Tror du skal klare deg bra med 300 hk i en G500, og jeg kan ikke huske å ha fliret så mye i en bil noen sinne da jeg for en 10 år siden var passasjer i en G500 med klampen i bånn. Men mye vil ha mer, som man sier. Nå ønsker ikke du å gjøre noe mekanisk, og da er det vel ikke så mye effekt man kan få ut av det. Men Kleemann kompressor hadde nok gitt bilen en god del mer futt:
http://www.vividraci...06-p-56047.html
Ellers tar det ca 5 sekunder å søke opp all verdens chip til M113 på google type: http://www.gforcechi...rcedese500.aspx o.l), så her loves det flere titalls ekstra hester. Dette er sikkert forutsatt at man går over til 98 oktan permanent Det er ikke så mange med G500 her på forumet, og enda færre som er opptatt av tuning. Friere eksos har jeg erfart ikke nødvendigvis gir så mye hester, men gromlyd får du, og da opplever du det som om du virkelig har tunet. Muligens får man mer moment i mellomregisteret. Du kan jo starte med å fjerne en potte eller to, så får du mer lyd. Min 4.5 hadde 3 potter orginalt, og nå har jeg kun backbox. Det samme har jeg på G-wagen. Da blir det nesten i overkant, men det er en vinner om du er i modus og skal rulle inn på kebab'en og sette standarden liksom. Har en tanke om at orginal dimensjon på eksosanlegget er fornuftig, men at man gjerne kan fjerne en potte for mer lyd. Eksosanlegget på en orginal Mercedes er ganske optimalisert fra før av, siden den er dimensjonert ut i fra tiltenkt bruk. Noe motstand ønsker man ofte å ha. Kanskje chiptuning er tingen for deg, og da bør du bruke en profesjonell leverandør for å få best resultat. Men nå er effekten på en Mercedes vanligvis målt med 95 oktan, og hvis man fyller 98 oktan, vil man nok få mer timing advance og mer hester der automatisk.
Edited by maelling, 26 November 2014 - 19:40.