Gå til innhold



Foto

33 eller 35 tommer på 460


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 15 September 2015 - 21:18

Først takk til sigve, iver, og øystein for hyggelig selskap på vikingtreffet på Rena forrige helg!
fikk testet bilen for første gang skikkelig i terreng. Uten deres hjelp og motivasjon hadde jeg vel hengt på småsteinene og ringvegen hele helga...

Vel, 31"-ene mine var så små at det ble et samtaleemne utti skogen. Men fram kom jeg. Uansett, 3 toms-sjuken har tatt meg og nå funderes det om jeg bør gå på 33 eller 35, mud eller all terrain. Bilen er kosebil som kun brukes fritid. Noe mer terrengkjøring vil bli prioritert. Det jeg merket på Rena var at 1. Giret blir blir ikke lavt nok med getragkassa og lavgir. Så med 35 " er jeg redd det bør gires om. Med 35 og mud er jeg redd størrelsen gjør bilen vond å kjøre langs veg samt støyete. Dvs 33 allterrain blir et rolig kompromiss. Eller er jeg bare feig?

Hva er kostnadsramme for bytte av drev?

Bilen er for øvrig klosset opp 4 cm.

Attached Thumbnails

  • 20150911_161844.jpg

Edited by Thomas H, 15 September 2015 - 21:24.

Thomas Heimdal

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 September 2015 - 19:03

Det første spørsmålet du må stille deg er hva slags bil du vil ha. Det meste ideelle hadde vært en egen "skau-g", og en "landeveis-g", men bilen er et kompromiss av ulike egenskaper som Mercedes stort sett har truffet bang on, gitt de små motorene g-wagen opprinnelig kom med. Matten er egentlig ganske enkel: Jo større hjul, jo tyngre vil bilen rulle bortover og utvekslingen øker i realiteten med økt rulleomrets. Går du ned til flyplass-bil utveksling, vil du få en bil med mer moment til hjulene du alt har som vil hjelpe deg i gjørma, men du vil ha mye turtall på motorveien. Går du ned i dreving og opp i rulleomrets og gummi, så vil du få økt moment til hjulene og større momentbehov på hjulene + fart. Vil du ha masse futt og kunne kjøre over det meste, må du ha stor motor og store hjul. Selv har jeg nesten 33 tommer, og det duger helt fint til det meste av utfordringer for en som ikke er så ofte i skauen. Men når jeg ser på 29.6 tommerne bilen hadde før, ser det komisk lite ut, selv om det så okay ut da jeg hadde dem. Men om du ikke hadde nok moment i første gir, skulle man nesten trodd at det er lite futt i motoren din, for uansett hva jeg har forsøkt på nesten av utfordringer (gjørme til side), har det aldri vært et problem. 2 tonn på henger i high gjør det ørlite kjiipt å starte i en noe bratt bakke med en M110, men frem kommer du :) Selv tenker jeg at det er greit å holde seg under det punktet hvor du må begynne å kappe på rørene. Men skal du lage en bil som tilsynelatende har moment og kapasitet til det meste i skauen, så kanskje 603A pluss 35 tommer er tingen? Eventuelt OM617A,og kappe litt på rør og 35 tom+. En OM617A er lat med mindre du bytter pumpe, selv om du kan justere den opp godt forbi M110 på momentfronten på lavt turtall i orginal form, så M110 er ikke et optimalt oppsett om du skal slåss mot gjørme. M110 har ikke brutalt med moment på lavt turtall, men er nydelig på motorveien i høy fart.  Flyplassbil-aksler får du kjøpt for en litt dyr bytur :)

 

Så, man er tilbake til spørsmålet, hva slags g-wagen vil du ha? Du kan lage nesten hva som helst, og det er nok ikke så dyrt. Kanskje du burde prøve litt ulike biler, så finner du ut hva du vil ha :)


Edited by maelling, 17 September 2015 - 19:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 17 September 2015 - 20:00

Takk. Ja det ligger en avveining her om hva jeg vil ha i lengden. 33" vil jo stemme bedre med 90% av bruken, men vi skal heller ikke undervurdere streetkredn 35" gir, hehe.

Det heller mot 33 da det er snillest mot drivverk og lettest og leve med til daglig. Men trolig mud dekk for utseende og fremkommelighet på skogstur.
Thomas Heimdal

#4 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 19 September 2015 - 20:41

Jeg kjører 33x10.5, og det funker fint til det meste. Setter begrensninger i gjørma sikkert, men til hverdags/skogen/fjæra så er jeg fornøyd. Km2 helseipet. Støyer ikke nevneverdig heller. og så ser det kult nok ut, men ikke overdrevet stort så diverse myndigheter snur seg mer enn nødvendig. Har tenkt på 35 jeg og, men da blir det plutselig mye styr :P samt 5. Giret blir overflødig...

#5 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 11 April 2016 - 21:36

er der en grund til ingen vil snakke om 33x13 ? kan de ikke være på bilen ? Eller er det andet grund til dette ? 



#6 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 13 April 2016 - 20:28

De stikker fort utenfor skjermkanten og blir ulovlig. Ukurant dimensjon er det også.

FikK på mine 285/75-16 mudders. Ca 33x11,5. Litt snaut kanskje? Hehehe
Thomas Heimdal

#7 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 18 April 2016 - 19:13

ha ha wups, ja der også så meget at holde rede på efterhånden, men der kommen meget viden efterhånden som man har G .