Gå til innhold



Foto

Mercedes 300gd w460 hjullager bak (HJELP)


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 dodgeram345

dodgeram345

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 04 November 2015 - 12:58

Hei. Trenger litt hjelp ang hjullager bak. Har nå byttet på begge sider og jobben gikk greit. Det som ikke er greit er at det nå er endeslakk på begge sider.. har ikke fått målt hvor mye men det er mer en de anbefalt 0,3 mm som står i militær boka jeg lastet ned fra VTP.. Det står jo ikke noe der om hva man skal gjøre hvis det er for mye slakk heller..Lagrene er av typen Optimal, kjøpt av VTP.. v side byttet jeg for noen dager siden og jeg har prøvd å demonter for å stramme mutteren som holder lageret mer, men den var ikke løs på noe vis.. Kan det være at det har vært byttet bremseskjold eller noe slikt til en tykkere type, slik at jeg ikke får dratt lageret langt nok inn??

 

Håper på raskt svar..

 

Tommy



#2 Harald Walberg

Harald Walberg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 04 November 2015 - 20:59

Vil vel tro at stikkakslingene må justeres med shims får å få riktig montering

Harald



#3 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 04 November 2015 - 21:52

Har akkurat gjort samme jobben selv og reagerte også på endeslakken. Har ikke målt den men den er merkbar.
Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#4 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 05 November 2015 - 01:40

Er ikke festingen av bakhjulslager redisgnet par ganger siden manualen/240 GD feltvogna ble laget?
Mener å ha lest at momentet skal være 500 Nm med nye muttere, da må du trekke ca. 100 kg på en halvmeters momentnøkkel...

(kanskje ikke noe metro-seksuelle gutter som bruker tid og penger på manikyr, botox og designerklær).



#5 dodgeram345

dodgeram345

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 06 November 2015 - 21:12

Hei igjen..

 

Jeg postet dette problemet på et amerikansk forum også og fikk noen underlige svar.. en danske påsto at det var kun MB sine egne lager kit som ville bringe aksialslakken til riktig spec, han sa at han hadde byttet lager (ettermarkedsmodell) to ganger og ved tredje forsøk, de med MB sine lager ble det bra. En tysker stemte i å påsto at slik var det...Han selger slike MB lager på ebay.de så jeg vet ikke helt om jeg stoler på han... Det med shims er vel det jeg har mest tro på nå. Jeg ringte MB i vestfold og snakket med en mekaniker som hadde byttet mange slike, og problemstillingen var for han ukjent. Har har hatt opp begge stikkakslingene på nytt for å sjekke moment på mutteren, og det er bra. Til horch: var anleggsmekaniker i 15 år så jeg kan dra til store muttere..og skulle jeg mangle litt "saft" i armene finnes det jo fine lange rør å tre på)) Dessuten påvirker ikke det noe på lageret og endeslakk hvis den skulle være løs heller, mutteren`s jobb er å holde stilkkakselen i hylsa. Om så stikkakselen ikke hadde vært der skulle lageret fremdeles hatt riktig slakk siden dekselet presser klemringen som igjen presser lageret mot konringen (ytterring) som stopper i hylsa. Se tegning:schema2.jpg

 

jeg hadde en teori til; at plata som bremsebåndene er montert på hadde gravrustet etter 30 år i Norge og kanskje est ut litt, nok til å utjøre de få titalls mm jeg er over.. Men den var ikke særlig rustet. Jeg tok den likevel av, pusset den med sandpapir, samme med hylse enden..I tillegg droppet jeg papirpakningen å brukte pakningstoff.. Alt for å få det nærmest mulig spec..men neida.. alt for mye slakk enda.. Likevel ser det ut som om lagerrullene har holdt seg midt i ytteringen, det var ihvertfall skygge i banen der...Likevel jeg liker ikke å kjøre rundt med noe jeg vet ikke er ok.. Ingen som sitter inne med shims heller, så jeg for bestille noen fra UK.

 

Lagrene er kjøpt av Vollen Truck Parts og er av typen Optimal. Jeg regner med at de gutta der bruker bra saker.. Selvfølgelig har de hatt stengt denne uka så jeg har ikke kunnet ringt de å spurt om råd heller..wheel-bearing-kit-optimal-402050-1.jpg

 

Hvis det nå skulle være snakk om noen feil i monteringen så må det eneste jeg kan tenke på være at jeg kan ha under montering ha presset inn pressringen, til under spec, slik at den har blitt presset for liten.. Likevel hvis det var tilfelle burde jo slakken ha vært ikke eksisterende når jeg sluttet å skru.. Så jeg har ikke noe tro på dette..

 

Jeg liker heller ikke faktum at jeg har hatt ut stikkakslingene 2-3 ganger.. Alltid større sjangs for at dritt og støv finner veien inn..

 

Et spørsmål til, ang noe helt annet: jeg har swb. passer framdører fra Lwb?

 

Tommy



#6 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 07 November 2015 - 01:52

Jeg har aldri byttet lager bak på GD så du må forklare hva du mener med endeslakk, jeg har bare lært om radial eller aksialslakk.

Er det f.eks. slik at det oppstår radialslakk ved et av ytterpunktene for aksialslakken, eller det kun aksialslakk?
Hvor mye slakk er det? Må du bruke mye kraft for å få den frem, er hjul av/på?  Kjøpt av VTP - hva betyr det...???
Kom det med krympering, husk den kan ikke brukes på nytt såfremt du ikke overgår siste moment.

Jeg har aldri hørt om Optimal, men heller FAG, INA, SKF, NTN, Koyo, Nachi, NSK og Timken. Amerikanske TIMKEN kan du lese om på mange forum

fordi alle vet at de og noen franske lager aldri holdt på forhjulene. Det ble rutine for kjøpere å åpne eska hos Mercedes for å sjekke at det ikke lå TIMKEN der...

Girkassa har f.eks et Torrington lager på hovedakslen - det eneste som er kjent for å ryke, fordlerkassa har bare FAG/INA - hørt om noen som bytter der?

Originale lager er nok et poeng mtp mindre toleranser, hardere legering eller mykere så mutteren komprimerer mer o.l.

Mange unngår Timken, da mange erfarte at de ikke holdt som forhulslager, Optimal høre ikke optimalt ut, fått dem billig?



#7 dodgeram345

dodgeram345

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 07 November 2015 - 09:23

Jeg mener aksialslakk..Jeg kan dra akslingen ut og inn av hylsa når jeg tar tak i bremsetrommelen... Med å kun måle med skyvelær måler jeg 0,6mm på ene siden og ca 1mm på andre siden..i forsvars manualen virker det som om 0,3mm er max tillatt.. så i beste fall har jeg det doble.

VTP er Vollen Truck Parts...De er store på Gwagen deler i Norge. De var ikke billige..eller alt kommer an på, jeg betalte ca 1000kr pr stk. Steder som mekonomen ligger nesten på det dobbelte, men på ebay.de kunne jeg nok ha funnet lager til ca 500kr.. Kjøper vanligvis svært få ting i Norge men jeg hadde det travelt.. Utifra å se og vurdere delene fikk jeg et godt inntrykk..simringene så ut til å være av bra kvalitet etc. Etter å ha googlet "optimal" og sett å hjemmesiden deres så jeg at de lager mange forskjellige ting, kunne heller ikke finne så mye negativt, da slikt ofte dukker opp når man begynner å søke..