Gå til innhold



Foto

4M40 Motorbytte - Dieselpumpe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Para Bellum

Para Bellum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 27 September 2014 - 21:03

Jeg skifter nå motor i en Pajero Gen2 2,8 98 modell(norsk), i den forbindelse har jeg noen spørsmål.

 

Motoren jeg skal sette inn er en 97 modell, og den mangler en plugg på dieselpumpen. Pluggen er den med rød hette til høyre i bildet.

 

DSCN2334.JPG

 

Jeg håper å unngå å flytte over pumpen fra min motor over på den nye.

Jeg har lest en del tråder på diverse forum i forhold til dette, men er fortsatt usikker.

 

Denne forteller i hvert fall litt:

http://www.pocuk.com...er=asc&start=15

Godt bilde(det første) av hvor pluggen går på pumpen, like over mengdejusteringsskruen.

 

Så vidt jeg har kunkludert med er dette startsperra på pumpen. Denne eksisterer ikke på den andre, så vil jeg da mangle ett signal til bilen om oppstart/stopp? Hva gjøres med pluggen i de tilfeller hvor man fjerner/ødelegger startsperra på pumpen og kobler om ledningsnettet?

 

Så vidt jeg kan se per nå er de 2 andre pluggene på pumpen helt lik.

 

Den pumpen som står i bilen har nr. ME202555

Den pumpen som står på den andre motoren har nr: ME201684, men dette nr. er senere erstattet med ME202551

 

 

Er det noen her inne som har gjort dette tidligere? Eventuelt vet om noen som vet og har kontaktinfo til vedkommede?

 

 

Hva er det evnetuelt viktig å tenke på om jeg flytter over pumpen? Holder det at stemplene står likt i TDC eller må hele registeret stemme?

 

Jeg mangler også motorvarmerelement i blokka på motoren jeg skal sette inn. Den som står på den andre motoren har jeg hatt lekasje på, samt at den henger løst. Er slike element mulig å få tak i på svært kort varsel?

 

 

Ble litt mye her, men takker på forhånd for hjelp.

 



#2 Para Bellum

Para Bellum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 28 September 2014 - 07:46

http://www.peugeotfo...solonoid-14144/

 

Utklipp fra tråd:

 

"ok, the job is complete & car running.

So, I cut off the top (4 hours with a dremmel, about 15 cutting discs).
The only part I removed from the car was the air duct smile.gif.pagespeed.ce.xM_f3u022S.gif.
The outer armour is about 1/4" thick.
This exposes the top of the immobiliser module. Cracked off the plastic outer coating, to reveal a soft metal casing. This is not as bad as it looks at first. I cut a slot towards the front of this, and the rear is unsupported, so you can 'peel back' the metal by 1/2" to reveal the potted circuit. The circuit has a 1/4" of hard potting compound, which breaks away easily, and the actual board is potted in a compound resembling gelatine. This can be picked away quite easily.
Revealing the board exposes a connection at the extreme top front corner, and applying 12V to this gave a satisfying click.
I then identified the switched 12v (my unit has 4 wires into it: +12v switched, gnd, oil pressure sensor wire, signal). the Signal wire shows 12v all the time, even when ignition is off (white in the loom). the switched 12v was Red in the loom, and Black/Purple in the wires to the pump. I cut this black/purple near the pump, and soldered it direct to the back of the circuit board, and hey presto, the car now starts (and also stops - a bonus!!).

Additional info:
before finally openning the electronics, I checked the circuits with a 'scope. The key sensor seemed to detect the key (a 5v signal with data emitted every time the ignition was turned on). This resulted in 3 equal low going pulses on the signal line at the pump, so at this point I dismissed simple bad connections - probably bad ECU (wrong code to pump). On examination of the circuit revealed by the cutting, the connection I soldered to was connected to a surface mount transistor. This transistor had no volts on it on any pin - I had expected it to be switching +12 to the connection, so it looks like the +12 was not getting through the circuit - maybe a dry joint on the +12v switched input to the circuit."



#3 Para Bellum

Para Bellum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 08 February 2015 - 15:09

For å oppdatere denne tråden.

Jeg endte opp med å flytte over dieselpumpen fra den orginale motoren.

 

Å bytte over pumpen er rimelig enkelt, og fort gjort når motoren er ute av bilen, jeg måtte jo absolutt sette inn motoren før jeg valgte å bytte...

Jeg satte begge motorene i TDC og sjekket merking på drevet, demonterte og monterte igjen og sjekket at merking stemte.

 

Jeg var rimelig spent på hvordan motoren kom til å gå, men det var forsåvidt en unødvendig bekymring. Kraften og drivstofforbruket er i hvert fall normalt.

Motoren vibrerer noe mer på tomgang ved kald motor enn tidligere, jeg vet ikke helt hva det skyldes men det er ikke noe stort problem.