
Ram 12 eller 24v?
#1
Posted 23 December 2015 - 17:55
12 eller 24v? Er det mulig å kjøre frityr på begge to? Hørte det skulle bli enklere å registrere ned lette lastebiler til personbil snart. Da kanskje man slipper C1?
Automat eller manuell? Tåler noen av de trimming?
#2
Posted 24 December 2015 - 10:03
24 ventilern ville jeg iallefall aldri kjørt på frityr. Dieselpumpa er en VP44 som er kronisk å havarere på rundt 250-300000km. Litt usikker på årsak, men tørr diesel påstås å ha mye av skylden, iallefall i statene, tillegg til dårlig fødetrykk... 12-ventilern har oftest rekkepumpe og er antakelig mer solid mtp. frityr og uren diesel. Min bil veier i praksis 3400kg tom, så om den skulle vært nedregistert så hadde den hatt 100 kg nyttelast. Det er en litt stor kompis eller noen kasser øl. I mine øyne blir da bilen ubrukelig til annet enn å frakte matpakken til og fra jobb.
Automatkassene har jeg ingen erfaring med, men de har et dårlig rykte mtp. trimming. Manuellkassene er bunnsolide. Gammelbilen min hadde 5-trinns kasse. Den synes jeg var litt lang mellom 3. og 4. gir og det i kombinasjon med stor turbo gjorde den litt langbeint på de girene.. Min nåværende bil har 6-trinns kasse. Den liker jeg veldig godt! 1.gir blir aldri brukt med mindre jeg trekker henger, og 6 gir et meget behagelig turtall i 80-90 km/t. Orginal clutch holder ganske godt, men min slurte da jeg fikk chip, større injektorer og større turbo. Jeg kjører nå med forsterket clutch fra Spouthbend som skal holde 475 hk og ca 1350 NM. Denne slurer på 5. og 6. gir med henger, tung pedal og de mest aggresive hakkene på chipen.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#3
Posted 24 December 2015 - 12:51

Ja riktig. Blir bortkastet da, mtp vekt. Ser gen 2 ram har egenvekt på 2900-3000kg ca. Får 500kg nyttelast da...... Bare så synd bomstasjonene tar 5 ganger prisen for lastebil enkelte steder! Heldigvis "bare" dobbel pris de fleste bommer. Lappen er vel ei investering, får ha bilen ifred da :-)
Sjelden å se med manuell, ivertfall på finn. Må si jeg liker automat da, men holdbart er øverst på lista.
#4
Posted 26 December 2015 - 15:44
Min bil står oppført med 3110 kg egenvekt, men i praksis er den tyngre.. Vet ikke med de tidlige 2.gen om de er lettere.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#5
Posted 26 December 2015 - 20:38
Men kort oppsummert er det trygt med automat hvis en ikke tukler med motoren? Jeg er jo automat-tilhenger. Så får vi bare se hva som skjer med lovendringene framover.
#6
Posted 24 April 2016 - 10:57
Har hatt både 12V og 24V, begge med automater, men vil ved kjøp av min neste cummins velge en 12V med manuell kasse. Jeg stoler mere på en 12V med mekanisk innsp.pumpe enn 24V med elektronisk innsp, den pumpa koster mange K ved havari. Skjedde på min 24V og måtte ut med 18.000 for ny + jobben.