Jump to content



Photo

Utregning trekkraft vinsj til biltralle


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Ø.B-Racing

Ø.B-Racing

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 posts

Posted 04 February 2016 - 15:22

Hei

 

Jeg har en biltralle som jeg skal montere vinsj på og har noen spørsmål i den forbindelse.

 

Jeg skal dra opp bil med egenvekt på opptil 1680kg + vinkel på kjørebroene (skal få målt den) Vurderer og bruke en biltema vinsj med disse spessifikasjonene: Maks. båtvekt 4490kg, Maks. vekt rullende last: 5000kg Effektiv trekkapasitet 1589kg

 

Og er inne på tanken av og bruke kasteblokk/løpehjul da jeg forhåpentlig vis kan bruke en svakere/billigere vinsj til jobben.

 

På bildet under har jeg skissert tre alternativer jeg ser for meg. Hvor mye har diameter på løpehjulet og si? Blir det noen forskjell på trekkraften på alternativ 1/2 og 3 eller er det kun alternativ 4 som vil økte drakraften til vinsjen

Attached Thumbnails

  • biltrallle23.jpg

Edited by Ø.B-Racing, 04 February 2016 - 15:44.


#2 sub03

sub03

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 782 posts

Posted 04 February 2016 - 19:35

I mitt hode er det samme trekkraft på de tre første alternativene. I alternativ 4 dobler du trekkraften til vinsjen.


"Due to rising energy costs, the light at the end of the tunnel has been shut off."

#3 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 posts

Posted 05 February 2016 - 20:50

Stemmer at du dobler kraften i alternativ 4. Setter man det på spissen, får du litt mindre i alternativ 1 og 2 enn i 3 pga tap i kastblokka, men dette er nok ubetydelig. Vinsjen bu beskriver er uansett sterk nok i massevis. Bakdelen med for stor vinsj, er at du må sveive deg ihjel for å få bilen opp pga utvekslingen. Bakdelen med alternativ 4 er at du må ha dobbelt så mye vaier inn på vinsjen, noe trommelen kanskje ikke er stor nokk til, dersom du ikke bruker veldig tynn vaier. Uansett må du sveive deg ihjel, fordi du må sveive inn dobbelt så mye vaier som i de andre tilfellene.

Jeg ville gått for en vinsj med grei størrelse med enkel vaier. Selv laget jeg en gang et adapter som gjorde det mulig å bruke en drill på vinsjen. Da var det snakk om mye vinsjing med lav belastning.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.