Nå er det slik at Excursion IKKE har noen form for stabilisator stag bak ( fra frabrikken) - ei heller noen form for "drag link" mellom bakaksel og karosseriet. Dette medfører at bakenden kjennes løs og at bilen sporer og drar langt mer en den burde gjøre under normal kjøring.
Når en gir mye pådrag så vil bak akselen vri seg forover (fysiske krefter og lover) noe som sliter på kryss og bladfjærer. Dette gjør at bladfjørene kan knekke samt at bakenden sporer ut under akselerasjon. Dette er veldig kjent problem og er mye omtalt på US forum.
Nå vil sikkert noen si at dette ikke er noe problem for dem - og det er jo bra tenker jeg.
Jeg skal ikke selge noe, ei heller overbevise noen verken nå eller for fremtiden.
For de av dere som har gjort undersøkelser på egen hånd - dere vet at dette er noe EX'ene har slitt med fra dag en og at dette er en konstruksjons "feil" fra Ford.
Løsningen har vært å montere stab stag bak - og dette hjelper noe, samt montere på Landyot Radius
LRR - har vært ute av produksjon lenge, men nå kan jeg glede dere utvalgte med at de er tilbake igjen i markedet.
Litt om LRR:
http://www.supermoto...dius-rods#44661
Her finner dere alt dere trenger å vite om problemene med Excursion:
http://www.fordexcur...rchForum=Search
Jeg vet at når en monterer Hellwig anti sway bars sammen med LRR kjennes bilen ut som en småbil å kjøre.
En siste ting. LRR brukes til å justere bak akselen inn i forhold til fram akselen - der SPORINGEN kan justeres korrekt ved fire hjuls kontroll. Det finnes per dags dato ingen produkter meg bekjent som kan gjøre dette. ..på disse bilene
Aksel wrap forsvinner også , ta en titt på Youtube og sjekk ut axel wrap - stygge saker, ikke rart disse bilene er overrepresentert ved velt der bilen har sklidd sideveis av veien.
Dette produktet er fantastisk for de som trekker tilhenger eller campingvogn.
Helge