Jeg har montert noen motorer i sånn bil. Passer og passer. Ingen sklir rett inn uten ombygging, men noen motorer passer mot girkassen. 200tdi og 300tdi samt 2,5td fra landrover. Jeg har gså brukt MB 300D og Daihatsu Rocky 2,8. Finnes adapterplate mellom gir og motor når man monterer motor fra andre biler, men de koster fort mellom 4-5000kr.
Verdien på bilen blir ikke tilsvarende høyere om man monterer motorer fra andre bilmerker. Landrover leverer deler til alt de har probdusert, andre bilmerker har ofte dyrere deler samt at utvalget ofte er begrenset om vi snakker om åttitallsmotorer. Jeg ville gått for landrovermotor, helst 300tdi fra Defender eller discovery. Der er turboen slik at du slipper ombygging på den.
Likevel vil jeg si at du må tenke deg godt om, for den orginale bensinmotoren passer bilen utrolig bra. Dieselmotor gir mye støy, og turtallet blir mindre slik at det blir slitsomt å kjøre fartsgrenser uten hørselvern. Bensinmotoren er lett å skremme opp, og kjøper du en trimtopp kan du bruke blyfribensin også. Kamaksel fra dieselbil i kombinasjon med ny topp og forgasser vil gjøre bilen trivelig tror jeg.
Ps. Monterer du turbodiesel må du bygge om til servostyring også, for styresnekka på torpedoveggen vil være i veien for turboen.
Det ligger nok flere tråder på ombygging på lrforum.com som du finner om du søker litt.
Forøvrig er seriebil og Defender ikke samme bil. Du har en seriebil, som det så klart er mye mer stas med enn Defender 
Valldalsbyda, er det i Valldal?