Gå til innhold



Foto

Olje På Drivlinje 2002 Quadra Drive


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 17 March 2015 - 09:04

Jeg kjøpte meg en Jeep GC 2002 2.7crd for noen mnd. siden. Og jeg Bruker alltid å bytte oljer på alt når jeg kjøper en ny/brukt bil.
Så jeg begynte å leite etter hvilke olje osv.
jeg oppdaget at fordelingskassen skulle ha :

Mopar 05016796AA eller Mobil #424 fluid.
Virker som Jeep`en trenger riktig olje og ikke takler så godt feil olje.

Hvilken olje ,erfaringer og hvor kjøper dere oljen :

Mb722.6 - Gearkassen
Fordelingskasse(quadra drive)
Og differ(varilock) fremme og bake ?

#2 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 17 March 2015 - 10:45

differ 75w 140 gir olje + en boks mopar Limited slip additive på hver diff maldal import har denne part nr 04318060ab
det er ikke produsenten av oljen som teller med oljen må ha rette spsifikasjoner
Mercedes sier at du må bruke deres spesial olje på girkasse og motor,men virkeligheten er at mb sin spesialolje?? er produsert av sunoco i Belgia
dette er et sleipt triks for å selge en rådyr olje,når du kan handle samme oljen hos en sunoco forhandler mye billigere eller en annen leverandør for eksempel mobil
spesial oljer finnes ikke bare spesielle spesifikasjoner

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 March 2015 - 15:41

Du trenger bare limitied slip additiver på Aksel med diffbrems. Det vil si at du ikke trenger det fremme.


Sent from my iPad using Tapatalk
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 Paja

Paja

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 907 Innlegg:

Posted 06 April 2015 - 11:17

Har du varilok(gerotor) på begge aksler skal du ha tilsetning både foran og bak. 0,74dl foran og 1.19dl bak.
- Paja -
-NAF Motorsport Ålesund-
- Jasen Biltrailteam -

#5 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 07 April 2015 - 18:07

Jeg endte opp med å sende den inn på verksted å ga beskjed at jeg betaler gjerne mere for å få den riktige og beste oljen å ga spesefikk beskjed at denne har en MB grikasse 722.6 og skal ha egen olje samt at det er et quadradrive system på bilen å trenger en spesiell olje på fordlingskassen  for dette og den er følsom for feiltype olje..

Jeg gikk gjennom giroen for å sjekke hvilken olje jeg hadde fått på , til min store overraskelse så hadde det blitt benyttet atf4+ noe som jeg har lest flere plasser at denne kassen ikke skal ha.

Gikk videre gjennom listen var det benyttet 80w-90 gl5 og limited slipp tilsetning, men ingen beskrivelse på hvilken olje som var benyttet på fordelingskassen ,

Når jeg spurte hvilken olje som ble benyttet på fordelingskassen fikk jeg bare svar at det var "Den Rette"oljen der og fikk ikke noe bedre svar selv om jeg spurte spesifikk om type olje, og når jeg spurte om aut kassen så sa han at det skulle være atf+4 på den selv om jeg sa at det er en mb kasse og skal ha olje med ikke dårligere karakter en mb236.10 og anbefalt den nyeste mb 236.14 og at jeg hadde lest at atf4+ ikke skulle brukes på den kassen på flere jeep forum og mb forum. så fikk jeg bare svar at det ble skrevet mye på forum og at at+4 var den rette.

 

Dagen etter merket jeg at bilen knep skikkelig når jeg skulle svinge bratt , så jeg snakket med verkstedet og dem skulle ha på mer LS på bakdiffen.

Det ble litt bedre men merker at den kniper fortsatt (spesielt når bilen er "kald" på morgningen) og jeg nevnte at det kansje skulle på noe LS på fremdiffen, da fikk jeg til svar : Skal ikke disse bilene knipe litt da?

 

 

Da ble jeg litt provosert å jeg tørr ikke å kjøre rundt med noname olje på fordelings kassen så jeg  gjorde det jeg burde gjort fra starten av å bestilte olje og gjøre jobben selv :

 

Bestilte 

Titan 4134, godkjent etter MB 236.14  til aut kassen

MOPAR LS SLIP MIDDEL 120ml til differ framme og bake

Synthetic 75W-140 GL-5 til differ framme og bake

Olje fordelerkasse MOPAR NV245-247-24 til fordelingsskassen

 

 

Kanskje dere som har hatt Quadradrive systemet kan si noe om hvor mye det skal knipe i drivverket med rette oljen på ??

 

Ellers takker jeg for tips og triks :) 



#6 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 07 April 2015 - 18:29

Regel nr. 1 om man har WJ/WG Quadradrive er å ikke stole 100% på verkstedene, iallefall når det gjelder drivlinjen.

De er ofte ikke så vant til denne spesielle modellen og det hersker tydeligvis fortsatt forvirring om hva slags oljer det skal være.

2,7 CRD skal ikke ha samme automatolje som 3.1TD (som skal ha ATF+4, jeg har brukt Biltemas ATF-U som skal være kompatibel).

 

Og fordelingsgirkassen skal ikke ha ATF+4. Den skal nå ha Petronas Tetula Powergear4 SAE 80W, om man ikke får tak i den originale Mopar NV247 lengre (evt. Mobilfluid 424 som er samme oljen).

Diffene skal ha syntetisk 75W-140 (fortrinnsvis uten LSD-tilsetning) samt tilsatt korrekt mengde Mopar Friction Modifier (halv flaske foran, hel flaske bak).

 

På verkstedene skal ting skje fort, de har som regel ikke tid til å lytte på erfarne fjellfolk eller søke etter oppdatert/korrekt info.
Noe som man som regel finner på forum siden det gjerne er debattert og utforsket langt og grundig.

Tror nesten at eneste måte å få gjort dette slik man ønsker er gjøre det selv. Eller kanskje klubbvirksomhet er løsningen.

Noen med samme bil og kunnskap om den kan gjøre jobben for en avtalt godgjørelse.

 

Vil ikke si at disse bilene skal knipe så veldig, men på en varm sommerdag med mye svingkjøring (ikke svinkjøring) i byen kan det hende det kommmer friksjonslyder fra bakdiffen i en og annen rundkjøring.

Har ikke prøvd å øke FM-tilsetningen, siden det ikke er noe dagligdags problem.

Ifølge servicemanualen skal man etter oljeskift kjøre x antall runder i 8-tall for å fordele oljen og friksjonstilsetningen i lamellene.


Edited by teerex, 07 April 2015 - 18:45.


#7 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 07 April 2015 - 19:29

Til info til andre i samme situasjon så etter tips fra medlemmer fra forumet her så kjøpte jeg alle oljer til drivlinje på mdalimport der var det tilogmed originale mopar oljer

http://www.maldalimp...-oljeprodukter/

Og mb girkasse olje
http://www.billigebi...ex.php#pro_2526


Kjapp leveranse fra begge og kan anbefales :)

Mr.C

Edited by cned86, 07 April 2015 - 19:31.


#8 teerex

teerex

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 188 Innlegg:

Posted 07 April 2015 - 19:45

Husk at for de fleste automatkasser så får man bare ut 1/2 til 2/3 av all oljen ved vanlig oljeskift.

Siden de nettopp har byttet automatoljen din har de vel også byttet evt. filter og slikt som skal gjøres samtidig.

Så da kan du jo slippe å ta ned bunnpanna på kassen, det er jo vanlig prosedyre ved oljeskifte.

 

Da jeg ville ha full oljeutskiftning på min amerikanske 44RE kasse så sugde jeg bare ut oljen med oljesuger og fylte på ny olje.

Kjørte noen km eller noen tusen km og så gjorde samme prosedyre på nytt. På den måten får man byttet ut all oljen etterhvert.

Får ut ca 5,5 liter fra bunnpanna på min, men den tar vel ca 9 liter totalt.

Vet ikke hvordan det er på MB-kassen da.


Edited by teerex, 07 April 2015 - 19:46.


#9 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 07 April 2015 - 20:03

Takk for tips :) tror det skal være akkurat 8liter på denne, ja fileter er byttet (heldigvis :)) er faktisk egen tappe plugg på converter + bunnpanne så tenker jeg får ut en god del + kjøre en flush etter noen 1000km



Mr.C

#10 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 29 May 2015 - 22:46

Da var oljebytte unnagjort, ble en helt annen bil å kjøre (ingen lugging i driverk,selv med fult rattutslag).

Det må garantert ha vert feil olje eller mangel på tilsetning eller så har det ikke blitt byttet olje slik verkstedet skulle gjort. Oljen var nesten helt svart , det har jeg aldri sett fra differensial og gir før.. Bilde jeg legger ut er oljen fra fordelingskassen, fargen på oljen fra diffen fremme og bake var noe mørkere.

Hva tror dere? Skal ikke denne være blank/honning farget? Ser ikke ut som at den er 2mnd gammel.. Mistenker at den aldri har vært byttet..

836c20dbfaeabcf78e4ee13c2d9cdd8f.jpg4ea3a2c8c1a272ce9a901f44bf5a93fe.jpg

Mr.C

#11 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 30 May 2015 - 21:13

diff olja kan ikke bli svart så fort,du er blitt lurt

#12 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 30 May 2015 - 21:43

Uff :(

Mr.C

#13 dodgepiper

dodgepiper

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 01 June 2015 - 13:14

Du er nok lurt ja. Jeg byttet olje bak på en bmw for noen år siden, den olja hadde da vært i bilen fra den var ny(22år) og den var enda blank(bmw 320 som var hardt kjørt) 

Nei ta å meld dem inn for svindel eller noe, er ikke rett att slike firmaer skal få drive i fred.



#14 cned86

cned86

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 333 Innlegg:

Posted 01 June 2015 - 17:19

Ja skal først ta meg en prat med dem, å vise dem ble bildene av oljen. Så får se, ekstra synn da jeg har vært fornøyd med dem frem til nå :/... Jaja, er beviset at det er ofte best å billigste å gjøre ting sjøl.

Mr.C