Gå til innhold



Foto

Installere turteller i GE 280?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 20 August 2015 - 21:24

Har en m110 som ble levert uten turteller. Har fått tak i original måler og satt på strøm. Men hvor skal jeg koble på signal? Har funnet boksen givern fra svinghjulet går til. Videre herfra går det 6 ledninger. Får utslag på en av dem, men helt corny resultat. En gnistrer og en stanset motor. På de andre skjedde det tilsynelatende intet. Noen som har fasit?
Thomas Heimdal

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 August 2015 - 19:54

Koble den på en eller annen strømforsyning, og hent signal fra negativ side av coilen.


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 30 August 2015 - 21:19

Da har jeg testet dette. Men turtelleren er ikke helt happy med signalet. Den responderer _nesten_ riktig... 2-3000 på tomgang,og opp og nedover nesten i takt med motoren. Men strengt tatt unyttig informasjon. Noen grunn til dette? Alternativ signalkilde?

En annen ting. Sugerøret på vinduspylermotoren knakk. Noen som har prøvd å bare tre på en slange og stappe den ned igjen?
Thomas Heimdal

#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 August 2015 - 21:45

Det høres ut som tenningssystemet ditt fyrer av flere ganger enn det skal av en eller annen grunn, for turtelleren teller nok ikke feil. Spørsmålet er hvor den fyrer hen. Turtelleren teller hvor mange ganger coilen din fyrer av. Jeg har hatt en litt dansende tendens på min M110 husker jeg fra 2-3 år tilbake, så det er noe jeg må sjekke selv når jeg kommer så langt at jeg kan begynne å se på ting under panseret. Det ledet meg for 5 år siden til å tenke at den orginale turtelleren var ødelagt, men det var den ikke, siden den nye viste akkurat de samme verdiene. Ergo, noe er feil. På min 4.5 opplevde jeg mye av det samme, men det ble fikset via å bytte breaker point og kondensator siden denne sørget for noen ekstra pulser på sin ferd mellom åpen og lukket tilstand.  Denne ga snodige verdier på turtellern. Ellers har jeg byttet pluggledninger, siden en av ledningene lynte nedi blokka, men da merker det du det fordi bilen går svært kjiipt når det skjer. 

 

 

Her er en fin video over tenningsystem, så kikk på denne og resonner deg fram til feilen :) Bortsett fra at du ikke har contact breaker point, men snarere enn hall - sensor (kan dette breakerless systemet feile/bugge?), er prinsippet noenlunde likt. Ellers er det jo en elektronisk boks i M110 i tillegg som jeg ikke har satt meg inn i enda, men som jeg ikke tror gjør noe annet enn å bidra med ekstra futt til coilen og tenningen på et vis. Danser turtelleren din, eller er den bare systematisk gal? Er den systematisk feil ville jeg tenkt at den kanskje ikke er justert på rekke 6 om den har en slik innstilling? Danser den, er det en abnormal tilstand i tenningssystemet ditt et sted. Det virker ut som et eller annet (hallsensor?) gir tenningssystemet ditt beskjed om å fyre av flere ganger enn det skal (hvis du ikke merker misfire, kan det synes som om disse pulsene går et annet sted enn til pluggene). Det synes å være feil, om det ikke er en bryter bak på turtellern du ikke har oppdaget :) Sjekk også ledningene til og fra hall sensoren under fordeleren, og at de ikke ligger nære en råtten pluggledning (f.eks den mellom coil og fordeler) eller noe.

 

WP_20150818_17_37_28_Pro_zpsbg86dtbj.jpg3

 

Her er min jalla turteller som er koblet opp på samme vis. Jeg liker å ha en slik en for å vite om tenningssystemet fungerer som det skal.


Edited by maelling, 30 August 2015 - 22:14.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 29 September 2015 - 20:38

Bare for å følge opp og avslutte denne tråden. Negativ side av coil ga utslag i turteller som om viseren var småfull. Fulgte slik ca med, men alltid litt for mye eller lite, og skikkelig på etterskudd.

Fikk tips av iver460 om å prøve punkt 1 på diagnoseporten. Det funket.
Thomas Heimdal

#6 andresaxegaard

andresaxegaard

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 29 March 2016 - 19:46

Gjelder det samme for Dieselbil som på bensin?


Sent from my iPhone using Tapatalk