Gå til innhold



Foto

V8 bensin 98 - 2000 mod. chipping \ trimming?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 g300

g300

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 183 Innlegg:

Posted 26 November 2014 - 09:17

lurer veldig på å kjøpe meg en g500 i stedet for en g55

 

er det mulig på en grei \ enkel måte å øke effekten i en g500? tenker på 98 - 2000 mod

 

fikk vite på forumet at det ikke var mye å hente på å fjerne katalysator

 

er det andre ting som vil gi mere effekt uten å måtte skru motoren i fra hverandre og gjøre mekaniske forandringer

 

tenker på chipping, bytte av eksosanlegg, annet?



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 26 November 2014 - 18:13

Tror du skal klare deg bra med 300 hk i en G500, og jeg kan ikke huske å ha fliret så mye i en bil noen sinne da jeg for en 10 år siden var passasjer i en G500 med klampen i bånn. Men mye vil ha mer, som man sier. Nå ønsker ikke du å gjøre noe mekanisk, og da er det vel ikke så mye effekt man kan få ut av det. Men Kleemann kompressor hadde nok gitt bilen en god del mer futt:

 

http://www.vividraci...06-p-56047.html

 

Ellers tar det ca 5 sekunder å søke opp all verdens chip til M113 på google type: http://www.gforcechi...rcedese500.aspx o.l), så her loves det flere titalls ekstra hester. Dette er sikkert forutsatt at man går over til 98 oktan permanent :) Det er ikke så mange med G500 her på forumet, og enda færre som er opptatt av  tuning. Friere eksos har jeg erfart ikke nødvendigvis gir så mye hester, men gromlyd får du, og da opplever du det som om du virkelig har tunet. Muligens får man mer moment i mellomregisteret. Du kan jo starte med å fjerne en potte eller to, så får du mer lyd. Min 4.5 hadde 3 potter orginalt, og nå har jeg kun backbox. Det samme har jeg på G-wagen. Da blir det nesten i overkant, men det er en vinner om du er i modus og skal rulle inn på kebab'en og sette standarden liksom. Har en tanke om at orginal dimensjon på eksosanlegget er fornuftig, men at man gjerne kan fjerne en potte for mer lyd.  Eksosanlegget på en orginal Mercedes er ganske optimalisert fra før av, siden den er dimensjonert ut i fra tiltenkt bruk. Noe motstand ønsker man ofte å ha. Kanskje chiptuning er tingen for deg, og da bør du bruke en profesjonell leverandør for å få best resultat. Men nå er effekten på en Mercedes vanligvis målt med 95 oktan, og hvis man fyller 98 oktan, vil man nok få mer timing advance og mer hester der automatisk.


Edited by maelling, 26 November 2014 - 19:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 26 November 2014 - 20:20

Chipping av sugemotor har som hovedeffekt å lette lommeboken. Ikke særlig mye å hente der - målbart, men ikke merkbart.

 

Om du kjøper en bil som er ca. 15 år gammel ville jeg faktisk heller lagt innsatsen i å ta en skikkelig gjennomgang av foringer, dempere, fjærer og lignende (ikke nødvendigvis skifte alt, men kontrollere og bytte ved behov) slik at bilen føles og oppfører seg som da den var ny. Når alt det er på stell - da kan man se på ting som f.eks. eksos. Det gir heller ingen effektøkning man merker, men litt fetere lyd kan gi en illusjon av dette i tillegg til at det er gøy - i hvert fall så lenge man ikke blir plaget av resonans og durelyd. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#4 Teddy463

Teddy463

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 July 2016 - 21:59

Hei,

Jeg har og en G500. Det beste man kan gjøre er en tur til Kleemann. For ca 60.000 danske kr får du 450hk, og for ytterlige 40.000 danske får du 500hk. 

Er vel ikke stort annet enn dette å gjøre egentlig.