Gå til innhold



Foto

Differensialolje - igjen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 26 October 2015 - 10:14

Har lett høyt og lavt etter diffolje som tilfredsstiller MB Approvaø 235.0 uten å få det æ e ute etter. Til syvende og sist ble æ overtalt til å gå for Texaco Multigear S 75W-90. 

Så finner æ ut at Texaco faktisk produserer en olje etter 235.0 spesifikasjoner, nemlig  mineralolje Multigear SAE 80W-90. Kan noen med kunnskap om dette fortelle meg om æ kan la den syntetiske oljen bli i diffene eller om æ bør bytte den ut med den foreskrevne. Og gjerne en teknisk forklaring på hvorfor. Begge er GL-5 oljer.

IMG_0137.jpg


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#2 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 26 October 2015 - 19:22

Viskositeten du har valgt er riktig/bedre enn kravene 75W (Winter)- holder seg tynnere/smører bedre ved lavere temperatur), så det er bra.
Trykkspesifikasjonen GL-5 for hypoid diff. er ok! Dette er fordi en hypoid differensial gir skjærspenninger pga skråskjærte (hypoid form) tenner o.l.
I praksis er alle differ hypoide i dag, men differ innebygd i girkasser o.l. trenger ikke være det, derfor finnes GL-4 oljen.

Syntetisk olje har andre additiver som gjør at gammel type gummi (pakninger, O-ringer, simmringer mm.) blir myke av syntetoljen slik at de begynner å svette/lekke. I værste fall kan syntetoljen løse opp gamle gummilegeringer, dette gjelder for både motor og girkasser. Oljen er altså ikke dårligere, bare ikke kompatibel med gummi o.l. Ettersom simmering for pinion og gummipakninger ved hjullageret på våre gamle GW kommer de i kontakt med syntetoljen, ville jeg brukt mineralolje.
Interevallene ved oljeskift er viktig ettersom du drenerer ut metallspon og evt. metallbiter fra diff, dyrere olje endrer ikke serviceintervall, men kan gi mindre spon om lavere friksjon o.l., og man drenerer altså alltid varm olje slik at spon o.l. lettere renner ut.

I praksis kan du bruke enhver girolje som er innenfor spesifikasjonene, men jeg ville holdt meg til kjente produsenter!!
Jeg har ikke lest om noen på forumet som har erfaring med syntetolje på diff. Vil DU kanskje teste for oss...??
Diffene er relativt solide til å ha holdt 30 år på mineralolje, du kan øke frekvensen på oljebytte om du vil øke levetiden på diffen.

Forsvaret får spesifisert 80W-90 EP (Extreme Pressure) olje på diffene, de spesifiserer ikke hypoid eller GL-5 olje, som sivil.
De bruker også motorolje på både girkassen og fordelerkassen. I Norge spesifiserte de singel-grade olje, tror det var 30W, for begge girkassene, i dag er det multi-grade.
Da lurer jeg faktisk på om girkassene var spesiallaget for krig/lett/kurant tilgjengelig olje, ettersom en 240 GD kostet i overkant av 800.000 på 90-tallet.
Og når diffene bare hadde det diffuse kravet om viskositet og EP olje, som på gamle lastebiler, lurer jeg på om diffene kanskje hadde spesiallegeringer? Noen som vet?

Uansett, her er MB sine vorschlag til produsenter, velg 235.0 og sjekk om du finner olja i Norge, om ikke holder nok Texaco mineraloljen.
(Som du ser er dette Mercedes-Benz Blatt 235.0 (blad 235.0), det viser altså deres godkjente oljer innenfor Blatt 235.0. Nyere Blatt oppdateres jevnlig.

http://bevo.mercedes...tter-sort1.html

Edited by Horch, 26 October 2015 - 20:42.


#3 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 27 October 2015 - 08:45

Takk Horch,

Nu har æ skifta pakninger og simmeringer på begge akslinger(forrige uke) så da regner æ med at syntetisk ikke er et problem? Æ var mer bekymret for om det kunne være noe med friksjonsegenskaper eller tilsetningsstoffer. Æ brukte liste over oljene på 235.0 men fant ikke en eneste av de i nærområdet. Da blir bilen stående med syntetisk i akslingene over vinteren. Bilen er bare reserve om vinteren og brukes mest offroad på sommeren.


Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#4 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 27 October 2015 - 17:36

Mercedes endrer ikke gamle gummilegeringer for å tilpasse seg nyere oljer - da kunne man slutte å referere til gamle Blatt/spesifikasjoner.....

Enkelte messinglegeringer til foringer o.l. tåler noen ganger ikke ikke nyere oljer, en kjent sak blandt veteranbileiere, neppe noe problem på GW..



#5 Gunnar Brenne

Gunnar Brenne

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 64 Innlegg:

Posted 23 November 2015 - 02:48

....ok... her var det mye prat som jeg ikke helt klarte sette meg inn i... var på leit etter olje til klokkene på bilen, går det å bruke den valnige mineraliske man får på biltema? Mineralisk, og samme tallene du bimmeric nevnte, så vil denne klare jobben?

Attached Thumbnails

  • Screenshot_2015-11-23-02-45-11.png


#6 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 23 November 2015 - 16:40

MB Approval 235.0 foreskriver EP olje som æ ikke ser at Biltema har. Valgte den syntetiske etter å ha blitt forsikret om at den tilfredsstiller MB krav.
Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)