Gå til innhold



Foto

Mopar 9 1/4" aksel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 25 December 2014 - 23:29

Noe må man ta seg til på dager som 1. og 2. dag jul, så hva passer vel bedre å skifte lagringer og diff selv.. For første gang.. :)

Så bevæpnet med verktøy, ny TrueTrac-diff, masterkit og ståpåvilje gikk jeg og fatter løs på oppgaven i ettermiddag.

RC med en poserende fatter :)
e3922fbf338949f88f211b71d914e866.jpg

Klokkelokket av og det er nå ca 1 time til det jeg har kviet meg mest til de siste to ukene, milepælen hvor diffen ligger på gulvet og ting må justeres inn igjen (noe jeg har vært med på i teorien, men aldri utført selv) :)
134ee1a85a40b7035f6243755fac326f.jpg

Det var ikke så stor slitasje på krysspinnen og bolten som jeg trodde det skulle være
86417996b587187d953599b17b9b0c8a.jpg

C-klipsene er fjernet og stikkakslene tatt ut, og det var ytterst behagelig å se at anleggene til hjullagerene og splines'ene var uskadde og fine
4047cf6846a2128dd7aa41fa17c95ab5.jpg

ecd36676a37711b94080de5b063d34f6.jpg

Deretter demonteres pinjonyoke :) Blir godt med ny simmering som holder bedre på olje..
bc0173b1ff8b84513bc929486ec819dc.jpg

d74549e77039b24f53f1c292d2b417ec.jpg

Så, her er milepælen nådd, og jeg fant til min skrekk ut at jeg har 2 rephåndbøker som ikke omhandler oppjustering av backlash etc...
37fef3251802e4d6339bc44d19ff25eb.jpg

51be2bb0df8ed9c7099b5020ec71c621.jpg

Så dette har vært veldig lærerikt og spennende, og ja jeg kunne ha satt det bort for å få det hundre prosent med en gang, men det lærer jeg lite av :)

God jul ;)

Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#2 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 26 December 2014 - 03:17

Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie? :)

Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#3 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 27 December 2014 - 14:53

Grimm skrev: Btw, noen i Oslo -området som har justeringsverktøyet til sidejusteringene til difflagerene til utlåns/leie? :)

Da man ikke har tilgang til verktøy, lager man :)
Slik ser justeringsskivene til diffen ut:
c66a6835864a345a00e16ee7fd307a26.jpg

De sitter i et gjenget parti ved lagerholdet og justeres via akselhylsene der stikkakslene normalt sitter.
Pappa hjalp til med verktøymakerutdannelsen sin:
b5c8f73f70a05c2d0355c417717d436a.jpg
d31ae6b7ca7b93e8a166542fcbca5e57.jpg

Dreide også til et verktøy for å presse på lagrene til differensialen:
74623bb314934961b6ed69703293330f.jpg

Ved rengjøring av diffhuset fant jeg resten av fjærene til diffbremsen:
36ef601bb3a97e6518f09fb1ee7a0612.jpg
Syns det var noe som manglet her :)
52898edf75b13bd11549ccb3c6e53702.jpg
Dette fant jeg i kammeret mellom pinionlagrene her:
e298f951794347f7f64541ed0ad64050.jpg
Teorien er at det har blitt kastet via kronhjulet gjennom "ventilasjonshullet" til kammeret til pinionen, og har da blitt liggende i oljegropa:
1abd7f79682bb372b57054bddd9ce326.jpg

Oppjustering av backlash:
4fa2c56ece99c2e0a38da9a4d9fc1416.jpg
Truetrac ferdig montert og prefylt med olje , før deksel monteres, olje fylles og bil testkjøres:
67512a98253bd1e08872735f121eeeba.jpg

Legg merke til de parallelle sporene i snøen, helt umulig med den andre diffen med defekt brems ;)
58c7baca2ad99bc5c096b072ad55f82d.jpg

Etter en 10 minutters tur hjem konkluderes det med at den lave "woamwoawoam"-lyden bakfra er borte, slakken i drivverket er betydelig mindre og veigrepet ved pådrag har fått en ny standard :)
Tilbake i hjemlige trakter med sovebrillene på:
32c569723e18139b12e4ce3906a7d4d8.jpg

Takker selvfølgelig fattern for kjempemessig hjelp og lokasjon å skru på :)

Godt nytt år folkens :)

Hold my beer and watch this :shiftyninja: 


#4 Nemesis83

Nemesis83

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 79 Innlegg:

Posted 07 October 2015 - 09:08

Hei igjen :)
 

Har noen her inne erfaring med Truetrac og slakk?

Jeg hadde tidligere en enorm slakk i drivverket, men det har avtatt noe etterhvert som slitte deler har blitt byttet ut.
Men jeg sliter fortsatt med en slakk, og den er Ganske fremtredende ved girskift uten pådrag og om jeg går av og på gass igjen.

Hittil har jeg skiftet hjullagre foran, stikkakselkryss foran, mellomaksel foran, sleidestykket og kryss på mellomaksel bak, differensial bak og stikkaksler bak.
Alt av lagere og tetninger i bakaksel er også skiftet. Ved skift av diff ble også backlash justert opp med måleur.

Om jeg sitter med brems på og girkasse i Drive, og skifter til Revers, står mellomaksel fremover tilnærmet lik stille, mens mellomaksel bakover vrir seg kanskje 45 grader.
Jeg har foreløpig ikke plukket av klokkelokket bak og sjekket hvordan ting vrir seg nå etter skift av stikkaksler, men skal få gjort det i kveld.

Noen andre ideer om hva som kan være årsak? Eventuelt om det er kjent med noe slakk i Truetrac-differ?

 


Hold my beer and watch this :shiftyninja: