Gå til innhold

Foto

Sveise rust i ramme på Pajero - ca kostnad?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 16 October 2014 - 11:19

Vurderer kjøp av en kort Pajero, og den jeg lurer på å se på må sveises i ramma. I følge eier er det et par rusthull ved bakhjulene. Sannsynligvis er det nok litt mer. Har ikke sett på den enda.

Hvor mye kan en forvente at noe slik kan koste? Vet det er vanskelig spørsmål i og med at verken jeg eller verksted har sett på det, men... Over eller under fem tusen, feks?

Tenker å dra og titte på den, men det er dumt å kjøpe den for så å finne ut at det koster minst ti tusen!

#2 pajeroskru

pajeroskru

forskrudd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 17 October 2014 - 19:35

Vel, skal du se på den, så ta med en hammer og bank på ramma for å se om det er hel ved, eller bare kjeks innvendig. Vær obs på at rammenummer er slått inn nå utsiden av ramma, bak høyre forhjul. Må det sveisen her, blir det litt styr med godkjenning på biltilsynet, men det burde gå greit. Hvor mye arbeid det er, er umulig å si, men 5000 renner fort avgårde om du skal få dette gjort på et verksted.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#3 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 19 October 2014 - 22:23

Ok. Takk for svar. Blir nok ikke noe av den. Er litt "allergisk" mot rust i rammer, nettopp fordi det man ser ofte bare er toppen av isfjellet. I følge eier er det omkring fire tusen i understellsbehandling pluss sveising. Man runder fort ti tusen, og da blir billig bil til en dyr en. Bare å glane videre! Synd den jeg nærmest hadde bestemt meg for nå akkurat er solgt, men det er vanskelig å reagere fort når man ikke har mulighet til å reise og se på den pga avstand. Vil helst slippe å kjøpe en gammel Pajero usett.

Jeg tar utgangspunkt i at alle rammer er rustet... Noen er mindre rustet enn andre, og derfor vil jeg helst se på dem først!

#4 pajeroskru

pajeroskru

forskrudd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 20 October 2014 - 20:19

Høres lurt ut

#5 pungnes

pungnes

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 106 Innlegg:

Posted 20 October 2014 - 21:59

Hehe, Arbeidslyst og interiesse må vertfall ver på plass.. ikkje noke som er verdt å ha på erkstad vertfall om det er gale, eller er vel som regel det. ... http://www.offroad.n...eron-til-aleks/

RtNx1YL2.jpg

#6 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 21 October 2014 - 11:25

Oioi! Den ramma trengte litt jobb, ja. Hadde jeg enda hatt tid og evner til å gjøre slik, hadde det jo gått greit, men jeg må levere til verksted, og en slik jobb hadde vel kostet mer enn bilen...

Vurderer fremdeles å ta en tur og se på den jeg lurer på, siden den er såpass billig, men så kan en jo lure på hvorfor den fremdeles er til salgs fordi den er så billig!

Alle andre jeg lurer på ryker i vei et kvarter før jeg ringer... Denne er i det minste ikke langt unna der jeg bor, så det koster lite å se på den, om ikke annet.

Det er for øvrig denne: http://www.finn.no/f...ickthrough=true

Har ringt på den en gang før, og slo den fra meg, men likevel... Har litt sansen for karosseriet. Min forrige var en maken, men rød. Ringte på en rød en i går, men den var solgt et kvarter før jeg ringte...

Det er ellers litt mer enn bare ramma som må ses over. Noe småfiks er det, men å bytte ut en del er lettere enn å sveise for min del.

En annen jeg har vurdert en stund er en 95-modell på Finn.no. Men den har 425 000 km bak seg og mangler bakseter. Bakdiffen funker ikke som den skal. Gir ikke nok luft eller noe. Da er det vel en lekkasje eller kompressor som er gåen. Ser pen ut, da.

Men, det dukker jo alltids opp noen etter hvert. Det beste hadde vært og funnet en som ikke har mye rust i ramma og som ikke koster over tredve lapper. Det er i grunn pristaket mitt nå (les: fruens smertegrense...). Da kan det ikke koste ti tusen å sveise ramme... Greit nok om en må koste på ei lykt, et batteri eller to, et dørhåndtak eller annet småtteri. Ikke lette å komme over noe slik, men plutselig er jeg der (og kjøper katta i sekken!)! :thumbsup:

#7 Driving

Driving

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 21 October 2014 - 22:31

Ville normalt styrt unna den du linker til, min 90 modell har mindre rust og den virker ikke som den er veldig godt tatt vare på... få bilder og....

#8 pajeroskru

pajeroskru

forskrudd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 23 October 2014 - 21:27

Bare ut fra det bildene viser, ville jeg neppe brukt tid på å se på den engang. Lit merkelig at han har eid bilen hel tiden, men at andre har måttet fortelle ham om rusthull i ramma. Han har tydelig vis ikke vært for mye under der.

#9 kaos

kaos

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 06 November 2014 - 00:07

Vel, vel, i mangel av noe kurant (de forsvinner jo med en gang, og de koster litt mer enn det jeg vil gi for en 15 - 20 år gammel bil), endte jeg faktisk opp med en knøttliten Suzuki Vitara cab fra 1996, med både kalesje og hardtop. Ga selvsagt altfor mye for den og, men den later til å være i kurant stand, om ikke annet.  Litt småtteri å fikse på men ellers grei. Uansett for sent å kødde med krangling nå, og jeg tar ting som de kommer etter hvert. Så da får det bli en Pajero ved en senere anledning.

Ser for meg en kort Gen III... :-)

Takker for innspill!