Gå til innhold



Foto

G500 som ikke girer opp kald


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 g300

g300

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 183 Innlegg:

Posted 08 October 2015 - 21:43

holder på med en 2000 mod 500 som ikke girer helt som den skal. når bilen er kald ca 9+ grader (nå) eller har stått litt, så girer den ikke opp før den er kjørt ca 500 - 700 meter. turtallet kan bli høyt uten at den girer opp. har kjørt den opp i 3500-4000 uten at den i girer opp.

 

hvis jeg tar girspaken ut av D og over i N og så tilbake i D, så girer den opp som den skal.

 

noen som har noen tips om dette?

 

 

kan nevne at det ved enkelte tilfeller blinker litt i lyset i D'en nede på shifter-indikatoren, men detter er vel kanskje kun vanlig instrumentbelysning som ikke har noe med dårlig kontakt i noe "gir-velge-funksjon" å gjøre?



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 09 October 2015 - 16:34

Det er en 722.6 du har i bilen eller? Dette er litt som gamle Merceautomater kan være, hvor de ofte henger litt på girene før de blir varme, men her er det litt mye. Vår 722.6 var ørlite tullete,og det samme var vår 722.9, hvor sistnevnte knapt ville rygge før automatoljen var varm. Man måtte ruse opp til 2-3000 rpm for å komme ut av gårdsplassen. Dette løste seg via flush, som ofte leder til en svært "glad" automat. For øvrig kan det være lurt å kjøre star diagnose på automaten og se om det dukker opp noe der. Før man begynner med noe hardwarebytte av noe slag, er det lurt å flush'e. Siden det er temperaturavhengig, ville jeg tenke det ikke er kontaktplaten som er en kjent feil som ofte leder til mangelfull kontakt mot hastighetsmåleren m.m, og som også er tilstede på 722.9'en i min S500. Da kan automaten finne på å låse seg i et gir, men det er uavhengig av temperatur, hvor det i så fall vil det dukke opp på star diagnose at det er noe feil med hastighetsmåleren eller mangelfull kontakt.

 

Tenker 2 ting:

 

1) Ta star diagnose. Dukker det ikke opp noe, så

2) Ta en flush

 

Dersom det er girvelgeren din som bugger, ville jeg tro at det burde dukke opp i star diagnose


Edited by maelling, 09 October 2015 - 17:19.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 g300

g300

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 183 Innlegg:

Posted 12 October 2015 - 00:00

tusen takk for bra tips. når kassa er varm er den helt fin. det har bare vært når den er kald. jeg vet ikke noe om hvilken type kasse det er, men vet at den er fra 1999/2000 mod G-wagon (både motor og gir. fjellstad ombygd). jeg skal via motornr finne ut hva slags kasse og chassi nr som denne bil har hatt.

 

har ikke peiling på automat i det hele tatt, men håper jeg etter hvert kan lære litt om dette. fint med flinke og erfarne folk på forumet.

 

får man star-diagnose-leser på e-bay eller andre steder som ikke koster flesk?



#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 12 October 2015 - 16:50

Star Diagnose koster noen tusenlapper. Du får vel en kinavariant med pc og alt faktisk til rundt 8K eller deromkring, og selve boksen til et par tusenlapper under om du mekker alt annet selv. Det er noe helvetes styr å få det til å fungere, med lisenser osv. Lurt med komplett kit fra ebay f.eks.  Har du en ny Mercedes, må man nesten ha det. Hadde jeg ikke hatt det til min S500, hadde jeg vært lost for lengst. Tenker at det lureste du kan gjøre er å levere inn bilen til BOS for flush, med ny automatolje + filter om du ikke sitter med Star Diagnose. Det er ikke så dyrt faktisk, uten at jeg husker i farten hvor mye de tok for S500. Tipper det gjør susen, siden dette er temperaturavhengig hvor det sikkert mye gammel olje og slagg i stempler som løsner når det blir varmt.


Edited by maelling, 12 October 2015 - 16:54.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 g300

g300

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 183 Innlegg:

Posted 30 October 2015 - 11:32

nå har jeg kjørt en del mer med bilen. har funnet ut at hvis jeg starter i 4 gir og ikke i D, så virker girene helt normalt. jeg kan kjøre litt i 4 til den blir litt varm og så er det bare å sette i D og den girer helt som den skal.

 

hva er forskjellen med å kjøre i 4 eller D? (bortsett fra at 5 kommer inn på høyere fart)