Gå til innhold



Foto

Bendiksens G-wagen W460


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 20:19

Hei! Peiser på med en egen tråd for min G-wagen :) Satser på å få svar på et par ting jeg lurer på, og prøve å integrere meg litt mer i forumet!

 

 

Våren 2014 fikk jeg endelig hendene mine på en lenge etterlengtet Gelandewagen. Eieren var en forholdsvis gammel herre, en lege i 60 åra. Jeg hadde lenge visst om bilen, men legen var ikke interessert i å selge. På dette tidspunktet visste jeg ikke så mye om bilen annet enn at den var sølvgrå og "LH" registrert. Jeg sa ifra om at han skulle kontakte meg den dagen han endelig ble moden for å selge. Det gikk vell rundt to år fra første telefon til at han endelig løsnet. Utrolig nok hadde han bestilt seg en Tesla og var nå interessert i å selge gammelbilen. Jeg ble litt småskjelven og tenkte ENDELIG! Endelig gir den gamle jæveln etter!

 

Dette resulterte i kjøp av en LH registrert godt holdt 98% rustfri original 1984 mod GE280 til snaue 50 lapper! Bilen var utstyrt med ASS stoler og trekk fra Autocenteret Fjeldstad. Jeg ble fortalt at alt var i original forfatning og at det trolig hadde vært en eier på bilen tidligere, en politiker.

 

Til tross for originaliteten så var det i 2006 blitt utført et motorbytte fra den originale 280GE til en 300TD. Ombyggingen var dessverre ikke veldig godt utført. Det manglet et par bagateller som RPM måler og ikke-funksjonell termostat. Utvekslingen på girkassen matchet heller ikke 100%. Men alt i alt, småfiks. 

 

Jeg jobbet offshore for tiden og var en utålmodig gutt på 18 år som ikke visste å sette pris på ett stykke fint eksemplar G-wagen... Jeg visste lite om etterspørselen rundt disse bilene, og hvor populære de var. Bilen var vell i mitt eie i cirka 2-3 måneder før jeg var dom nok til å legge den ut på Finn.no. Jeg la den ut for 75.000,- og bilen var solgt i løpet av fire timer. I løpet av disse fire timene fikk jeg åtte henvendelser på bilen, men når klokken var bikket 21:00 på kvelden hadde en heldig mann fra Asker overført pengene. To uker etterpå kom han og hentet bilen og kjørte avgårde. Bilen var borte.

 

Det gikk ikke lang tid før jeg innså hva jeg nettopp hadde gjort. Jeg har tidligere kjøpt og solgt et par biler, men denne bilen visste det seg at jeg ville angre noe jævli på! Det neste 1 1/2 året var jeg på utkikk etter en ny G-wagen, men prisene kontra tilstand var et eventyr ute like. Jeg fant et par fine annonser, men etter ên telefonsamtale visste det seg å være helt uinteressant. Jeg konkluderte vel egentlig med å slå det hele ifra meg...

 

Men for to dager siden skjedde noe ufattelig! Jeg lå på sofaen og så på tv og tenkte på å nappe tak i laptopen for å utføre den daglige sjekken på Finn.no. Begynte såvidt å skrolle nedover skjermen til jeg plutselig så noe som var mistenkelig kjent. Samme farge, svartsotede vinduer, blinklys med svart sot på panseret og "LH" registrert. Hmm.. Det visste seg å være min tidligere Gelandewagen. Mannen fra Asker hadde fått beskjed fra kona at bilen måtte selges! Annonsen hadde vell ligget cirka ên time på Finn.no når jeg oppdaget den. Jeg tok selvfølgelig fatt i telefonen TVÆRT! og ringte! Flaks som jeg hadde så er jeg nå bosatt i Oslo å hadde mulighet til å hive meg på motorsykkeln å kjøre rett ut til Asker. Bilen visste seg å være i akkurat den tilstand som den var i da jeg solgte den. Han hadde brukt den minimalt og hadde kun påkostet den et par slitedeler. Etter en kjapp titt og en prøvetur for å verifisere at alt var på stell, så klasket jeg til å kjøpte bilen tilbake. Ufattelig!

 

Hadde jeg drygt litt for å lenge med å gå inn på Finn.no den søndags morgenen så ville bilen mest sannsynligvis ha glidd rett ut av hånda mi! Flaks som F***! Meget fornøyd med utbyttet og igjen en stolt eier av G-wagen :)

 

Da jeg kjøpte den for et par dager siden.

 

IMG_2410.JPG

 

Bilde for salgsannonse i 2014.

 

IMG_0279.JPG

 

IMG_0283.JPG

 

IMG_0210.jpg

 

IMG_0209.jpg


Edited by SVAGA, 03 November 2015 - 23:27.


#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 20:33

Fin bil :) Det du bør gjøre er å holde den langt unna saltlake (gjerne rustbeskytte den i tillegg om den er rustfri. Sånt er sjeldent), for gamle G-wagens reagerer svært dårlig på salt + vann. Min egen er et godt eksempel på det. Foruten dette bør du bedrive "preventive maintenance", og bytte alt av væsker som ikke har vært byttet de siste 2 årene. Videre smøre opp. Det værste som kan ramme en bil er dårlig service. :) Enjoy


Edited by maelling, 22 September 2015 - 20:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 20:59

Gratulerer og kos deg!
Naboen kjøpte seg akkurat G og skrudde på 33" i stad. Vi er skjønt enig om at estetisk passer de best sammen med en lett heving. Ellers er 31-32" spot on. Smak og behag.

Jeg har 31" og 4 cm klosser. Går på 33" så fort jeg finner noen aktuelle.
Thomas Heimdal

#4 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 21:02



Fin bil :) Det du bør gjøre er å holde den langt unna saltlake (gjerne rustbeskytte den i tillegg om den er rustfri. Sånt er sjeldent), for gamle G-wagens reagerer svært dårlig på salt + vann. Min egen er et godt eksempel på det. Foruten dette bør du bedrive "preventive maintenance", og bytte alt av væsker som ikke har vært byttet de siste 2 årene. Videre smøre opp. Det værste som kan ramme en bil er dårlig service. :) Enjoy

 

Takker :D   Skiftet vell egentlig ikke noe annet enn motorolje når jeg hadde den i mitt første eie, så det er nok en god ide ja :) Bør vell få skiftet både motorolje, olje på differ og olje på automatkasse. Du vet ikke tilfeldigvis hvilken olje jeg skal mate på motoren? Å evt. diffene? Kan være greit å ha det på stell i og med at den skal kjøres fra Oslo til Brønnøysund i helga :whistle: 


Edited by SVAGA, 22 September 2015 - 21:04.


#5 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 21:08

Gratulerer og kos deg!
Naboen kjøpte seg akkurat G og skrudde på 33" i stad. Vi er skjønt enig om at estetisk passer de best sammen med en lett heving. Ellers er 31-32" spot on. Smak og behag.

Jeg har 31" og 4 cm klosser. Går på 33" så fort jeg finner noen aktuelle.

 

Takk :) Så heving av karosseri fra rammen er veien å gå hvis man skal heve litt? Hvor mye må heves for å få 33" under? Er jo tross alt originalt oppsett på den fra før av så er litt i tvil om 33" vil gå under pr. dags dato :shifty:



#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 21:12

Et tips når det gjelder oljer er å styre unna syntetisk olje. Ingen av mine 70 og 80 - talls motorer, ei heller automater i grunn, greier å holde på syntetisk olje uten at det svetter her og der. Må legge til at disse er orignale og uåpnede. Semi-syntetisk er midt i blinken, og tyter ikke ut, og Biltema-sin grønne flaske er tipp topp. Automatoljen til Biltema fungerer også helt utmerket. Skift gjerne filter i samme slengen, og ikke hell på for mye. På diff og transfer bruker du GL4/GL5, og jeg må innrømme at jeg bruker biltema også her. Her bruker jeg syntetisk på S123, og W116, og semi-synetisk på W108 for å slippe å se at en tetning ytterst gir etter selv om jeg har byttet denne. Svetting o.l er bare så kjiipt å se på. Det er i grunn ingenting galt med semi-syntetisk, men det må påpekes at jeg skifter olje ofte :) gwagen har jeg fram til nå hatt syntetisk på, og der renner det i strie strømmer fra både motor og automat, men det er forbausende hvordan svetting stopper på et blunk når man heller på semi-syntetisk. Når det gjelder bremsevæske, har biltema en helt grei væske. Fett finner du samme sted.  Bytt ellers filter og olje på servoen. Dette er ofte det siste folk bytter. Ble mye Biltema-reklame dette, men jeg må si at Biltema har fryktelig mye driit, men oljene er godt priset og er bra :)

 

Vær på vakt! Det er mange følelser og meninger rundt dette temaet olje, så du får nok høre like mange forslag som svar på spørsmålet ditt :)


Edited by maelling, 22 September 2015 - 21:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 22 September 2015 - 21:18

Et tips når det gjelder oljer er å styre unna syntetisk olje. Ingen av mine 70 og 80 - talls motorer, ei heller automater i grunn, greier å holde på syntetisk olje uten at det svetter her og der. Må legge til at disse er orignale og uåpnede. Semi-syntetisk er midt i blinken, og tyter ikke ut, og biltema-sin grønne flaske er tipp topp. Automatoljen til biltema fungerer også helt utmerket. Skift gjerne filter i samme slengen, og ikke hell på for mye. På diff og transfer bruker du GL4/GL5, og jeg må innrømme at jeg bruker biltema også her. Her bruker jeg syntetisk på S123, og W116, og semi-synetisk på W108 for å slippe å se at en tetning ytterst gir etter. Det er i grunn ingenting galt med semi-syntetisk, men det må påpekes at jeg skifter olje ofte :) gwagen har jeg fram til nå hatt syntetisk på, og der renner det i strie strømmer fra både motor og automat, og det er forbausende hvordan svetting stopper på et blunk når man heller på semi-syntetisk. 

 

Vær på vakt! Det er mange følelser og meninger rundt dette temaet olje, så du får nok høre like mange forslag som svar på spørsmålet ditt :)

 

Hehe, vil tro det er et par meninger om det ja! 

 

Det er vell godt mulig at det er syntetisk som står på den nå i og med at den svetter litt. Kan sanse litt svetting under diff fremme og for så vidt motor. Men igjen så kan det jo være at svettingen fra motoren har skvettet ned på diffen å bedriver synsbedrag... 

 

Men uansett, topp tips! Skal se om jeg finner meg noe semi-syntetisk jeg :)



#8 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 10:36

Brønnøysund? 33" går fint på orginal bil. Jeg har samme felger og 33x10.5 på min :-) men det er jo ikke store forskjellen fra 32? Mye annet kjekt å bruke penger på :-)

#9 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 11:56

Brønnøysund? 33" går fint på orginal bil. Jeg har samme felger og 33x10.5 på min :-) men det er jo ikke store forskjellen fra 32? Mye annet kjekt å bruke penger på :-)

 

Brønnøysund ja. Tar den heller hjem isteden for å utsette den for salt og elendighet her nede i Oslo :)

 

Det er sant som du sier, er vell ikke veldig mye forskjell på 32" og 33"...  Men i og med at du har samme felger som meg så går jeg utifra at bredden på de går fint i forhold til 33" dekka? Er litt i tvil der ser du... Om jeg kanskje bør gå opp et hakk i breddn.


Edited by SVAGA, 23 September 2015 - 11:57.


#10 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 15:05

Hvordan fungerer egentlig diff. sperrene på disse bilene? Har jo to spaker som jeg kan dra opp, og regner med den fremste spaken sperrer fremste diff, å den bakerste spaken sperrer bakre diff. :) Men hvordan vil hjulene oppføre seg i forhold til hverandre? Vil begge hjulene fremme gå samtidig, og hvis du i tillegg drar på sperra på bakre diff vil da alle fire hjulene gå samtidig uavhengig av framme å bake?  :wacko:

 

Er det meningen at man skal kunne kjøre begge differ og alle fire hjul samtidig, eller blir det noe joks? (Selvfølgelig med forutsetning om at alt fungerer som det skal :) )



#11 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 15:35

Finn deg en grusplass, så kan du prøve dem ut. En stor advarsel er å ikke kjøre rundt med låste hjul på vanlig vei, eller noe annet enn skau og vinterføre. Da kan det skje gale ting i diffen din. Det som skjer er at begge hjulene på samme aksel vil bli låst til å gå likt, dvs, samme hastighet. Låser du bak, så kjenner du en motvillighet i bilen til å svinge, og låser du foran, kjenner du nesten at bilen røsker i rattet, og bare vil rett fremover. Diffen foran og bak vil jobbe uavhengig, men låser du bak, så vil du ikke oppleve at ett hjul bak spinner, så du vil sånn sett få bedre framdrift også fremover. Momentet vil gå fremover (med 4wd inne) om begge bak spinner, istedenfor at alt moment går til ett hjul bak som spinner.

 

Du bør trimme diffsperrene dine litt jevnlig, så finn deg en grusplass eller en annet sted hvor det ikke er maksimal friksjon, og trekk bakre spak opp og sving litt til høyre og venstre til den plutselig slår inn, og så kjører du rett framover. Da skal det lyse i displayet. Det samme gjelder foran, men da bør du helst ikke være i et svingete parti for ellers kan det tenkes du må rygge og prøve å få løsnet det foran.

 

Generelt bruker jeg nesten aldri diffsperrer utenfor skauen (dvs, kan vel telle på hånden de gangene jeg MÅTTE ha diffsperrer på vanlig vei de siste 15 år), og jeg har nøyd meg med å låse bak i de vanskeligste partiene. Låser du foran er det svært vanskelig å få svingt, så det lager nesten flere problemer enn det løser, men hard core offroadere finner sikkert at låsing foran hjelper i visse situasjoner. Låser du ikke foran, vil du teoretisk kunne spinne på begge bak og ett framhjul (med 4 wd inne), og låser du foran, har du drift på alle 4 som kan gjøre at du kommer opp kneika eller hva du forsøker å forsere.


Edited by maelling, 23 September 2015 - 15:40.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#12 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 15:59

Takk for kjapt svar Martin :)  God ide. Da får jeg samtidig sjekket om sperrene fungerer som de skal :) 

 

Jeg har også en vibrasjon i bilen ved visse turtall og moment. Det er helt uavhengig av fart, men man kjenner det spesielt ved akselerasjon. Jeg trodde kanskje det kunne skyldes utslitte kryss eller noe. Tenker ihvertfall at det evt. kan være drivakslingen bak, eller kanskje til og med mellomakslingen som går inn på kassen fremme. Jeg kjente over kryssene og akslingene så lett i stad, men jeg kunne ikke kjenne noe spesielt. Kan det evt. være noe med girkassen som forårsaker vibrasjonene? Eller er det noen kjente fenomener som skaper vibrasjoner på disse bilene?



#13 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 18:04

Flere brønnøyværinger ja :-) tror nok bwa med sine 7.5 tommer blir litt for ballong med 12.5" bredde for min del. Men det er en haug av folk som kjører med det, så det går steikgodt :P får ikke utnyttet dekkets bredde syns jeg da. Har du 10" felger ser di myye bredere ut. Tror og det subber litt i røret med bredere dekk. For det går akkurat med mine

#14 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 18:16

Flere brønnøyværinger ja :-) tror nok bwa med sine 7.5 tommer blir litt for ballong med 12.5" bredde for min del. Men det er en haug av folk som kjører med det, så det går steikgodt :P får ikke utnyttet dekkets bredde syns jeg da. Har du 10" felger ser di myye bredere ut. Tror og det subber litt i røret med bredere dekk. For det går akkurat med mine

Jeg vet ikke om du kjenner til den matt-svarte W460 som tilhører en eller annen Ebbesen i Brønnøy? Mener han har 33" og det ser meeeget grumt ut. Får et litt mer sprekt "stuk" med litt større hjul :) Var det du som nylig la ut g-vogna på finn.no forresten? Tror jeg kom over en G på finn.no som var i brønnøy nå nylig...  



#15 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 19:43

Takk for kjapt svar Martin :)  God ide. Da får jeg samtidig sjekket om sperrene fungerer som de skal :)

 

Jeg har også en vibrasjon i bilen ved visse turtall og moment. Det er helt uavhengig av fart, men man kjenner det spesielt ved akselerasjon. Jeg trodde kanskje det kunne skyldes utslitte kryss eller noe. Tenker ihvertfall at det evt. kan være drivakslingen bak, eller kanskje til og med mellomakslingen som går inn på kassen fremme. Jeg kjente over kryssene og akslingene så lett i stad, men jeg kunne ikke kjenne noe spesielt. Kan det evt. være noe med girkassen som forårsaker vibrasjonene? Eller er det noen kjente fenomener som skaper vibrasjoner på disse bilene?

 

Det kan være flere ting, men prøv først og smøre opp alle leddene under bilen. Deretter kan det jo være diverse oppheng og gummideler der. Det finnes tråder om dette temaet, så søk litt 

 

F.eks

 

http://www.offroad.n...lingskasse-460/

http://www.offroad.n...-fra-gearkasse/

http://www.offroad.n...er-i-akslinger/

http://www.offroad.n...llomakselkryss/

 

m.fl


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#16 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 23 September 2015 - 21:20

33" går fint på original høyde, men det ser enda bedre ut med litt heving. Er nok lettest å klosse opp fjærene, biltilsynet-best å kjøpe tuv - godkjente fjærer.

Kan varmt anbefale en tur i wolf-road på Rena, da får du testet hvordan sperrene fungerer - og ikke bare om de fungerer. (Halleluja)
Thomas Heimdal

#17 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 26 September 2015 - 10:27

Ikke spar på greaset nei 😀 Det som blir til overs slenges rundt og beskytter mot rust :P

Er ikke sikker på hvem du mener. En stund siden jeg har bodd hjemme nå. Men matt svart er gangster det, har en selv! Og den skal ikke selges nei :)

#18 SVAGA

SVAGA

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 30 September 2015 - 20:52

Noen som vet hva den ledningen som går inn på høyresiden med mansjett rundt er for noe? Dette er på aksling på venstreside av diff bak. Den er klipt av under bilen så hadde vært kjekt å vite hva den evt. er.

 

 

IMG_2456.jpg


Edited by SVAGA, 30 September 2015 - 20:58.


#19 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 01 October 2015 - 08:38

Ser ikke mye, men jeg hadde brudd i en ledning der bak og det var indikatorlyset til sperra :)

#20 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 October 2015 - 15:47

Det er nok det det der ja :) Bakakselen på en G er svært lite elektrisk av seg, så det er ledningen med kontakt til "differenzial sperren"

 

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)