Olje På Drivlinje 2002 Quadra Drive
#1
Posted 17 March 2015 - 09:04
Så jeg begynte å leite etter hvilke olje osv.
jeg oppdaget at fordelingskassen skulle ha :
Mopar 05016796AA eller Mobil #424 fluid.
Virker som Jeep`en trenger riktig olje og ikke takler så godt feil olje.
Hvilken olje ,erfaringer og hvor kjøper dere oljen :
Mb722.6 - Gearkassen
Fordelingskasse(quadra drive)
Og differ(varilock) fremme og bake ?
#2
Posted 17 March 2015 - 10:45
det er ikke produsenten av oljen som teller med oljen må ha rette spsifikasjoner
Mercedes sier at du må bruke deres spesial olje på girkasse og motor,men virkeligheten er at mb sin spesialolje?? er produsert av sunoco i Belgia
dette er et sleipt triks for å selge en rådyr olje,når du kan handle samme oljen hos en sunoco forhandler mye billigere eller en annen leverandør for eksempel mobil
spesial oljer finnes ikke bare spesielle spesifikasjoner
#3
Posted 17 March 2015 - 15:41
Sent from my iPad using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#4
Posted 06 April 2015 - 11:17
#5
Posted 07 April 2015 - 18:07
Jeg endte opp med å sende den inn på verksted å ga beskjed at jeg betaler gjerne mere for å få den riktige og beste oljen å ga spesefikk beskjed at denne har en MB grikasse 722.6 og skal ha egen olje samt at det er et quadradrive system på bilen å trenger en spesiell olje på fordlingskassen for dette og den er følsom for feiltype olje..
Jeg gikk gjennom giroen for å sjekke hvilken olje jeg hadde fått på , til min store overraskelse så hadde det blitt benyttet atf4+ noe som jeg har lest flere plasser at denne kassen ikke skal ha.
Gikk videre gjennom listen var det benyttet 80w-90 gl5 og limited slipp tilsetning, men ingen beskrivelse på hvilken olje som var benyttet på fordelingskassen ,
Når jeg spurte hvilken olje som ble benyttet på fordelingskassen fikk jeg bare svar at det var "Den Rette"oljen der og fikk ikke noe bedre svar selv om jeg spurte spesifikk om type olje, og når jeg spurte om aut kassen så sa han at det skulle være atf+4 på den selv om jeg sa at det er en mb kasse og skal ha olje med ikke dårligere karakter en mb236.10 og anbefalt den nyeste mb 236.14 og at jeg hadde lest at atf4+ ikke skulle brukes på den kassen på flere jeep forum og mb forum. så fikk jeg bare svar at det ble skrevet mye på forum og at at+4 var den rette.
Dagen etter merket jeg at bilen knep skikkelig når jeg skulle svinge bratt , så jeg snakket med verkstedet og dem skulle ha på mer LS på bakdiffen.
Det ble litt bedre men merker at den kniper fortsatt (spesielt når bilen er "kald" på morgningen) og jeg nevnte at det kansje skulle på noe LS på fremdiffen, da fikk jeg til svar : Skal ikke disse bilene knipe litt da?
Da ble jeg litt provosert å jeg tørr ikke å kjøre rundt med noname olje på fordelings kassen så jeg gjorde det jeg burde gjort fra starten av å bestilte olje og gjøre jobben selv :
Bestilte
Titan 4134, godkjent etter MB 236.14 til aut kassen
MOPAR LS SLIP MIDDEL 120ml til differ framme og bake
Synthetic 75W-140 GL-5 til differ framme og bakeOlje fordelerkasse MOPAR NV245-247-24 til fordelingsskassen
Kanskje dere som har hatt Quadradrive systemet kan si noe om hvor mye det skal knipe i drivverket med rette oljen på ??
Ellers takker jeg for tips og triks
#6
Posted 07 April 2015 - 18:29
Regel nr. 1 om man har WJ/WG Quadradrive er å ikke stole 100% på verkstedene, iallefall når det gjelder drivlinjen.
De er ofte ikke så vant til denne spesielle modellen og det hersker tydeligvis fortsatt forvirring om hva slags oljer det skal være.
2,7 CRD skal ikke ha samme automatolje som 3.1TD (som skal ha ATF+4, jeg har brukt Biltemas ATF-U som skal være kompatibel).
Og fordelingsgirkassen skal ikke ha ATF+4. Den skal nå ha Petronas Tetula Powergear4 SAE 80W, om man ikke får tak i den originale Mopar NV247 lengre (evt. Mobilfluid 424 som er samme oljen).
Diffene skal ha syntetisk 75W-140 (fortrinnsvis uten LSD-tilsetning) samt tilsatt korrekt mengde Mopar Friction Modifier (halv flaske foran, hel flaske bak).
På verkstedene skal ting skje fort, de har som regel ikke tid til å lytte på erfarne fjellfolk eller søke etter oppdatert/korrekt info.
Noe som man som regel finner på forum siden det gjerne er debattert og utforsket langt og grundig.
Tror nesten at eneste måte å få gjort dette slik man ønsker er gjøre det selv. Eller kanskje klubbvirksomhet er løsningen.
Noen med samme bil og kunnskap om den kan gjøre jobben for en avtalt godgjørelse.
Vil ikke si at disse bilene skal knipe så veldig, men på en varm sommerdag med mye svingkjøring (ikke svinkjøring) i byen kan det hende det kommmer friksjonslyder fra bakdiffen i en og annen rundkjøring.
Har ikke prøvd å øke FM-tilsetningen, siden det ikke er noe dagligdags problem.
Ifølge servicemanualen skal man etter oljeskift kjøre x antall runder i 8-tall for å fordele oljen og friksjonstilsetningen i lamellene.
Edited by teerex, 07 April 2015 - 18:45.
#7
Posted 07 April 2015 - 19:29
http://www.maldalimp...-oljeprodukter/
Og mb girkasse olje
På http://www.billigebi...ex.php#pro_2526
Kjapp leveranse fra begge og kan anbefales
Mr.C
Edited by cned86, 07 April 2015 - 19:31.
#8
Posted 07 April 2015 - 19:45
Husk at for de fleste automatkasser så får man bare ut 1/2 til 2/3 av all oljen ved vanlig oljeskift.
Siden de nettopp har byttet automatoljen din har de vel også byttet evt. filter og slikt som skal gjøres samtidig.
Så da kan du jo slippe å ta ned bunnpanna på kassen, det er jo vanlig prosedyre ved oljeskifte.
Da jeg ville ha full oljeutskiftning på min amerikanske 44RE kasse så sugde jeg bare ut oljen med oljesuger og fylte på ny olje.
Kjørte noen km eller noen tusen km og så gjorde samme prosedyre på nytt. På den måten får man byttet ut all oljen etterhvert.
Får ut ca 5,5 liter fra bunnpanna på min, men den tar vel ca 9 liter totalt.
Vet ikke hvordan det er på MB-kassen da.
Edited by teerex, 07 April 2015 - 19:46.
#9
Posted 07 April 2015 - 20:03
Mr.C
#10
Posted 29 May 2015 - 22:46
Det må garantert ha vert feil olje eller mangel på tilsetning eller så har det ikke blitt byttet olje slik verkstedet skulle gjort. Oljen var nesten helt svart , det har jeg aldri sett fra differensial og gir før.. Bilde jeg legger ut er oljen fra fordelingskassen, fargen på oljen fra diffen fremme og bake var noe mørkere.
Hva tror dere? Skal ikke denne være blank/honning farget? Ser ikke ut som at den er 2mnd gammel.. Mistenker at den aldri har vært byttet..
Mr.C
#11
Posted 30 May 2015 - 21:13
#12
Posted 30 May 2015 - 21:43
Mr.C
#13
Posted 01 June 2015 - 13:14
Du er nok lurt ja. Jeg byttet olje bak på en bmw for noen år siden, den olja hadde da vært i bilen fra den var ny(22år) og den var enda blank(bmw 320 som var hardt kjørt)
Nei ta å meld dem inn for svindel eller noe, er ikke rett att slike firmaer skal få drive i fred.
#14
Posted 01 June 2015 - 17:19
Mr.C