Gå til innhold



Foto

Koble ut EGR ventil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 Robskan

Robskan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 26 December 2014 - 11:21

Noen som har erfaring ved å koble ut EGR ventilen? jeg har en 1999 mod G300TD som jeg vurderer å enten å Koble EGR helt ut.

eller skru av manifold og ventil å rense dette.

er det en stor jobb å skru av manifold? trengs det momentnøkkel for å skru den på igjen?

 

takk for alle svar 

. R



#2 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 26 December 2014 - 14:58

Å fjerne EGR funksjonen er tålig greit. I bakkant av eksos manifolden er det uttak til ett rør som går rundt bak motoren, og frem til undersiden innsuget. Du kan løsne V- band koblingen i bakkant og blende av dette røret med en skive.
oops!?!


#3 fisk

fisk

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 March 2016 - 11:56

Kva med evt feilmeldinger? Er jo sensor styrt. Eller tenkes det å kjøre friskluft fra motorrommet inn via Egr ventilen

#4 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 02 April 2016 - 15:29

Du må passe på at du ikke får tenningsbank, tenningen er tilpasset annerledes med EGR ventil.
Får du tenningsbank kan du prøve disse rensestoffene som skal fjerne karbon i brennkammer, ventiler, mm.
I tillegg finnes det slike "dieselfornyere" som skal forhindre tenningsbank, Würth har bra produkter her.
 
Rensing av EGR-ventil er uansett viktig, mange av disse bruker også kjølevann for å få ned temperaturen, lekkasje her er ikke noe bra...
Som du vet dannes NOx gasser ved høye temperaturer, ved å tilsette CO2 i innsugsluften (altså eksos/CO2 som ikke reagerer ikke med noe),

vil temperature gå ned i forbrenningskammeret slik at det dannes mindre NOx (ref. VW jukset ved testing).

Resultatet av dette er lavere effekt, dårligere dieselforbrenning og økt forbruk.

Jeg vet ikke med din turbo, men du kan altså oppleve økt effekt uten EGR, samtidig som du ødelegger lufta for dine neste generasjoner...