Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Knuts Pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 sknut

sknut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 14 October 2015 - 20:51

Har ventet litt med å starte tråd i frykt for en lang og kronglete vei fram mot ny EU-godkjenning, men det gikk veien i dag gitt. Kjøpet var av typen impuls i mørket en sen januarkveld. Muligens ikke den ideelle måten å kjøpe bil på, men jeg klarte ikke dy meg... Hadde en 86-modell som førstegangsbil når jeg var 19-20 og tross to girkassehavari og gåen topp, er det rart hvordan følelsene dukket opp hver gang jeg møtte disse litt rare kassene med relativt stygge "farts"-striper på veien. Det var altså trolig så langt unna et fornuftkjøp man kan komme. Her handltr det om følelser og lidenskap.. :)
 
Nok vås.
 
Her er bilen.
cGM0NHI1.jpeg
 
En 87-modell, 2.5l TD. Telleren har bikka 265000, men det er stort sett bare motor, ramme og karosseri som har trillet så langt. For her kommer også litt av grunnen til at jeg kjøpte den: Forrige eier (en eldre bonde) leverte bilen på verksted hver gang noe svikta og betalte det det kosta. Både startmotor, girkasse og dieselpumpe er skifta de 2 åra. Register og vannpumpe er 3 år gammelt og kjørt omtrent 10k, Når bilen skulle til ny kontroll i januar i år beregnet verksted en kostnad på opp mot 70 000 NOK. Det synes karen var litt vel mye og bestemte seg for å bytte bil. Jeg fikk se kontrollseddel og slo til for 8000. Hva som skulle koste 70 000 har jeg aldri helt skjønt. Hadde den inne til etterkontroll i dag og der gikk den rett gjennom. Trolig var gåen styresnekke og rust i golv rundt bakre baksetefeste mye av grunnen, med tanke på at nye styresnekker er relativt dyre... Jeg slo til på en brukt snekke til 500 og biltema sveiseapparat til 700 og rigga utegarasje.
 
En del timer og omtrent 6000 kr i deler (det meste hos milner) og litt ekstra verktøy senere, og bilen er klar for veien.
 
Her er hva som er skiftet (som jeg kommer på i farta):
Ytre og indre endeledd begge sider
Øvre og nedre bærekuler begge sider
Styrensekke
Pitmanarm
Hjelpesnekke
Stabilsatorstagforinger foran og bak
Foringer bladfjær
Nedre foringer i dempere bak
Lagt ny ledning til håndbrekklampa
Montert nye følere på transferkassa for 4wd-lys
Montert egen temperaturføler på øvre radiatorslange og digital temperaturmåler (bytta ut klinometeret)
Skifta ledningsnett til ekstralys
Pussa ramma og behandlet med Owatrol
Sveisa inn nytt gulv under feste til baksete
Tatt av framskjermer og pussa ned og omlakkert
Rengjort og smurt opp trommelbremser bak.
Skifta setebelte foran.
Skifta fram- og bakseter
 
Arbeidet har gått stort sett greit. Investerte i en skikkelig C-presse (http://www.ebay.com/...-/262034468307?) og fikk låne avdrager og hydraulikkpresse  til pitmanarm på det lokale verkstedet.
QWxhb1FI.jpeg
 
Sveisinga fikk jeg litt starthjelp av fra en eritreisk asylsøker som har sveiset biler i årevis. En annen eritéer hjalp meg med det elektriske. De var meget fornøyd med å få jobbe litt.
Sånn så det ut når jeg dro ut teppene bak:
S0R1L1ZX.jpeg
S2VoOEIr.jpeg
Gjennomtrekk med andre ord.. Har dessverre ingen bilder av utført arbeid. 
 
Det lokale brannvesenet fikk nylig en 88 Pajero donert til å øve på å klippe/skjære i. Fikk ta en runde å plukke litt deler før de satt i gang. Fikk meg nye seter, skvettlapper, lykter og grill. Så skulle jeg få plukke igjen når de var ferdig igjen. Får se hva som står igjen.
 
Det er greit å bo på en liten plass der alle kjenner alle.. :)
 
Har ingen store konkrete planer framover, annet enn å ta godt vare på den. Så får vi se hvor lenge den går... :)
 
Skal bli litt flinkere til å ta bilder hvis jeg gjør noe framover. Liker svært godt å kikke i de andre trådene her. Mange fine/artige prosjekter!


Edited by sknut, 13 November 2015 - 21:49.


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7411 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 07:28

Hehe du kjøpte deg litt arbeid likevel ja, men nå bør du ha problemfritt bilhold i maaaange år...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 sknut

sknut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 16:34

Ja, det får vi håpe. Har gått med endel ettermiddagstimer. Spørsmålet blir vel hva jeg skal finne på etter jobb fremover. :)

#4 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 17:54

Her ser det ut som om du har fått ett fint eksemplar av gen 1. Har hatt en tidligere og må si jeg savner den. :) dette er ærlige biler :) du får passe godt på den :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

#5 sknut

sknut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 15 October 2015 - 21:26

Spørs om jeg ikke spanderer på den Castrol til jul. :) Noen som har erfaring med motorrens på disse gamle bilene? Kan det være en fare å løse for mye opp i gamle avleiringer?

#6 Ghost00

Ghost00

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 91 Innlegg:

Posted 16 October 2015 - 11:19

Jeg kjørte motor rens på min gen 1 og det gikk veldig fint. Kom ut mye dritt, men det er vel meningen :) Så tror det skal gå greit, men kjør igjennom motor rens ett par ganger så ser du etter om det begynner å bli rent. Jeg måtte gjøre det 3 ganger før det ble rent. Skal legges til at jeg brukte rens fra Biltema


Sent from my iPhone using Tapatalk

#7 sknut

sknut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 26 October 2015 - 19:53

Synes bilen brukte lovlig lang tid på å bli skikkelig driftsvarm (måleren stoppe omtrent på den første streken ca 1/3) før jeg avskiltet bilen i januar. Tenkte at det var kulda og at ikke forrige eier brukte papplate foran radiator (ble tipset om dette på min forrige gen 1). Får skilt på bilen i morgen igjen og får testet litt lengre turer, men ville likevel sjekke termostaten. Tok ut den gamle og så at den ikke lukket helt igjen når den var kald. Putta den i gryta og igjen lukket den seg ikke helt igjen (se bilde) når den ble avkjølt. Jeg er usikker på om det er nok til at det tar så veldig mye lengre tid før motoren når driftstemperatur. I vasken fikk jeg en tynn, men hel stråle gjennom den. Jeg hadde uansett en ny termostat liggende og satt den inn likegodt. Får teste i morgen, men nå har jo snøen og minusgradene kommet tilbake, så vi får se om det er noe endring. Har i hvert fall puttet en papplate foran grillen. Har også montert ekstra temp.føler i øvre radioatorslange med digitalt instrument, så jeg har uansett litt bedre kontroll på tempen.

termostat_zpsven1fcsw.jpg

 

Ellers vurderer jeg om jeg må skaffe ny styresnekke igjen. Den jeg har nå er tett, men kniper litt vel mye og slarkete med engang om jeg justerer ut igjen. Fant faktisk overhalte på nettet til en ikke altfor gal pris (http://www.cardone.c...d=278451&p=rock). De skal ha omkring 300 dollar med frakt, så blir jo en en relativt stor investering ifht resten av bilen. Fant også brukt på www.finndel.no. Karen jeg snakka med mente den var i helt topp stand. Jeg tviler vel litt, men er 1 mnds returrett, så hvor ikke. De skulle ha 1850,-. Ellers virker det vanskelig å finne brukebare snekker rundtomkring. Hvis ikke noen her har noe liggende da... :)

 

Gleder meg forresten til første lengre tur med bilen i helga! Endelig!



#8 sknut

sknut

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 13 November 2015 - 21:46

Hadde en tur på fjellet forrige helg. Fine forhold og vi fikk oss en liten skitur med bikkja når bilen sa stopp.

IMAG0314_zpskt4ogzgo.jpg

 

På vei hjem slutta dynamoen og lade. Kjørte hjem og så at termostatpakningen lakk noen dråper og dynamoen hadde trolig kortslutta og tatt kvelden. Tok ut dynamoen for å sjekke den nærmere. Måtte av med servopumpe for å komme skikkelig til.

 

Etter å ha splitta dynamoen så jeg raskt at det ikke bare var kortslutning, men børstene var rimelig medtatt. Den ene er knekt helt av og den andre holdt på å gå i oppløsning. Sjekka diodene og det gikk strøm gjennom begge veier, så den har trolig kortslutta i samme omgang.

IMAG0333_zps0h8s3d14.jpg

 

Termostathuset var trolig dradd igjen for hardt, og termostaten hadde blitt pressa gjennom pakningen. I tillegg var det rester av en gammel pakning på vannpumpa, så jeg skrapte og pussa rent.. Fikk et lite ark pakningpapir på det lokale verkstedet og klippa til. Stamma til 12 Nm denne gangen og ikke til "nå er det sikkert nok"...

 

Så tok jeg en tur til delebilen som står hos det lokale brannvesenet. De skal trene på klipping og skjæring, og jeg får plukke det jeg vil av deler. Grei ordning. :) Bilen har stått lenge, men dynamo så grei ut. Tok den ut og sjekka og den virket å være i god stand. Børstene var hele og pene  og den så i grunn lite brukt ut. Så da gikk resten av ettermiddagen til å sette ting på plass igjen, og ja, nå lader bilen igjen. :)

IMAG0337_zpsnivtums8.jpg

 

Så da er det vel bare å vente på det neste som ryker.. :)


Edited by sknut, 13 November 2015 - 23:10.