Gå til innhold



Foto

Mercedes 230GE akslinger på 300gd


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 29 January 2016 - 20:34

Lurer på hvordan det går med 230GE aksling på 300gd når det kommer til turtall, vil jeg få et veldig høyt turtall når jeg kjører?



#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 30 January 2016 - 22:04

Drevingen er såvidt jeg vet lik på disse her. Det er 4.88 eller 4.9 det er snakk om, men sjekk på plakaten på diffene og se hva som står der og ikke ha to ulike aksler. Uansett blir det høyt turtall (og tilsvarende mye moment til hjulene), med mindre du har manuell 5 trinns. Du vil få 1:1 ut av automaten/4 trinns'en i tyngste gir, 1:1 gjennom transfer og 4.88 ut til hjula. Motoren vil gå 4.88 ganger raskere rundt enn hjula, og vet du omgangskretsen, kan du gjøre matten selv i en gitt hastighet  :)

 

Kort og selvfølgelig svar: Er drevingen lik, blir det likt som før


Edited by maelling, 30 January 2016 - 22:22.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 31 January 2016 - 00:06

hvordan vil det bli med manuell 5 trinns hvis akslingene er fra en automat?



#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 01 February 2016 - 12:25

Det er ingen forskjell mellom akslinger som ble levert til biler med automatgir og manuelt gir. Eneste forskjellen er at manuell 5 trinns girkasse har 0.83 (overdrive) som topputveksling på femtegir fremfor 1:1 på 4 trinns manuell og 4 trinns automat. Det vil si at istedenfor at motoren går 4.88 ganger fortere rundt enn hjulet i tyngste gir, vil motoren gå 4.05 ganger fortere rundt enn hjulet. Det vil si lavere turtall i samme hastighet, så det er lett å like dette femtegiret. Man bør ikke gå amokk på motorfronten, siden girkassen ikke tåler stort mer enn det en OM617A leverer angivelig. Eneste fasitsvaret man kan gi her er at man må se hva som står på akslingen og sammenligne med det man har før man bytter, siden akslingene kan ha bli byttet på et tidspunkt. Min bil var f.eks en 230GE en gang i tiden, og har 4.9 aksler som er de orginale. 


Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 01 February 2016 - 19:33

hvordan girkasse burde jeg ha hvis jeg feks skal ha en 300turbodiesel 177hk?



#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 02 February 2016 - 17:55

Her er jeg noe utenfor mitt kompetanseområde, og det er minst 10 mennesker som er medlem av "dieselklanen" (den tause majoritet) her på forumet som kan dette langt bedre enn meg. Men dette spørsmålet er på top 5 listen over FAQ'er (OM603/606 o.l troner toppen), så du bør konferere med tidligere tråder og søke litt. Bruk google f.eks mot forumet, eventuelt søkefunksjonen. Nerdefaktoren rundt slike spørsmål er ganske stor her på forumet, og det er faktisk folk som kan besvare de fleste spørsmål langt ned i OM603A/606/617, 720.0, 722.1, 722.3, 711, 717,  startmotor på høyre/venstre side, viskositeter, skråskjærte tenner, grader, blatt, trykkspesifikasjoner, molekylære forbindelser, atomvekter osv, men det er en negativ lineær sammenheng over hvor mye peil man har på disse spørsmålene og hvor mye man skriver. Hvis du har litt tålmodighet, så kommer det nok en selvtilfreds dieselnerd som tror han har valgt riktig mellom diesel vs bensin og jevnlig tar motorbytte på en kveld for å dra på skauen dagen  (*host* - forsøk på å vekke forumet) :)


Edited by maelling, 02 February 2016 - 18:35.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 03 February 2016 - 06:14

Host host.....

 

Nå tipper jeg du ikke har stått opp ennå Maelling . :thumbsup:

 

Går et skille mellom 617 og 602, 603, 605 og 606 (177hk) motorene. Girkasser passer ikke mellom 617 og de andre nevnte her. Girkassene passer mellom 602, 603,605 og 606 motorene.

Har selv en manuell 5 trinns fra en 602 montert på en 603 i en G461.  Funker supert. Så VTP solgte en slik kasse for ca 18K og de har sikkert fler liggende.

 

Denne vil passe:

http://www.ebay.de/i...XIAAOSw3KFWftrA

 

Det finnes også girkasser fra 2000 og nyere som passer (tror jeg) men da er det elektronisk styring og ekstern kontroller må til.

 

Bruk søkefunksjon her, på www.clubgwagon.com og www.pointedthree.com så finnes det masse tråder.

 

Lykke til !

 

nielsa



#8 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 05 February 2016 - 17:22

Passer forresten girkasse fra w124 til g-vogn? de passer jo på om617 så vidt jeg vet, eller sitter høy&lavgir i hovedkassa?



#9 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 February 2016 - 18:00

Hei!

 

På G sitter det en egen transferkasse med høy og lavgir. Den må du ha uansett hvilken annen type hovedgirkasse du velger. I W124 sitter såvidt jeg vet 602 (250D) og 603 (300D , TD) Girkassene fra disse passer ikke på en 617 som nevnt tidligere.

 

Ikke noe problem å sette både motor og girkasse fra W124 i G men da må du påregne en del ombygging. Motorfester, Girkassefester, ny mellomaksling, eksos ++ en del andre småtterier .

 

Hvis du trenger noen til å gjøre jobben finnes det et bra miljø ute på Rissa i nord trøndelag. Gjort mange sånne bytter der.

 

Personlig er jeg blitt veldig imponert av 617A med ny pumpe fra dieselmeken og intercooler. 250-300hk og kun moderat ombygging.

 

Går som en kule.

 

Hvor bor du ?, vet det finnes noen slike biler i telemark-vestfold området. Sikkert mulig med prøvetur.

 

nielsa



#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 05 February 2016 - 20:09



 

Personlig er jeg blitt veldig imponert av 617A med ny pumpe fra dieselmeken og intercooler. 250-300hk og kun moderat ombygging.

 

Går som en kule.

 

 

 

 

Ørlite OT - kanskje: Er det uten turbobytte? Får man så mye HK ut av den saken med standard Garret AiReasearch - turbo altså? Du overselger ikke OM617A'en litt nå? ;)

 

ba9dd885-d660-452d-bf70-a56a2b6d71d4_zps

 

Blir fristet til å "konvertere" til dieseldom  :D Skal jeg være litt illojal mot bensingjengen her på forumet, vil jeg si at OM617A er en svært god motor. Går jevnt og fint, og låter pent. Det enkle er ofte det beste, fremfor å hacke noe voldsomt for å putte inn en non standard - motor. 


Edited by maelling, 05 February 2016 - 20:36.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 05 February 2016 - 20:48

Det er vel bedre med en om603 eller 606 hvis man skal ha en 300 turbo?



#12 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 05 February 2016 - 23:16

Sorry Maelling du har rett. Husker ikke helt hvor original turbo flater ut men du må bytte skal du opp i 250hk.

 

Jeg hadde ikke giddi å konvertere en 460 med 300D til 603 eller 606. Hadde brukt en 617A og oppgradert HK. Billigst og enklest.

 

Er jo noen som kan dette inn/ut.

 

Roar???

 

nielsa



#13 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 06 February 2016 - 00:00

hva er problemet med å konvertere til 603? den har jo ikke elektronisk styrt dieselpumpe?



#14 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 February 2016 - 06:58

 

Ikke noe problem å sette både motor og girkasse fra W124 i G men da må du påregne en del ombygging. Motorfester, Girkassefester, ny mellomaksling, eksos ++ en del andre småtterier .

 

Som sagt ikke noe problem!

 

Vi ble vel litt ivrige og gav deg litt ekstra meningen på kjøpet. Vanlig på nerde forum......

 

Lykke til!

 

nielsa



#15 rolflol

rolflol

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 06 February 2016 - 17:10

er ikke motorfestene like? man får vel evt tak i motorfester som er bolton i ramma?



#16 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 February 2016 - 18:49

Sitter brakett på ramme . Denne er sveiset fast og må byttes ut .

 

nielsa