 

I 8.8 så valgte jeg å gå for den orginale diff bremsen, lamellene er nye og skulle ha bedre friksjonsmateriale.  -_- Det er litt av økonomiske årsaker, men også med tanke på at en sperre, som Lock Right, får veldig mye belastning når den som med meg blir kjørt 99% på asfalt.  :wtf2:  LockRight locker sperrer i normalposisjon men løses opp ved svinging. Kanskje bedre med en brems til mitt bruk  :iiam:

 

Ellers så er akselen overhalt med nye lager, og fått en matchende svart farge. Så da er det bare å ruste opp resten av bilen i samme standard...  :blink:


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#53 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 25 September 2015 - 13:57

bør være bolt on.. eneste forskjellen er at på ford 8.8 sitter festene til bladene under akselen å ikke over som på jeepen :D
Men har du bestilt bolt on så er det nok sveiset nye fester over :D


Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#54 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 26 September 2015 - 13:51

Nå er akselen kommet! Men får ikke montert den før i November for skal 4 uker til Malaysia og Indonesia. xcool.png.pagespeed.ic.b57dwem1eg.png

 

Totalt har akselen kommet på 18 19 tusen. Mye penger, men har så mange jern i ilden at "bolt on" betyr mye for meg! Spesielt i November, da mekking foregår utendørs....

 

Har Green Stuff bremseklosser foran, så tror jeg får bestille det til Ford 8.8 akselen også. Håper det ikke er mange varianter...

 

:icecream:


Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS

#55 Val

Val

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 255 Innlegg:

Posted 08 October 2015 - 16:18

En gang offroader, alltid offroader. På tur i Indonesia må teste en Suzuki Jimmy (er det vel...)

Først en tur på hvovedveien, så

fylle bensin på den lokale "bensin stasjonen", det blir noen flasker med 1,5l bensin for å få full tank

Attached Thumbnails

  • 20151007_122245.jpg
  • 20151007_091810.jpg

Er den ikke i stykker? La oss skru den fra hverandre og finne ut hvorfor!

JRS