Gå til innhold



Foto

Ombygging til Flex Fuel/E85/Ethanol?

tahoe 2002

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 20 October 2014 - 02:19

Hvordan er det å bygge om en Tahoe 2002 modell med rundt 200K på speedometer telleren fra vanlig bensin til å takle Flex Fuel?

 

Er dette mulig? Hva må gjøres? Pris? Vedlikeholds utgifter etter ombygging?

 

 

Får man noe mere ytelse ut av bilen (med tanke på å taue campingvogn)? Ethanol er vel 103 oktan.



#2 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 21 October 2014 - 17:20

Det er mulig - enkle versjonen er å koble på en "flex fuel box"....riktige måten er å bygge om motoren og de nødvendige systemene til en L59 motor.(Injectorer, computer, ledningsnett, fuel compostition sensor)


Roar, Lightfoot Racing

#3 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 21 October 2014 - 22:07

Er ikke denne suppa litt etsende? Må vel bytte noen rør/slanger også?

 

Flex fuel box - noe pris på denne?



#4 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 22 October 2014 - 18:54

Den er ikke etsende, men den tørker ut gummi.



#5 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 22 October 2014 - 19:07

Spurte på verkstedet om de anbefalte ombygging av en slik bil jeg har - nei.

Grunnen var faren for å brenne toppene i standard utførelse..

 

Men hadde man råd til 45000 så....



#6 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 22 October 2014 - 20:53

LPG brenner topper - ikke E85.  Verkstedet er tydeligvis ikke kjent med dette.

Det er samme toppene på en LM7 som på en L59 motor.  Forskjellen er injectorene som er litt større enn på en LM7.

Slanger og rør er ikke noe problem - alt er nitrilgummi og teflon.  Det er "vanlig" gummi som er et problem.

 

Google "flex fuel conversion box" hvis du lurer på den varianten - kobles mellom ledningsnett og injectorer og modifiserer signalet.


Roar, Lightfoot Racing

#7 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 23 October 2014 - 22:43

Det trenger mer "suppe" og fortenning på E85 men det ordner vel denne boxen vil jeg tru uten at jeg har lest eller sett noe på den,må også sette inn større dyser, men E85 virker mer kurrant en LPG så sant det er noen fylle stasjoner i nærheten av der man bor..

Sendt fra min Nexus 5

Edited by Sotengel, 23 October 2014 - 22:45.

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#8 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 October 2014 - 08:23

Boksen er en "lettvint" løsning som bare legger på ekstra bensin.  Gjør ingenting med tenningen.

Det er ikke nødvendig heller, men det er mulig med mer tenning på E85 - noe som igjen gir mer effekt.

Det beste er som sagt en full ombygging til L59 motor for da blir alt ivaretatt riktig slik GM har gjort det.


Roar, Lightfoot Racing

#9 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 Innlegg:

Posted 24 October 2014 - 08:33

Eller haltech datasprut der setter man på en sensor på fuelrailen som måler i %andelen E85 og bensin og styrer tenninga og dyser utifra det

Sendt fra min Nexus 5

Edited by Sotengel, 24 October 2014 - 08:33.

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#10 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 24 October 2014 - 13:07

Som er kuriositet kan jeg nevne at jeg fylte en tank med E85 på en 2004 Tahoe og når jeg ga på litt så kom en feilmelding om at den kjørte magert.


Edited by Gurba, 24 October 2014 - 21:53.


#11 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 October 2014 - 20:17

Den originaler computeren kalkulerer AFR og prøver å holde korrekte verdier til enhver tid.  Alt kalkuleres mot en stochiometric ratio på 14,68:1

På en L59 motor er det en tabell i computeren som varierer stochiometric fra 14,68 til 9,68 avhengig av etanolinnholdet i drivstoffet.  Det er fuel composition sensoren som gir denne beskjeden til computeren. Alle andre tabeller refereres mot denne tabellen slik at motoren alltid går korrekt uansett hvilken blanding bensin/E85 du har på tanken.

 

Fuel trims kan svinge +/- 20% slik at på en LM7 motor som man fyller E85 på vil den legge på 20%, men det holder ikke for du må oppimot 30% ekstra drivstoff for å få den til å gå riktig - derfor får du feilkode på mager blanding.  En sånn flex fuel box legger hele tiden på ca 15% slik at du er innafor med 20% den originale fuel trim kan håndtere.


Roar, Lightfoot Racing

#12 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 25 October 2014 - 11:18

Jeg tanket 50/50 med vanlig bensin og E85 på '04 Tahoe, og det fungerte egentlig helt greit uten feilmeldinger. Idiotisk at ikke eksportmodellene hadde L59-motoren. Nesten alle disse bilene i USA har L59, da pristillegget var helt minimalt og det etterhvert ble standard..


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#13 runemann

runemann

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 31 October 2014 - 17:25

Å håpe på å kjøre billigere med e85 kan kanskje bli en liten skuffelse da energitettheten i dette drivstoffet er en del lavere enn for bensin. Vinninga går vel opp i spinninga om du bruker 30% mere drivstoff (e85). Har snakket med folk som har kjørt på dette og bekrefter større forbruk. Men kanskje e85 er mer miljøvennlig? Ulike meninger om det og :-)



#14 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 03 November 2014 - 22:18

....(ethanol) sprit skal drikkes, ikke brennes...

Metanol skal ikke drikkes...


Edited by Arngor, 03 November 2014 - 22:19.