Gå til innhold



Foto

Hva bør jeg gjøre med Jeepen min?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Cpt. Drum

Cpt. Drum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 28 July 2015 - 09:35

Hei alle. Er ny på forumet og helt ny som Jeep eier. Vi har kjøpt en Cherokee 4,0 92 mod siden vi måtte ha en nr. 2 bil. Bilen ser møkkatøff ut så vi bare måtte ha den. Den er hevet 3" med Rough country og i tillegg 2" med klosser og sjakler. Står 33" mud terrain på den nå. Med andre ord, drittøff! Men; her kommer spørsmålene. Neste april skal den på eu kontroll igjen og da må noe gjøres. Sånn jeg ser det har vi et par alternativer. Enten er vi puddinger og senker den ned igjen og setter på orginaldekkene ellers så bruker vi litt penger på den og får heving og dekk inn i vognkortet. Tviler vel på at 33" blir godkjent men de bør vel godta ny heving hvis jeg kjøper et tüv godkjent hevesett og monterer det. Vil 3" heving gå med så store dekk? Prisen for 4,5" heving er litt i bratteste laget foteløpig.
Kan jo heve litt og ha på orginaldekk på kontroll og sette på 33" igjen når den forhåpentligvis blir godkjent. Evt selge 33" og kjøpe de største godkjente hjula jeg finner.
Hva ville dere ha gjort? Alle tips mottas med takk og stor jubel.

#2 Kirneh

Kirneh

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1024 Innlegg:

Posted 30 July 2015 - 08:05

Jeg ville:
• Åpnet en dialog med lokal Trafikkstasjon om å godkjenne hevesett med TÜV.
• Skaffa hevesett med TÜV-papirer (på norsk).
• Tatt av heve klossene og satt på orginalhjul.
• Montert nytt hevesett og tatt en forstillingskontroll.
• Solgt gammelt hevesett.
• Vist bilen hos trafikkstasjonen og forhåpentligvis fått godkjent nytt hevesett.
• Ha PKK (EU-kontroll) hos et lokalt alright verksted.
• Dra hjem og monter heveklosser og de gøye dekka igjen.

#3 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 30 July 2015 - 08:38

Har du TUVpapirer trenger du ikke få hevingen inn i vognkortet, det er tilstrekkelig om papirene ligger ved vognkortet når den skal inn til eu-kontroll.  

 

Likevel blir ting enklere om det er innført i vognkort, og salgsverdien blir høyere.

 

Lykke til.



#4 Cpt. Drum

Cpt. Drum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 01 August 2015 - 07:14

Takk skal dere ha. Det blir nok noe sånt ja. Kan jo ikke senke den ned igjen. Blir jo som å bytte ut gitaren til jimi hendrix med en blokkfløyte.... Regner med at det er Trailmaster hevesett som vil være greiest siden det står et rough country på allerede. De er vel relativt like. Eller er det andre sett som er verdt å sjekke ut?

#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 August 2015 - 18:02

Jeg har 3" Skyjacker med TUV fra www.4wd.com på min, godkjent i VK. Med svimlende 195/75-15 dekk i VK... Strengt tatt trenger du ikke å søke om hevesett. Monter det, kjør en 4-hjulskontroll og lysjustering, bestill time hos BT og få det skrevet inn.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 Cpt. Drum

Cpt. Drum

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 07 August 2015 - 13:34

195/75/15 er svimlende ja... Hører om flere som har fått godkjent opp i 32" og 33" på andre xj-er. Noen av dere som aner hvilken dokumentasjon jeg må fremskaffe for å evt få det inn i VK? Alternativet er jo visningsdekkene jeg har liggende, men hadde vært veldig stas å fått svære dekk inn i VK allikevel..



#7 Stormer

Stormer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 345 Innlegg:

Posted 07 August 2015 - 14:22

Du trenger enten papirer fra produsent eller TUV for å få endringer på hjul eller heving inn i vognkortet, i tillegg vil de trolig be om dokumentasjon på at speedometeret viser riktig ved større hjul
Du trenger enten papirer fra produsent eller TUV for å få endringer på hjul eller heving inn i vognkortet, i tillegg vil de trolig be om dokumentasjon på at speedometeret viser riktig ved større hjul