Gå til innhold



Foto

Startproblemer 6,5TD (periodevis fusking på tomgang.)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 10:40

Hei har en Suburban 1996 mod 6,5TD som jeg plages med å få start på når den har stått over natta.

Har lest å prøvd noen tips fra rundt om men ingenting hjelper.

 

noen som har vert borti noe lignende?

 

Hvordan den oppfører seg:

 

Når den har stått hele natta er den tongstarta. føler nesten at det har blitt verre? kan være innbilning.

men den starter altså ikke. jeg kan være helding vest jeg kjinner velding lenge, da kommer den litt etter litt og tilslutt starter, ryker mye hvitt ved kulde.

Virker nesten som den ikke får diesel.

det var ganske kaldt i begynelsen, men som i dag for eks da det var noen varmegrader ute var den tungstarta.

ikke fult så mye som i 15- men har lest at disse skulle starte noenlunde ok ved varmegrader selv med dårlig gløding?

det rare er at bruker jeg motorvarmer starter den OK men ikke alti Med en gang,

det har hendt at når det er kaldt må jeg kjinne med motorvarmer selv etter 4,5 time med varmern i.

så står litt i beit her.

noen som har noe ide om hva jeg skall prøve?

 

har liksom sett for meg glødeproblem siden den starter nogelunde ok med motorvarmen,

,men her er det strøm og har prøvd 2 sett med glædeplugger, men ingen forskjell. selv med tvangsgløding.

 

åsså er det jo dette med at den av og til fusker på tomgang, som får meg til og tenke på dieseln.

ser ingen lekasjer på trykkside av matepumpe eller retur. men kan det være noe her selv om den holder trykket oppe?

 

 

 

ting som er prøvd:

 

GLØDING:

 

* Har skifta Glødeplugger, samt testa dem gamle og det var liv i alle.

* Målt spenning til glødeplugger - ca 11.54v

* har prøvd men direkte gløding fra batteriet i 60 sek, ingen forskjell.

* den både glør og etterglør når den er kald.

* sammenlignet gløding med en silverado der den låg på - ca 10.55v

* Testa batteri = OK

* har prøvd med starthjelp og ladding og motorn har OK fart, sammenlignet med andre biler,

* skifta åsså batteripoler til toppmonterte og rensa alle kontakt flater dær.

 

 

DIESEL:

 

* Skifta dieselfilter,

* skifta fremste returslanger begge sider siden disse lak. Ingen andre synlige lekasjer!

* Testa trykket i matepumpe - ca 5,5 PSI 

* Hatt nede tank og sjekka Tank Armatur, ser ingen feil, samt sjekka sokken neddi tanken.

* Prøvd og trykktesta slanger fra matepumpe til tank, ser ingen lekasje ved bruk av lekasjespray.

* kan da legge til at forige eier skiftet ut rørene fra foran bakaksel til oppå tank med slanger. (hyd slanger med pressa skru koblinger.)

* har også prøvd og teste med trykk rett i tankpåfylling. men ser ingen lekasjer.  så noen skrev at det skall være vakum i tanken etter en kjøretur, men det er det ikke pga av

  lufterøret ved tankpåfylling er åpen. går liksom i en sving rundt påfyllingsrørert og munner ut i friluft der,

* har testa med en fsd driver fra en silverado som starter lett. ingen forskjell.

 

drivern min er flytta opp på motorn, på en hjemmelaga aluplate, ser jeg ikke har noe chip inni kontakta her men vet ikke om det muligens er en org driver som er brukt her med innebygd motstand?

motstand er ivertfall bestil fra Sarpsborg motor,  samt en ny matepumpe.

 

Et par spørsmål.

 

1. kan jeg bruke en 9# chip i drivern min selv om det skulle vise seg at den er org med innebygd motstand?

 

2. kan matepumpe være def selv om den leverer rett trykk?  Det kommer diesel ut av lokket på filteret og i krana fremme på motoren,

    har som sakt målt trykk men ikke mengde.

 

HJEEEEEEEEEEELP!!

 

MVH

Fortvilt Chevy eier!!

 

 



#2 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 10:43

kan legg tell at jeg merka at den har stått parkert en del med rompa i nedoverbakke. så prøvde og sette den flatt, ingne merkbar forskjell .

bilen går helt fint under kjøring,

 

merker også antydning til tungstart etter arbeidsdagen er endt, men da ikke like ille siden den da har stått bate i 8 timer, men det merkes!



#3 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 21:41

Har du sjekka at fødepumpa går når du skrur på tenninga?

For en god start er du avhengig av at denne får bygget opp trykk FØR du vrir om nøkkelen.

Alternativt kan du tvangskjøre pumpa mens du prøver å starte.

 

Sikker på at ikke glødereleet lurer deg, og ikke leverer nok strøm til å gløde skikkelig?


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#4 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 22:07

Fødepumpa går tenninga skrus på ja. Har.åsså.prøvd å tvangskjøre den på bryter en stund før uten hell.
Det jeg har merka er at den er litt treg og starte skikkelig opp.
En annen ting, er det noe trykkjustering som stopper pumpa?
Når bilen er kjørt litt og jeg stopper den. Prøver å skru på bryter for pumpa. Da går den ikke. Men når jeg da åpner krana foran så starter den. ? Er det normalt?

Ang gløding. Så har jeg målt spenning på plugger. Og tvangsglødd rett på batteriet.uten forskjell.

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 22:25

INGEN FSD Har innebygget motstand

hvis den ikke er der defaulter ECU signalet fra fsd til en standard verdi slik at bilen skal kunne kjøres (nødmodus)

motstanden som sitter i kontakten er FUEL Calibration Resistor... #5 ligger på ca 18Kohm..

 

de standardmotstandene som er brukt fra fabrikk er #4 #5 #6

#9 gir deg tilgang på mer diesel frem til dysene og tillater deg å kunne bruke mere diesel ved tung belastning

men ved normal pen bruk kan den hjelpe deg å bruke mindre

 

jeg har hatt #9 i min lenge nå.. ikke noe problem det

 

 

men jeg har vurdert løsning på den motstanden så den slipper å sitte i kontakta

det er rett å slett kople en egen Motstand mellom de to ledningene som tilsvarer pinnene i kontakta... 18Kohm 1/2W holder i massevis som loddes på ledning/stift bak på kontakten

 

 

 

 

Ved åpning av krana i fremkant av motoren er jo bare for vann/kondensdrenering av filteret

 

men vet du ca når hovedpumpa er byttet.


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 11 February 2015 - 22:29

Satt i 9# chip idag. Så får se om det jør noe forskjell. Den fusker vertfall enda på tomgang. Har ingen anelse når.hovedpumpa er skifta.

Vet den krana fremme er til drenering men den letter åsså trykket i filterboksem ved åpning. Noe som resulterer i ar pumpa starter når.bryter er på.

Er det noe trykk bryter i pumpa?

#7 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 03:29

Kanskje helt på jordet her, men kan tung start være OPS sensoren(Oil pressure sender/sensor)? Vet den som regel forårsaker stans og/eller dårlig gange. Men siden det meste annet ser ut til å være sjekket og ok så...



#8 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 04:11

Ops va ver slutt i 95?
Og den styra vell matepumpa?

#9 TT-Gunner

TT-Gunner

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 176 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 10:21

SSDiesel Supply og Rockauto lister den for alle modell år 92-99(2000). Ett lite google søk gir treff på både 96-97 og 98 modeller med OPS feil. Fra thedieselstop forumet ang symptomer:

 

"Re: 1996 GMC 6.5L Diesel troubleshooting
The OPS (oil pressure switch) sends power to the fuel lift pump that is mounted on the driver's side fram rail underneath the cab. When the OPS fails, the lift pump stops operating, causing hard starts, stalling, and poor acceleration. You can check the fuel pump itself by placing the transmission in drive, and turning the key to 'start.' This will not engage the starter, but will engage the fuel pump. You should be able to hear it. Then go ahead and start the engine and place your hand on the fuel pump...you should be able to feel it operating. If not, leave the engine running, and then open the fuel bleeder valve at the front of the engine. The engine should stay running and fuel should be squirting out the drain hose. If the engine dies, the lift pump is not working. Replace the OPS.

There are mods available to prevent this from occuring again (common problem on the Chevy trucks). I suggest www.thedieselpage.com for more information.

Another problem associated with the OPS is that the lift pump is supposed to send fuel through the IP and back to the tank, helping to cool the IP and the FSD= fuel solenoid driver, the little black box mounted on the driver's side of the IP. This is basically the brain of the electronic IP. If the lift pump has been non-functioning for some time, it can cause an early death for the FSD.

I had to replace the OPS and FSD on my '95 when I bought it. I upgraded the OPS with an aftermarket relay harness, and relocated the new FSD to a heatsink mounted off the engine. Now it's very reliable.

Casey"
 
-T


#10 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 12:09

jepp se der ja. har hatt i bakhode å skifte den åsså. men siden pumpa går og den er prøvd tvangsjørt uten nytte, så antar jeg at det ikke er det..

 

men noen som vet om det er trykføler/bryter  i pumpa?



#11 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 13:26

jepp se der ja. har hatt i bakhode å skifte den åsså. men siden pumpa går og den er prøvd tvangsjørt uten nytte, så antar jeg at det ikke er det..

 

men noen som vet om det er trykføler/bryter  i pumpa?

 

Nei, det er ikke noen trykkføler eller bryter i pumpa. Den styres kun av OPS og bilens hjerne.

 

Husk at bilen ikke sjekker FSD-resistor ved hver start. Mener å huske at den sjekker resistor hver 50. start.

Dvs at du kanskje ikke vil merke forskjell på leeenge, med mindre du starter og stopper bilen en del ganger (mulig det holder med tenning av/på inntil 50 ganger).

 

Googlet litt for deg:

http://www.dieselpla...d-resistor.html

 

EDIT:

Leste også et sted at du kan koble fra batteriene i noen minutter for å resette resistorverdien i bilen og be den lese på nytt. 10 minutter bør holde.


Edited by ChevyHoe, 12 February 2015 - 13:29.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#12 mr.chevy

mr.chevy

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 463 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 14:00

mener at hvis du tar en tdc relearn, så registrerer den den nye motstanden igjen også



#13 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 12 February 2015 - 15:05

Stemmer.. Etter KO-KO-metoden.

Utfordringen er at hvis du har IP ute av posisjon vil du da dra på deg flere problemer.

 

Utdrag fra linken under:

TDC Offset Learn etter KOKO-metoden

KOKO står for Key ON, Key OFF, og fungerer etter hva jeg forstår kun når kjølevannstemperaturen er over 180F.
For at hjernen skal lære seg den nye pumpas posisjon må du aktivere TDCO Learn med KOKO-metoden.

Du har allerede stoppa bilen, og kjølevannet er varmt.

1. Skru på tenninga, trå gassen i bunn og hold den der i 45 sekunder.
2. Skru av tenninga og vent 20 sekunder.
3. Start opp bilen. Hjernen skal nå ha lært seg den nye TDCO som ble da du satte i ny pumpe.
4. Les av ny TDCO etter metoden beskrevet i kapittelet over.

 

Hele innlegget:

http://www.offroad.n...asje/?p=1597413


Edited by ChevyHoe, 12 February 2015 - 15:07.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#14 ildgruben

ildgruben

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 13 February 2015 - 11:14

er dette noe dere anbefaler og prøve?



#15 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 February 2015 - 15:29

Anbefaler i hvert fall å koble fra batteriene i 10 minutter. Er ikke sikkert den leser motstanden ved oppstart da, men verdt et forsøk.

Når det gjelder KO-KO-metoden ville jeg venta.

Prøv heller å starte bilen 20-30 ganger og se om den blir bedre etter det. Sjansen er stor for at du allerede har starta den 20-30 ganger siden siste posting.

 

Er bilen blitt bedre?

 

Først etter ca 50 starter ville jeg testet med KO-KO metoden


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum