Gå til innhold



Foto

300GD Stt 1986. Startproblemer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Robinkri

Robinkri

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 19 January 2016 - 17:14

Hei. Har en kjenning som Har kjøpt seg g-wagen,og har trøbbel med å få start på den.
Starter går og drar motor, men bilen vil ikke starte.

Men hvis man starter den på gir med tauing/dytte, starter bilen.

Noen som har en ide om hva som kan være problemet?
Er en 1986mod 300GD STT.

#2 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 19 January 2016 - 17:33

Tja...

 

Kan være litt forskjellig dette.

 

En 300D som er i orden skal starte i minus 20 uten motorvarmer Har selv en som er dønn original og minus tyve går helt greit.

 

Ville startet med å skifte dieselfilter(e).

 

Glødeplugger må være iorden. Disse kan du sjekke med ohmmeter. Synes å huske at det er ca 5ohm motstand i en plugg. Alle plugger skal ohmes til tilnærmet samme verdi. Stort avvik betyr feil. Brudd betyr kaputt plugg.

 

Sjekk at det er spenning på plugger under gløding med voltmeter.

 

Sjekk at du ikke har falsk luft inn i diesel systemet. Går an at tauing gir start men kværning på starter ikke klarer å dra frem nok diesel ved luftlekkasje. Du skal se ren diesel uten bobler ved bruk av manuell fødepumpe.

 

Sjekk at motorvarmer er iorden. Du kan høre det begynner å "koke" rundt element når du kobler til.

 

Hvis gløding funker, diesesystem er ok og varmer er på så starter den.

 

Går an at motor er utslitt da men det ser du på gjennomgang på topp. Kan du koble til trykklyftslange og fylle dekk med det som kommer ut av lufting toppdeksel da er den nok sliten og generelt vanskelig å starte.

 

Lykke til !

 

nielsa



#3 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 January 2016 - 19:13

Hvis det er svært kaldt, kan det være pre-filteret før lavtrykkspumpa som har blitt tett. Har opplevd selv at det ble 15 minus og 617A'en ikke ville fyre, og det kom en haug med hvit røyk bak og den vil bare nesten. Det kan ha noe med krystallisering å gjøre hvis det er gammel sommerdiesel ombord. Ville sjekket drivstofforsyning først, før alt annet :)


Edited by maelling, 21 January 2016 - 19:18.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#4 Tommyfn

Tommyfn

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 21 January 2016 - 23:24

filtre og sila i tanken. Vet aldri hva forrige eier har kjørt på;-)

#5 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 22 January 2016 - 06:57

Bra kvalitet på diesel er viktig. Kan nok ha vært mye rart på en G som har hatt mange eiere.

 

Generelt opplever jeg at G har godt dimensjonert diesel system som tåler mye sammenlignet med nesten alt annet.

 

Et lite tips kan være å bruke en varmluftspistol før du skal igang med å feilsøke. Ikke helt bra å kværne for mye på kald motor da batteri fort tar kvelden. Bruker ofte selv en 1500W varmluftpistol som jeg legger mot eksosmanifold og lar står en times tid med panser igjen. Varmer godt opp og sparer masse batteri etterpå.

 

Lykke til !

 

nielsa