Gå til innhold



Foto

hvordan stille opp dieselpumpa på silverado?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 karoline

karoline

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 04 August 2015 - 21:25

heisann!! 

 

jeg lurer på hvordan man kan stille opp dieselpumpa på ein gammel chevrolet silverado?

har lyst på meire eksos og at den kan være ganske svart den eksosen...

 

takk for svar!!



#2 Martin49

Martin49

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 30 December 2017 - 14:13

Her var det lite svar å få. Fikk du testet det ut? Nysgjerrig på resultatet



#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 09 September 2018 - 10:26

her skal du være forsiktig med justering da trykket i pumpe øker med turtall.

regner med det er db2 pumpe du vil justere....

 

sakset ut fra gmc2500 sin dieselside

Før vi går i gang med justering, eller tuning, skal vi se litt på hvordan denne fungerer.

Dieselpumpen, består egentlig av to pumper, i et hus.
Den første er den vi kaller mellompumpen ( Transfer Pump ) heretter kaldt TP
Den andre er den som vi kjenner som dieselpumpen.
Den som gir diesel ut til dysene.( mengdepumpen )

I tillegg har vi regulator og en del ventiler.
Dem bryr vi oss ikke noe om, i denne omgang, vi skal ikke overhale pumpen.

Funksjon

Alle kjenner vi til fødepumpen, den har som funksjon å transportere diesel opp til dieselpumpen.
Der kommer dieselen inn i TP
TP er satt opp til å bygge opp trykk.
Trykket varierer med turtallet på motoren. ( Transfer Pump Pressure ) På fagspråket TPP.
TPP har grovt forklart, to oppgaver.
Den sender diesel, under varierende trykk, til høytrykksiden. Den som sender diesel til dysene.
Andre oppgaven er å regulere fortennings stemplet ( Power piston )
Dette for å framstilt innsprutstiden ( Cam Advance )

Hvorfor etterjustere?

Alt mekanisk slites etter lang tids bruk.
Slik også med dieselpumper.
Nå er DB28xx pumpen unik, den slites fort, altfor fort sier noen.
Ja, det stemmer.
Det har en naturlig forklaring.
DIESELFILTER.
Dieselfilteret som er på 6.2 L ( 1984 - 92 ) er etter min erfaring, en stor skam.
Den slipper inn alt for mye skadelige partikler og vann.
Det forkorter levetiden på dieselpumpen.
Ettermontering av et ekstra dieselfilter, mellom det originale filteret og dieselpumpen, anbefales på det sterkeste.

Verktøy.

Hva trenger vi til jobben?
Et lite speil
1/4" fastnøkkel og pipesett med 1/4" pipe
9/16" fastnøkkel
15 mm fastnøkkel.
Skrallesett med 13 / 15 mm kort og lang pipe
Unbrakonøkkel 5/32" eller 4 mm
En liten skiftnøkkel.
Skrutrekkere, stjerne og meisel.
Tynnvegga 15/16" / 24 mm pipe med kort forlenger og skralle ( latmansarm. )
En liten malekost og eventuelt litt parafin / diesel eller motorvask.
En bøtte eller balje under bilen. I skille mellom motor og gear.
Masse gamle filler.
Og det viktigste, en god lykt.

Klargjøring for justering.

Så skrider vi til verket.
Av med alt på toppen.
Luftfilter med tilbehør.
Innsuget.
Så fort innsuget er fjerna, så putt gamle filler i alle kanaler på begge toppene.
Dette er for at ingenting skal kunne forsvinne inn i motoren.
Her er det sikkert møkkete?
Klar for grundig vask av operasjonsområdene.
Start med TP
Vask rundt den inngående koblingen, som er i senter.
Den kommer fra filteret.
Så kobler du løs den fjæra som er på venstre side.
Den som drar gassen pedalen tilbake.
Her er det et lite trekanta lokk.
Det er festet med to 1/4" skruer.
Rengjør grundig rundt lokket.
Blås gjerne rent etterpå med luft, om det er tilgjengelig.

Nå skal det justeres.

Ta 9/16" fastnøkkelen.
Skru av muffen som holder slangen .
Når den er løs, så hold den opp.
Dette er for at ikke dieselfilteret skal tømmes.
Lys inn i pumpa.
Der inne ser du en 5/32" / 4 mm Unbrakon
Tørn den inn ( med klokka )
Den er treg, det virker som om den sitter fast. Bruk den lille skiftnøkkelen som hjelp
Så kommer 1000 kr. spørsmålet.
Hvor mye inn?
Du har ingen mulighet for å måle trykket, så vi holder oss på den sikre siden.
3/4 turn inn pr. 100 000 km.
Nå vil du tenke, så mye arbeid, for så lite.
Skru gjerne mer opp. Det er din avgjørelse.
VIKTIG ADVARSEL
Trykket stiger proporsjonalt med turtallet på motoren.
Får du for høyt trykk, så blåser du pakninger og O-ringer.
Da er det bare full overhaling som hjelper deg.
Monter tilbake slangen, uten att det renner ut diesel.
Kommer det ut mye diesel, så luft filteret, etter at jobben er gjort.

Det var første steg, så til neste
Løsne på den nederste av de to skruene som holder trekantlokket.
Her må det brukes 1/4 fastnøkkel
Skru den ut 4 - 5 turn. La den stå på plass.
Så kommer drittjobben.
Løsne og fjern den øverste skruen.
Lirke forsiktig på lokket, til det løsner.
Under lokket er der en gummipakning.
Den må ikke skades, løsne den forsiktig.
Nå kommer det ut diesel i store mengder.
Påse at det renner opp i bøtta / balja som du har under bilen.
Nå tar du 15/16" / 24 mm pipe og skralle / latmannsarm.
Sett den på i senter av svingningsdemperen, turn til tenningsmerket er rett ned mot gulvet.
Ta fram det lille speilet og lykta.
Lys inn i pumpa gjennom lokket du fjernet.
Enten ser du en 5/32 / 4 mm Unbrakon skrue, eller bare blankt stål.
Ser du ikke skruen, turn motoren en hel omdreining.
Nå skal skruen være tilgjengelig.
Skruen er ganske hard å turne, så bruk skiftnøkkelen til hjelp.
Vil IKKE anbefale mer enn 1/4 turn inn.
Sett på plass lokket. Bruk ikke for stor makt på skruene. Ryker dem av, ja da står du der.
Monter tilbake fjæra, om du løsnet på den.
Så er jobben gjort.
Bry deg ikke noe om den dieselen som kom ut av pumpen.
Det er bare diesel som er på tur ut i retur.
Motoren går litt rart, straks du starter opp, men kommer seg når pumpen fylles med diesel.

Fjern alle filler fra kanaler, monter innsug og luftfilter.
Nå håper jeg at motoren fungerer fint.
Ta en lekkasjetest før og etter jobben.

Der er en beskrivelse av pumpejustering på nett, som anbefaler å fjern toppen av dieselpumpen.
Bruk IKKE den metoden.
Når den metoden brukes, så må man fjerne hovedakslingen til regulatoren.
Her er det fjærer og justeringer.
Er man da uheldig, så kan det gå galt.
Regulatoren må justeres i testbenk.
Enkelte pumper, er utstyrt med utvendig justering.
Hovedakslingen har da en låsemutter på utsiden.
Får du ikke den i riktig posisjon etter demontering, kan du risikere at motoren går dårligere.
Innsuget må jo fjernes, for å justere TPP, så bruk den sikre metoden


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 09 September 2018 - 10:31

og så har du timing-justering av pumpe noe som kan gi bedre forbrenning og effekt

men da anbefales at du har en eksos temp måler inni bilen da for høy temperatur i sylinder er skadelig..

les mere her http://www.v8dieselt...c.php?f=10&t=35


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF