Har ventet litt med å starte tråd i frykt for en lang og kronglete vei fram mot ny EU-godkjenning, men det gikk veien i dag gitt. Kjøpet var av typen impuls i mørket en sen januarkveld. Muligens ikke den ideelle måten å kjøpe bil på, men jeg klarte ikke dy meg... Hadde en 86-modell som førstegangsbil når jeg var 19-20 og tross to girkassehavari og gåen topp, er det rart hvordan følelsene dukket opp hver gang jeg møtte disse litt rare kassene med relativt stygge "farts"-striper på veien. Det var altså trolig så langt unna et fornuftkjøp man kan komme. Her handltr det om følelser og lidenskap..
Nok vås.
Her er bilen.
En 87-modell, 2.5l TD. Telleren har bikka 265000, men det er stort sett bare motor, ramme og karosseri som har trillet så langt. For her kommer også litt av grunnen til at jeg kjøpte den: Forrige eier (en eldre bonde) leverte bilen på verksted hver gang noe svikta og betalte det det kosta. Både startmotor, girkasse og dieselpumpe er skifta de 2 åra. Register og vannpumpe er 3 år gammelt og kjørt omtrent 10k, Når bilen skulle til ny kontroll i januar i år beregnet verksted en kostnad på opp mot 70 000 NOK. Det synes karen var litt vel mye og bestemte seg for å bytte bil. Jeg fikk se kontrollseddel og slo til for 8000. Hva som skulle koste 70 000 har jeg aldri helt skjønt. Hadde den inne til etterkontroll i dag og der gikk den rett gjennom. Trolig var gåen styresnekke og rust i golv rundt bakre baksetefeste mye av grunnen, med tanke på at nye styresnekker er relativt dyre... Jeg slo til på en brukt snekke til 500 og biltema sveiseapparat til 700 og rigga utegarasje.
En del timer og omtrent 6000 kr i deler (det meste hos milner) og litt ekstra verktøy senere, og bilen er klar for veien.
Her er hva som er skiftet (som jeg kommer på i farta):
Ytre og indre endeledd begge sider
Øvre og nedre bærekuler begge sider
Styrensekke
Pitmanarm
Hjelpesnekke
Stabilsatorstagforinger foran og bak
Foringer bladfjær
Nedre foringer i dempere bak
Lagt ny ledning til håndbrekklampa
Montert nye følere på transferkassa for 4wd-lys
Montert egen temperaturføler på øvre radiatorslange og digital temperaturmåler (bytta ut klinometeret)
Skifta ledningsnett til ekstralys
Pussa ramma og behandlet med Owatrol
Sveisa inn nytt gulv under feste til baksete
Tatt av framskjermer og pussa ned og omlakkert
Rengjort og smurt opp trommelbremser bak.
Skifta setebelte foran.
Skifta fram- og bakseter
Arbeidet har gått stort sett greit. Investerte i en skikkelig C-presse (http://www.ebay.com/...-/262034468307?) og fikk låne avdrager og hydraulikkpresse til pitmanarm på det lokale verkstedet.
Sveisinga fikk jeg litt starthjelp av fra en eritreisk asylsøker som har sveiset biler i årevis. En annen eritéer hjalp meg med det elektriske. De var meget fornøyd med å få jobbe litt.
Sånn så det ut når jeg dro ut teppene bak:
Gjennomtrekk med andre ord.. Har dessverre ingen bilder av utført arbeid.
Det lokale brannvesenet fikk nylig en 88 Pajero donert til å øve på å klippe/skjære i. Fikk ta en runde å plukke litt deler før de satt i gang. Fikk meg nye seter, skvettlapper, lykter og grill. Så skulle jeg få plukke igjen når de var ferdig igjen. Får se hva som står igjen.
Det er greit å bo på en liten plass der alle kjenner alle..
Har ingen store konkrete planer framover, annet enn å ta godt vare på den. Så får vi se hvor lenge den går...
Skal bli litt flinkere til å ta bilder hvis jeg gjør noe framover. Liker svært godt å kikke i de andre trådene her. Mange fine/artige prosjekter!
Edited by sknut, 13 November 2015 - 21:49.