Gå til innhold



Foto

GD240 motor udskiftning til hvad ?

hvilken motor kan bruges ?

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 28 November 2015 - 21:41

Hej alle, håber dere kan hjælpe meg lidt ( på dansk norsk svensk ) :-)

 

Jeg har fået mig en GD240 og er ved at brække mig over den motor, hva kan jeg bytte til ( og gear )

 

Nogen der ved noget ?

 

GD 240 1983 hard  top stadig mili men ikke feltvogn.

 

Håber i kan hjælpe vh lars



#2 Fenalaar

Fenalaar

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 614 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 12:03

På dieselsiden - 300TD-motor, enten 603A (best) eller 617A.

 

Et alternativ er en 230GE - Ikke så værst sprek, og på langt nær så tørst som 280GE. 

For min del, så foretrekker jeg automatkasse. En 5-trinns manuell kasse, kan gi deg mindre turtall, men disse kassene tåler ikke dreiemomentet til turbomoterene, og har en tendens til å gå i frø etter hvert. Dog er dette avhengig av kjørestil - har en litt mindre bly i høyrefoten, varer kassen lengre.

 

Johan-Kr


MB 300GD '86

#3 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 11 December 2015 - 21:17

230GE med 5 trinns manuell girkasse er en ganske fin opplevelse i grunn som både låter pent og er god å kjøre. Kommer man fra en 280GE vil man stusse over hvor lite bensinnåla flytter seg. Man kjenner på ørlite eufori når man legger inn femtegiret på motorveien :) Det er 10 år siden jeg kjørt en, men husker det ennå. Fin karakteristikk på motoren også. Ganske vital på lavt turtall og helt grei på høyere turtall. M110 har en større forskjell på lavt og høyt turtall, og hvor du må "holde den på kammen", dvs fra 3300 rpm og opp om du har lyst på drag av betydning. 617A er en helt grei motor ytelsesmessig (har nesten bare erfaring fra S123 her) som rumler ganske pent bortover, og hvis den er i god stand er den fin å høre på også. Har ikke gjort en direkte sammenligning, men ville tenke at 617A og 230GE har omtrent jevngode ytelser ut av esken, med en knepen seier til OM617A. OM603A har jeg aldri prøvd, men på papiret burde den overgå det meste av 460- motorene på en så tung bil som gwagen.


Edited by maelling, 11 December 2015 - 21:26.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#4 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 30 December 2015 - 22:34

Hei, jeg har 603A med automat i en 460 og den går godt, men kunne trengt litt mer krefter når jeg trekker henger. OK forbruk.
På den andre bilen har jeg 617A og det er stor forskjell på disse motorene (originale), jeg ville ikke montert 617A uten å trimme den litt i tillegg.
Mercedes G en fantastisk bil

#5 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 10 January 2016 - 21:57

Takk.

Beslutningen er 100% fast på bilen forbliver diesel , så den falder nok på en 300td, manuel gear , da jeg egentlig mener en 4X4 trænger at være manuel.

 

Jeg er slet ikke mekaniker men er med dagen som G ejer begyndt at finde ud af en masse.

 

Hvis jeg skal finde en motor på nette , hvad skal jeg så se efter ? min bil er en w460 fra 83 240gd.

Jeg købte bilen ud fra det syn af den havde ikke nogen former for rust, utrolig flot faktisk.

Men så er alt andet galt .

 

Så har bestem at finde en go motor og sætte den i.

 

Passer beslag og alt på 603 motor ? hvad skal jeg være OBS på ??



#6 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 11 January 2016 - 08:00

Hvad skal man være OBS på...

At GD240 er bygget omkring den motor og gearingen er derfor lav.

Så ved at gå til de nyere OM60X serie motorer, skal du bruge ny motorophæng, dyb G specifik bundkar og oliepumpe, køler / oliekøler, svinghjul, kobling, gearkasse, anden længde kardan mellem hovedgearkasse og fordelerkasse.

De fleste bliver også træt at have 5.3 akselgearing, nu hvor motorkraften tillader mere og ender med at skifte til 4.9 for og bagaksler.

 

Hvis det skal laves ordentligt, så er det en større ting. Som man siger "There is no such thing, as a free lunch"

 

Det er billigere at få justeret en lille smule op på dieselpumpe (max mængde) og samtidig få nye dysespidser i. De fleste ældre motorer har et elendigt spraymønster og kommer til at gå meget bedre når det bliver lavet.


Edited by Johnny Christensen, 11 January 2016 - 08:02.

johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur

#7 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 06 March 2016 - 10:59

Jeg har nu skiftet dysser og renset alt der kan renses .

 

Må sige jeg ikke havde regnet med at få så meget tilbage fra så små ting, trækker nemt og fast op ad bakke selv de stejle, også i 4 gear.

Jeg har kørt en del 240gdér men dette er dog noget helt nyt, kan manorere fint i by trafik, noget som jeg ikke kunne tideler , måtte ligesom læse trafiken fra afsted .

 

DEN ER FLYVENDE !

 

PS MONARK DYSSER



#8 Johnny Christensen

Johnny Christensen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 07 March 2016 - 08:12

Fedt, det er godt at høre.

De små detaljer i ordentlig dieselanlæg gør en stor forskel.

Og selv med nye kræfter, giver det et mindre netto forbrug


johnnychristensen.com
Foto bl.a fra nordisk natur