Gå til innhold



Foto
- - - - -

Andreas' redningsJeep

jeep cherokee 1995 2.5td redning garasje

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 14 October 2015 - 03:46

Hei!

Har gått til innkjøp av ein Jeep Cherokee 2.5td 1995 som eg tenker å jobbe litt med.

Det blir min første Amerikaner, men andre offroadbil. Første var ein sliiiiiiiiiten L200 med 31'' dekk og oppjustert diesel, samt turbotrykk. Lennsmannens store irirtasjonsmoment :)

 

Eg er ikkje gamle karen, snaue 19 år, og bilen er 20  :P

 

Fritiden går hovudsaklig i Røde Kors Hjelpekorps, norges største frivillige redningstjeneste. Lokallaget mitt har ikkje egen bil, så medlemmer stiller opp med private biler til disposisjon. Der passa pickupen godt inn. Men tiden var inne for bilbytte, og eg savna fem seter og ville prøva nåke nytt. Amerikanere fikk masse skryt fordi dei vistnok skal være lette å skru på, og kjekke biler.

 

Kjøpte da bilen på fredag, og har kjørt den over helga. Storfornøyd med kjøpet. Går godt og behagelig å kjøre.

 

Nå er det sånn at EU går ut i neste måned, og før det er det litt som skal gjøres. Hadde den inne hos Automester før eg kjøpte den for å få mangellapp. Fikk også tilbud på snaue 11.000,- for å få den EU-godkjent. Leker veldig med tanken på å berre la dei ta seg av da.

 

Sjølv har eg planlagt å gjøre følgende ting:

 

-Fikse lysmodul.

 Pr. dags dato kan du ha nærlys på, men da uten lys i dashbordet, eller lys i dashbordet, men da uten nærlys. Fjernlys fungerer kun når eg holder inne bryteren. Ny lysmodul bestillt fra Ebay :)

   

-Bytte bladfjærer bak.

Da dei vanligvis er formet som ein U er mine meir formet som ein opp ned W. Det gjør bilen passe segen i rævo og ganske ubehagelig over humpene. 1900,- pr. sett fant eg vell ut.

   

-Installere DEFA motor og kupèvarmer.

Som den gamle dieselmotoren den er merker eg allerede at motoren ikkje er fan av temperaturen utenfor dørstokken, som ligger rett over 0 grader på morgen og kveld.

   

-Oppgradere lys.

Står 2stk. Biltema 1000m i fronten. Desse skal vekk og byttes ut med LED lykter. Planlegger også LED ryggelys og arbeidslys på taket som skal lyse ned langs siden på bilen.

   

-Installere varsellys

Står ofte langs veikanten å jobber. Tenker å ha ein lysbjelke på taket, samt to lys i grillen og to bak på bilen. Oransje såklart.

   

-Oppgradere batterikapasitet.

Bilen blei kjøpt med havarert batteri, så står flunkende nytt batteri i bilen på 74a. Men mtp. alt ekstrautstyr av lys o.l. eg skal ha, vil eg ha eit til batteri. Om dette blir plassert bak i bagasjerommet, eller prøvd gjemt i motorrommet, er enda ukjent.

   

-Oppgradere lydanlegg.

Lidenskapelig interesert for lyd som eg er, fungerer ikkje orginalanlegget for min del. Eg planlegger å bytte ut dei orginale 5 1/4 høytalerene i bilen med høgkvalitets høytalere og ein ny head-unit eg har liggendes fra ein BMW eg hadde. Kanskje ein enkel subwoofer under eit sete for djupe toner.

   

-Roofrack?

Hadde vore veldig kult.

 

-Kufanger.

Vil gjerne ha kufanger i fronten. Korleis er lovligheten rundt dette i dag?

 

-Tectylbehandle.

Bilen er rustfri under, Håper på å beholde den sånn.

 

-Omlakkere.

Vil egentlig ha ein kvit bil. Var det eg orginalt var på jakt etter. Denne bilen er sliten i lakken, så eg kan lettere forsvare å omlakkere heile bilen.

 

 

Dette er, åpenbart, langtidsplanlegging. Penger og tid skal strekke til. Men eg vil jevnlig oppdatere tråden med informasjon og bilder av bilen utover  :D

 

Legger ved eit bilete av bilen sånn den er i dag.

 

81_66350250_xl.jpg

81_146511685_xl.jpg

81_688024395_xl.jpg

81_1451328828_xl.jpg

 

Kjekk bil. Null rust. Som man ser er den segen i rumpa  :P



#2 Madbutcher

Madbutcher

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 454 Innlegg:

Posted 14 October 2015 - 12:01

Gratulerer med XJ :thumbsup:

Den så jo faktisk flott ut!


Min xj garage

http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833

1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71



#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 October 2015 - 16:05

Flott bil... :) Personlig synes jeg den er finere som den er, på hvit bil blir skitt og tilløp til rust veeeldig fort synlig...

For å få den tøffere i fronten, har du vurdert hevesett? Siden du allerede må til med bladfjærbytte. Det er jo den verste jobben med å montere hevesett. Kjøper du et med TUV-papirer og tar en firehjulskontroll så får du det godkjent. Koster ikke såå mye hos www.nomax.no.
7431482C-049C-4BF3-B9DB-2ECC3784D871.jpg
Her er min, med 3" hevesett, og 32"11,5-15. Kufanger får du dessverre ikke godkjent lengre.

Hvis du allerede må bytte lysbryteren så er en god ide å montere opp relesett på hovedlysene. Originalt er ledningsnettet dimensjonert for sealed beam lykter, derfor er ledningene for tynne og all strømmen går gjennom lysbryteren. Grunnen til at du har nærlys i det heletatt er ettermonterte kjørelys når bilen ble tatt inn i Norge.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 10:17



Gratulerer med XJ :thumbsup:

Den så jo faktisk flott ut!

 

<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=131872&p=1694503&md5check=8e7413b8a27413e2e0ba108d159dbbc0&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,FsddMlo4KHU'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>

 

Takker!  :D



#5 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 10:19

Flott bil... :) Personlig synes jeg den er finere som den er, på hvit bil blir skitt og tilløp til rust veeeldig fort synlig...

For å få den tøffere i fronten, har du vurdert hevesett? Siden du allerede må til med bladfjærbytte. Det er jo den verste jobben med å montere hevesett. Kjøper du et med TUV-papirer og tar en firehjulskontroll så får du det godkjent. Koster ikke såå mye hos www.nomax.no.
7431482C-049C-4BF3-B9DB-2ECC3784D871.jpg
Her er min, med 3" hevesett, og 32"11,5-15. Kufanger får du dessverre ikke godkjent lengre.

Hvis du allerede må bytte lysbryteren så er en god ide å montere opp relesett på hovedlysene. Originalt er ledningsnettet dimensjonert for sealed beam lykter, derfor er ledningene for tynne og all strømmen går gjennom lysbryteren. Grunnen til at du har nærlys i det heletatt er ettermonterte kjørelys når bilen ble tatt inn i Norge.

 

<script pagespeed_no_defer="" type="text/javascript">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( B){var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( B)}catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( B)),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=131872&p=1694515&md5check=8e7413b8a27413e2e0ba108d159dbbc0&isRte=1','WyQ3C4[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>mRrQ',false,'R3SbG1tsOi4'); //]]></script>

 

Hmm... kanskje den bare skal forbli svart då. Har faktisk tenkt litt på hevesett, det frister :)

Såg veldig tøff ut iallefall!

 

Takk for tipset med relè, skal ta å gjer da :)



#6 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 17:05

Ikke for å stjele tråden her, men med relestyring, blir det 2 stk rele per lykt da? Både på nærlys og fjernlys? Eller finnes det egne 5 veis rele man kan bruke?



#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 18:03

Jeg har montert dette settet, med alt som trengs:
http://www.biltema.n...ter-2000033888/
Det er 2 releer, ett til begge nærlys og ett til begge fjernlys. Kort fortalt så bruker du den ene pæresokkelen som styrestrøm, og trekker nytt ledningsnett over til den andre lykta!
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 24 October 2015 - 21:55

Ahh genialt! Takker.



#9 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 28 October 2015 - 02:30

Blei litt stille. Ikkje alt for masse som er blitt gjort. Har heve på vinterdekko.

Ser ut som om bremsene var i verre stand en først antatt. Framhjulene låser seg i låg fart på vått føre, og man hører at det er metall mot metall. Godt den skal på service. Ny kalippere og alt :)

 

I måro bærer veien vidare til EU-godkjenning :)

 

1445192451972.jpg



#10 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 28 October 2015 - 22:05

Sjølsagt blei bilen forsinket på EU. Bilen forran meg i køen hadde visst større problemer en først antatt. Krysser fingrene for at eg ikkje lider samme skjebne  :thumbsup:



#11 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 29 October 2015 - 15:22

Måtte du ha ny time?



#12 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 03 November 2015 - 12:21

Måtte du ha ny time?

 

Tjah. Jah. På verksteds rekning såklart.

Bilen skulle bli godkjent onsdag som var, men istedenfor skal eg inn i måro og då skal den fikses. Her har det vore eit rabalder av feilbestillinger og forsinkelser uten like. Jobber rett attmed verkstedet, så leverte den før jobb i går. Trenger bilen i jobben, så litt uttpå dagen ringte eg og fikk beskjed om at dei måtte bestille inn eit par ekstradeler som ville komma neste dag (idag). Kjørte bilen opp i dag tidelig og fekk beskjed om at dei kommer i måro. Seks vekstedbesøk for å få den godkjent  :thumbsup:



#13 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 03 November 2015 - 12:23

Men spørsmål, nåken som veit om eg kan få tak i orange lys montert over vinduet som man ofte ser på Tahoe o.l.? Syns det er unødvendig tøft i skumringstiden og lurer på om da kanskje passer bilen min  :P



#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 November 2015 - 20:22

Slikt?
http://www.atbodykit...eep-cherokee-xj

Eller slike?
http://www.ebay.com/...jBhWCNg&vxp=mtr
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#15 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 November 2015 - 22:52

Caps med lys fra Norge:
http://m.finn.no/bap...nnkode=65793438
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#16 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 05 November 2015 - 21:01

 

Der ja! Takker :)

 

04.11.2015 blei bilen iallefall Eu-godkjent. Whoop! Så var det å begynne på lista mi :)



#17 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 24 November 2015 - 10:58

Argh. Bil kan ver noko forbanna piss.
Jeep'en står pr. dags dato i garasjen uten dieseltilførsel. Sto å dilla litt med turbotrykket. Skulle til å skru opp dieseltrykket da eg greide å skru feil vei og knakk bolten fast og motoren effektivt stoppa opp. Har altså sperra dieseltilførselen heilt :P

Bilen står nå i garasjen oppå akselstands. Må finna meg ein liten borremaskin så eg rekker inn til bolten så eg kan få skrudd inn ein grisapikk. Lettare sagt en gjort når eg oppdaga kor ekstremt liten plass det var.

Var i dialog med eit verksted om kanskje bare å bytta til ei ny pumpe. Skrinla den ideen passe fort når eg fekk prisen på ny pumpe. 52.750,-(!!!!!), _uten_ montering :P

Så joda. Håper eg får den i gang igjen i løpet av veko :)

#18 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 24 November 2015 - 12:05

Bilde av den knekte bolten :)

Attached Thumbnails

  • 2015-11-23 18.49.26.jpg


#19 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 26 November 2015 - 14:22

Så var borremaskin liten nok til å passe inn der på vei. Skal bli spennende :)

#20 AndreasAga

AndreasAga

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 26 November 2015 - 23:19

I. Svarte. Faen. Eg er lei. Da einaste som nå stopper meg er ein enkel skrue som holder gummislangen for "oljeluftinga" på plass. Og den satt som bare faen. Og i tillegg er det ekstremt trangt. Lar den dynke seg i WD-40 over natta. Forhåpentligvis er den passe laus til eg er heima fra jobb. Skal egentlig til Bergen, så håper bilen starter opp :)