3 replies to this topic
#1
Posted 23 December 2014 - 00:19
God jul, og eit godt nytt år . Er ny på forumet og håper dokke vil hjelpe en stakkar ungdom til å bli en del av offroad miliøet . Men tilbake på sporet. Hei, er snart 18 og sikler nøke så infernalsk etter bil. Eg har sjekka og sjekka og fått det intrykket at en hilux er egentlig en god førstebil, er og ganske interisert i off-road kjøring osv. Så har det seg slik at eg har ein bestefar som har ein hilux stånde som nesten ikkje blir brukt, så driver derfor å tenker på å kansje kjøpe den. Det er ein 1993 svart x-cab med 125k på telleren, litt rust her og der men sann er det vel på dei fleste.
Så til det eg vil spør om er:
1. Om dokke kunne sei ka dokke synst om å ha ein slik som førstebil så hadde det vert flott.
2. Kva trur dokke den er verdt? Den er heilt original.
3. Kva bør man sjå etter viss man skal kjøpe ein slik brukt?
4. Er det noe hilux eller offroad miljø i Ålesundsområdet? (Bor sjølv i nabobygda, Sykkylven) Og er det nøken "Guru-er" i dette området som har mulighet til bli spurt om ting, evt. hjelpe en stakkar i nød viss han treng hjelp med luxen?
Takker for svar.
Så til det eg vil spør om er:
1. Om dokke kunne sei ka dokke synst om å ha ein slik som førstebil så hadde det vert flott.
2. Kva trur dokke den er verdt? Den er heilt original.
3. Kva bør man sjå etter viss man skal kjøpe ein slik brukt?
4. Er det noe hilux eller offroad miljø i Ålesundsområdet? (Bor sjølv i nabobygda, Sykkylven) Og er det nøken "Guru-er" i dette området som har mulighet til bli spurt om ting, evt. hjelpe en stakkar i nød viss han treng hjelp med luxen?
Takker for svar.
#2
Posted 23 December 2014 - 20:48
Tror ikke du vil angre på å ha en Hilux Mk3 som førstebil. Rust er vel det du bør se etter. Pris kommer helt ann på tilstand, men ligger høyt i pris disse gamle Toyota pickupene.
Eneste ulempen jeg ser med denne bilen er at den har IFS, men det er jo en smakssak. Er jo bedre kjøreegenskaper og komfort, som sikkert ikke gjør noe når det er førstebilen. :-)
Eneste ulempen jeg ser med denne bilen er at den har IFS, men det er jo en smakssak. Er jo bedre kjøreegenskaper og komfort, som sikkert ikke gjør noe når det er førstebilen. :-)
#3
Posted 27 December 2014 - 01:06
Takk for svar Ifs er bare en fordel til mitt bruk. Eit spørsmål til er: Han har kjørt i h4 heile vinteren (uansett føre) alle vinterene han har hatt den (bilen har kjørt 20k på 7 år i hans eie). Tåler drivverket dette, eller er det noe å vere obs på? Han kjører alltid med frihjulsnav innkoblet også, gir ette okså nevneverdig slitasje?
#4
Posted 27 December 2014 - 11:36
Toytaen din har ikke midt differensial så det blir en god del spenninga i driv verket når man svinger , prøv og kjør med 4H inne på litt sne og ta en skarp sving fult ratt utslag og du vil kjenne att bilen vil knipe litt og svingen vil bli litt hakkat. Gjør du det samme på Tørr asfalt så vil kanskje bilen låse sæ og du må rygge litt og skru av 4H for og kunne ta den samme svingen.
Og kjøre med 4H inne hele tia kan lage litt ekstra slitasje men kjøre stilen har MYE og si.