Gå til innhold



Foto

300 Turbo

turtall

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 oimart

oimart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 10 February 2015 - 23:42

Har kjent de siste dagene at den gamle gode G-wogna mi ikke har spesielt lyst til å "slippe" turtallet ned til tomgang når jeg slipper opp gassen. Den slipper, ja. Men det går så vanvittig lang tid. Samtidig med dette har bremsekraftforsterkeren blitt merkbart svakere, må nærmest ta i for å bremse... :(, Har alltid vært fine bremser på vogna, frem til nå. Men vacumstopperen fungerer fremdeles suverent/som den skal.

Noen sammenhenger her...??? turtall / vacum / bremsekraft....???? 

Ja vet at bremsekraft forsterkeren kan ha takket for seg, men da skulle det vel nødvendigvis ikke gå utover turtallet?????

 

Noen som har et tips...

Forresten.. det er en OM 617(A) Tror turbon er ettermontert 

 

Øivind


Edited by oimart, 10 February 2015 - 23:45.


#2 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 14:11

sjekk at gasstag går helt tilbake. Fysisk på pumpa..


Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#3 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 22:41

Gasspedalen på min gamle 300GD var alltid veldig treig med å trekke seg tilbake når det var vinter og kaldt. Litt 5-56 smøring på gasstaget var alt som skulle til:) 



#4 oimart

oimart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 13 February 2015 - 00:06

Ikke det som er problemet her, msturk / Bilkar.. dessverre ikke "så enkelt"...


Edited by oimart, 13 February 2015 - 00:07.


#5 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 14 February 2015 - 09:57

Hmm, vel vacuum og bremsekraft har jo definitivt en sammenheng, men trodde ikke det skulle ha noe å si på turtallet. Selve reguleringen skjer vel bare ved en håndfull forskjellige stag og duppedingser som er koblet med wire til gasspedalen din og rett på pumpa.

Hvis du har en vacuumtester så kunne du jo sjekka at vacuumpumpa leverer det den skal.

 

Kan vel alltids ringe VTP og høre om de har noen forslag? De pleier som regel har svaret på det meste når det kommer til G-vogn:)



#6 oimart

oimart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 15 February 2015 - 23:40

Hei igjen til dere som leser..og svarer...;)

Fant et bilda av tilsvarende pumpe som sitter i vogna mi... 300 turbo 617(A), Leser her på offroard.no at det er en alda justering på toppen av denne, på denne er det ikke noen slik justering. Er det her den røde pila, den samme justeringen som på aldaen... (fjerne en gummi duppedings, 15mm mutter med en 5mm justeringsskrue)

 

Øivind

Attached Thumbnails

  • dieselpumpe.jpg


#7 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 16 February 2015 - 11:57

Hei igjen til dere som leser..og svarer... ;)

Fant et bilda av tilsvarende pumpe som sitter i vogna mi... 300 turbo 617(A), Leser her på offroard.no at det er en alda justering på toppen av denne, på denne er det ikke noen slik justering. Er det her den røde pila, den samme justeringen som på aldaen... (fjerne en gummi duppedings, 15mm mutter med en 5mm justeringsskrue)

 

 

Det bildet der viser ei sugedieselpumpe. Den har ikke alda. Den mutteren 13mm og 6mm skrue er tomgangsjusteringa.


Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#8 oimart

oimart

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 16 February 2015 - 19:42

Ok. Bilkar.

Takker

Sånn er det når en "grønnskolling" på diesel.....