Hepp
Har den senere tid fått tiltagende gynging (som i opp og ned) foran ved nedbrems. Jo brattere nedover, jo verre er det. Man kan selvsagt mistenke en skjev bremseskive, men da ville man vel samtidig fått et ratt som beveget seg, samt sideveis "gynging"?
BIlen har bladfjærer foran, og det er montert nye støtdempere.
Hvis ikke dette skyldes bremseskive, hva kan da være årsaken? En ting er selve gyngingen, en annen ting er hva som iverksetter den. En kan legge til at på god asfalt og jevn vei oppfører bilen seg eksemplarisk, uten vibrasjoner hverken her eller der.
Her er noe av hva jeg har tenkt så langt.
- Bilen er stiv i fjæringen og en kunne jo mistenke ujevn veibane som utløsende årsak. Det hender fra tid til annen at det kommer antydning til gynging også uten breming, men den gir seg fort.
- Støtdempere? Grunnet liten vandring, kan de sette seg, slik at de ikke lenger er i stand til å utføre den jobben de skal?
- Spissing. Når man bremser vil man jo tvinge hjulene til en annen posisjon enn de i utgangspunktet har. Sett at spissingen er feil, man bremser og flytter dermed tyngdepunktet betydelig, samtidig tvinges hjulene, hvis spissingen er feil, til å endre rulleretning, med påfølgende "wobbel" som resultat. Har en slik tankegang noe for seg?
Innspill mottas med interresse og takknemlighet.
Mvh
B.