Gå til innhold



Foto

Risting/dur på lavt turtall- Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 19 October 2014 - 08:14

Hei igjen

 

Stadig noe med denne Forden, men den er vel kommet dit hen i både alder og kilometer, at ting begynner å skje/går galt. Var ute på en lade runde i går, for ja, den tapper batteriet for strøm også ^_^, da den plutselig begynte å riste og dure på lavt turtall og med noe motstand. Ristingen ble bare verre og verre jo tyngre bilen dro, men da det ble for tungt giret selvsagt bilen ned og fikk ett høyere turtall og merket da ikke noe mere til dette, helt til bilen kom ned på normalt lavt turtall igjen.

 

Prøvde også litt når jeg stod stille. Så lenge den står i park eller nøytral virker alt normalt, men når jeg setter den i revers eller drive begynner ristingen. Ellers girer bilen gjevnt og fint.

 

Kan kanskje sammenlignes med å kjøre en manuell bil på for tungt gir.

 

Håper noen har ett enkelt svar, på hva dette kan være for noe tull.

 

 



#2 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 22 October 2014 - 16:40

Tok å fyrte bilen i gang igjen i dag, kun i "park". Hørtes fin ut på tomgang (ca. 8- 900rpm), men det er virker litt som om den ikke for "puste" ut skikkelig? Når jeg ruset den opp begynte ristingen på ca. 1100rpm og ble verre opp til 1500, det jevnet seg ut mere og mere over 1500rpm.

Virker som om motoren går fint, ingen unormale ulyder, bortsett fra at det virker som at den ikke fikk blåst skikkelig ut da. Etter at jeg hadde rust den litt forsiktig begynte det å lukte litt avfyrt nyttårsrakett, noe foran, men mest ut av eksosen. Litt usikker på om det er et godt tegn :unsure:!



#3 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 01 November 2014 - 19:12

Har blitt tipset om at det mest sannsynlig er en eller flere kaputte coiler, som er årsaken til ristingen/duringen. Må bare få koblet vekk deler av LPG anlegget, for å komme til... Satser på at det ordner seg nå ;)



#4 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 21 December 2014 - 20:49

Nå er alle 10 coiler og plugger skiftet og den starter og går fint. Var sannsynligvis coil 3,4 og 5 som var kaputt, men byttet alt når jeg først var i gang. Bare så det er sagt, så unner jeg ingen jobben på cyl. 5, brukte ca. 2,5 timer på denne ene, kunne ikke blitt mere bortgjemt, gikk heldigvis bedre på resten.