Viskositeten du har valgt er riktig/bedre enn kravene 75W (Winter)- holder seg tynnere/smører bedre ved lavere temperatur), så det er bra.
Trykkspesifikasjonen GL-5 for hypoid diff. er ok! Dette er fordi en hypoid differensial gir skjærspenninger pga skråskjærte (hypoid form) tenner o.l.
I praksis er alle differ hypoide i dag, men differ innebygd i girkasser o.l. trenger ikke være det, derfor finnes GL-4 oljen.
Syntetisk olje har andre additiver som gjør at gammel type gummi (pakninger, O-ringer, simmringer mm.) blir myke av syntetoljen slik at de begynner å svette/lekke. I værste fall kan syntetoljen løse opp gamle gummilegeringer, dette gjelder for både motor og girkasser. Oljen er altså ikke dårligere, bare ikke kompatibel med gummi o.l. Ettersom simmering for pinion og gummipakninger ved hjullageret på våre gamle GW kommer de i kontakt med syntetoljen, ville jeg brukt mineralolje.
Interevallene ved oljeskift er viktig ettersom du drenerer ut metallspon og evt. metallbiter fra diff, dyrere olje endrer ikke serviceintervall, men kan gi mindre spon om lavere friksjon o.l., og man drenerer altså alltid varm olje slik at spon o.l. lettere renner ut.
I praksis kan du bruke enhver girolje som er innenfor spesifikasjonene, men jeg ville holdt meg til kjente produsenter!!
Jeg har ikke lest om noen på forumet som har erfaring med syntetolje på diff. Vil DU kanskje teste for oss...??
Diffene er relativt solide til å ha holdt 30 år på mineralolje, du kan øke frekvensen på oljebytte om du vil øke levetiden på diffen.
Forsvaret får spesifisert 80W-90 EP (Extreme Pressure) olje på diffene, de spesifiserer ikke hypoid eller GL-5 olje, som sivil.
De bruker også motorolje på både girkassen og fordelerkassen. I Norge spesifiserte de singel-grade olje, tror det var 30W, for begge girkassene, i dag er det multi-grade.
Da lurer jeg faktisk på om girkassene var spesiallaget for krig/lett/kurant tilgjengelig olje, ettersom en 240 GD kostet i overkant av 800.000 på 90-tallet.
Og når diffene bare hadde det diffuse kravet om viskositet og EP olje, som på gamle lastebiler, lurer jeg på om diffene kanskje hadde spesiallegeringer? Noen som vet?
Uansett, her er MB sine vorschlag til produsenter, velg 235.0 og sjekk om du finner olja i Norge, om ikke holder nok Texaco mineraloljen.
(Som du ser er dette Mercedes-Benz Blatt 235.0 (blad 235.0), det viser altså deres godkjente oljer innenfor Blatt 235.0. Nyere Blatt oppdateres jevnlig.
http://bevo.mercedes...tter-sort1.html
Edited by Horch, 26 October 2015 - 20:42.