Gå til innhold



Foto

hva slags dekk burde jeg putte på min geländewagen til vinteren?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#1 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 09 September 2014 - 21:30

har kjøpt geländewagen og lurer på hva som er bra dekk for vinteren. det som står på nå er 33" all terrain. fordekkene er rimelig slitt så må nok få kjøpt to nye. er det isåfall greit å kjøre på slike deg uten pigg på vinterføre? jeg fikk også med noen max mud-dekk som står på 16" felg med seks hull. passer til pajero eller patrol. vurderer om jeg skal kjøpe 16" felger og putte på disse..

 

har også merket at bilen blir varm ved kjøring i oppoverbakke og lurer på hva jeg kan gjøre med dette. det er montert intercooler foran radiatoren på bilen også mangler den deksel til vifta på radiatoren. kan dette ha noe med saken å gjøre? eller kan det være termostaten?

 

forslag taes imot med takk!

 

hilsen rimelig grønn, men stolt g-wagen-eier:-)

Attached Thumbnails

  • 10632672_10152330018200778_672649202723522350_n.jpg


#2 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 05:31

Kult bilde :thumbsup:

 

Mener å ha sett at bilen din har en 603A motor med intercooler? kjempemotor,

 

Det er nok helt normalt at temp stiger i motbakke men den bør kunne tåle f.eks lierbakken uten at du må slippe opp gass for at den blir for varm. Gjør den det?

 

Kjører du med henger belaster du mer og ting skjer raskere.

 

Vi er mange som kjører med BF KM2 seipet med eller uten pigg om vinter . Tror du vil bli fornøyd med det.

 

Lykke til !

 

nielsa



#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 08:34

Hvorfor ikke kjøpe ordentlige vinterdekk? Det blir ikke dyrere heller, og du får vinterdekk opp til 285/75x16", som tilsvarer 33".
Sepia og pigga MT-dekk blir aldri så bra som dekk med mykere gummi.

Edited by lafterolf, 10 September 2014 - 08:34.


#4 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 15:25

kjører selv km2 33x10.5 fullseipa hele året. funka jævla bra sist vinter. tror det er litt fordi de er smale, og litt fordi de var ferske. vil nok bli værre med åra :-) spørs jo og hvor i landet, og hva bilen brukes til....



#5 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 17:48

takk for tilbakemeldinger! legger ved et bilde av de hjulene jeg fikk med ekstra til bilen. som sagt står de på feil felger, men 16" felger får jeg vel kjøpt rimelig.. ellers så så jeg en dame som skulle selge nankang 33" med skrudde lastebilpigger for 4000. er dette et bra kjøp? hun visste ikke alder..

 

når det gjelder tempen så har jeg ikke testet lierbakkene ennå, men får nok gjort det i mårra for da skal jeg på en jobb i drammen. kjørte til og fra hønefoss i går og på vei opp til solihøgda fra hønefoss til oslo så var den nesten oppe på rødt når jeg kom på toppen. den bruker endel vann også så lurer litt på hvorfor det skjer.

 

skal noen av dere opp til rena til helgen? 

Attached Thumbnails

  • bilde.PNG


#6 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 19:44

alder står på dekksiden :-) aldri vært borti typen... kule felger du har, di som står på bilen. 15" det ja? 



#7 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 20:58

BF AT er helt kurante på vinterføre dersom du tar høyde for at du nettopp kjører med disse dekka på vinterføre.

Men du vet....   Skjer noe uforutsett som f.eks et akebrett med ett lite barn ut i veibanen, så kan forskjellen på skikkelige vinterdekk kontra BF AT faktisk være jævlig avgjørende for barnet og dets foreldre/famile og ikke minst ditt eget liv videre i fremtiden være av stoooor betydning.  NOE OG TENKE PÅ??

Jeg selv er faktisk nok en av idiotene som ruller på BF AT hele året i den tro at det skjer ikke meg.  Og mest sannsylelig så skjer det heller ikke meg, men den dagen det skjer meg.......  

Håper jeg blir voksen nok i hue til og ta grep og kjøpe ordentlige vinterdekk før det går til helvete.  


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#8 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 21:07

hun trodde de var fra 2006, men var lite brukt. da er de vel for harde så jeg takket nei. det som står på bilen er 15" ja:-)



#9 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 21:13

Hvorfor ikke kjøpe ordentlige vinterdekk? Det blir ikke dyrere heller, og du får vinterdekk opp til 285/75x16", som tilsvarer 33".
Sepia og pigga MT-dekk blir aldri så bra som dekk med mykere gummi.

 

hva tilsvarer 245/70-16?


Edited by slavendin.com, 10 September 2014 - 21:21.


#10 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 10 September 2014 - 22:37

Er det 245/70x16" du trenger? Vil tro du får rimelige vinterdekk i den størrelsen.

#11 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 11 September 2014 - 07:48

Sjekk på www.motormann.no


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#12 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 11 September 2014 - 22:41

Ja det er jo noe å tenke på det. som sagt kommer ann på hvor i landet man er. her i trondheimen saltes det så forferdelig at det er bare veier 95% av tiden, så å kjøpe dyre vinterdekk er uaktuelt for min del :-) Men kjører man mye på is og snø, har kanskje saken blitt en annen... problemet er jo ikke å komme frem, men å stoppe som du sier :-)



#13 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 05:24

Det er bare hovedveiene som saltes. Gode vinterdekk er ikke dyrere enn NY-dekk, og det koster å seipe også. Trondheim byr på vinter med svært store variasjoner som du vet. Byåsen, der det kan bli 2 meter snø mens blankisen dominerer bare få kilometer unna.
Særlig når du skal stoppe er mt-dekk svært farlige siden gummien er hardere enn vinterdekk. Jeg kjøpte bf mt som jeg sepia og pigga med stor pigg. Seipa tett og helt ned (har dekkmaskin, seipemaskin og piggutstyr selv) men fant fort ut at dette var en skummel løsning. Kjøpte deretter nokian LT piggdekk, og det er ikke mulig å sammenligne.

Og hva er vitsen med å kjøpe dekk som koster like mye som gode dedikerte vinterdekk?
Og hvor kjedelig er det når naboens micra rundkjører deg med drift på en aksling?

#14 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 06:31

Vitsen er vel å bare betale for et sett kontra to. Men skjønner poenget. Hadde nok ikke kjøpt km2 til rene vinterdekk hvis jeg hadde andre sommerdekk. Her er snakk om kombinert løsning. :-) 

 

Kan hende det var fordi dekka var kliss nye i fjor vinter, men jeg opplevde ikke noen ekle situasjoner. Nå skal det sies at jeg ikke var på holkeføre. Der er de nok ubrukelige.. Kan hende jeg får meg en overraskelse i vinter når de har noen km på seg? Prøvde og å vaske de når jeg hadde mulighet. hjalp sikkert på.



#15 gkjernaas

gkjernaas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 11:45

Som Tommyfn nevner, er BF Mud KM2 seipet et kurant dekk. BF AT derimot, har jeg dårlig erfaring med på vinter! En kompis kjørte BF AT 37x12,5" på sin LC120 AT37, og den var tvers-i-gjennom ubrukelig med de dekka! Går du for skikkelige vinterdekk, anbefaler jeg Toyo Tranpath S1. Det er det grommeste dekket jeg noen gang har prøvd på vinter - og det hadde jeg på min tidligere G;) Kjører nå helt nye Nokian Hakka uten pigg på min LR D4, og de imponerer meg ikke på samme måten som Toyo.

 

Jeg bytter til 35" BF Mud KM2 på G'n nå, og kommer til å kjøre det året rundt. Derfor er mine 33x10,5" BF Mud KM2(ferdig seipede) for salg. Brukt en sesong, så er fortsatt mjuke og fine i gummi, og slitt ca 3mm. Står på hele og pene, orginale MB-felger, og det følger med en ekstra felg med "vanlig" dekk. Ta kontakt om det skulle være av interesse!



#16 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 18:09

Som Tommyfn nevner, er BF Mud KM2 seipet et kurant dekk. BF AT derimot, har jeg dårlig erfaring med på vinter! En kompis kjørte BF AT 37x12,5" på sin LC120 AT37, og den var tvers-i-gjennom ubrukelig med de dekka! Går du for skikkelige vinterdekk, anbefaler jeg Toyo Tranpath S1. Det er det grommeste dekket jeg noen gang har prøvd på vinter - og det hadde jeg på min tidligere G;) Kjører nå helt nye Nokian Hakka uten pigg på min LR D4, og de imponerer meg ikke på samme måten som Toyo.

 

Jeg bytter til 35" BF Mud KM2 på G'n nå, og kommer til å kjøre det året rundt. Derfor er mine 33x10,5" BF Mud KM2(ferdig seipede) for salg. Brukt en sesong, så er fortsatt mjuke og fine i gummi, og slitt ca 3mm. Står på hele og pene, orginale MB-felger, og det følger med en ekstra felg med "vanlig" dekk. Ta kontakt om det skulle være av interesse!

 

hei. hva skal du ha for dekkene og hvor står de? jeg vurderer å kjøpe skikkelige piggdekk, men har du en god pris så er det jo noe å tenke på uansett.. 10,5 er det mye smalere enn 12,5? har du bilde så er det fint om du sender.



#17 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 19:33

2"... :P 5cm. 10,5 er bredden i tommer, 33 er høyden i tommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#18 gkjernaas

gkjernaas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 12 September 2014 - 23:52

10,5" tilsvarer vel 265, eller 275 bredde.

Hadde vel egentlig tenkt meg 6000,- for de, men lar de gå for 5000,-. Det synes jeg er rimelig, ettersom nye dekk, ferdig seipet, kommer på ca 8000,-. Og så kommer 5stk. orginale MB-felger i tillegg... Det er vel den felgen som er mest populær blant G-entusiastene. Hjula befinner seg nå under Norefjell, men holder til i Drammen, så tar de gjerne med dit, om det skulle gjøre ting enklere.

Bør jo være mulig å pigge opp disse også, om du gjerne vil ha pigg...

#19 NILSSON

NILSSON

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 13 September 2014 - 08:23

Jeg tar de hjula.... Har sendt deg en melding....

#20 slavendin.com

slavendin.com

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 13 September 2014 - 09:22

10,5" tilsvarer vel 265, eller 275 bredde.

Hadde vel egentlig tenkt meg 6000,- for de, men lar de gå for 5000,-. Det synes jeg er rimelig, ettersom nye dekk, ferdig seipet, kommer på ca 8000,-. Og så kommer 5stk. orginale MB-felger i tillegg... Det er vel den felgen som er mest populær blant G-entusiastene. Hjula befinner seg nå under Norefjell, men holder til i Drammen, så tar de gjerne med dit, om det skulle gjøre ting enklere.

Bør jo være mulig å pigge opp disse også, om du gjerne vil ha pigg...

 

kjøper de gjerne jeg!