Jeg har kjørt noen tanker med Eco-1 fornybar, syntetisk, biodiesel. Jeg er positivt overrasket. Jeg merker først og fremst mer moment og penere gange på motoren. Det kan virke som forbruket er litt lavere, men det er litt tidlig å konkludere. Dieselen er fargeløs, skummer veldig lite og er luktfri. Andre ting jeg merker godt er at eksosen, også etter kaldstart ikke er ubehagelig. Nesten ingen lukt og ingen irritasjon i luftveiene av eksosen. Jeg har startet bilen ned i minus 25. Den er lettstartet fra før, men om ikke enda mer startvillig med denne diseselen. Dieselen skal ha vinteregenskapen ned til minus 37 grader.
Du kan foreløpig fylle Eco på Holmen i Asker og på Filipstad i Oslo. Dette er det samme produktet som Statoil selger som HVO til tungtransport. Les artikkel her.
Hva er dine erfaringer?
Ps. jeg har ingen ting med eller noen forbindelser til Eco-1. Jeg er bare positivt overrasket.

Fornybar diesel - erfaringer
#1
Posted 25 February 2016 - 10:24
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#2
Posted 25 February 2016 - 11:18
Høres interessant ut, men det er vel ikke mulig og fylle slikt på tanken i midt norge ???
#3
Posted 25 February 2016 - 12:05
Tror de har planer om 100 stasjoner. Problemet er at bilprodusentene henger etter med å godkjenne drivstoffet. Etter det jeg har lest meg til så er dette godkjent til alle diesellkjøretøy i USA. Alle vet at dieselmotorer i utgangspunktet ikke er veldig kresne på drivstoff. Diesel er jo hakket før asfalt, egentlig avfall fra raffineringen Når det gjelder spesifikasjoner er det kun tettheten det ikke oppnår, da den er 2,5 % lettere en fossil diesel. Den må ikke sammenlines med biodiesel som var på markedet for noen år siden.
Bare å mase på de på Facebook. Ellers så kan de levere pallefat med 1000 liter til entreprenører, gårdbrukere osv. ta kontakt med dem og spør om dette er aktuelt. Jeg vil jo tro at de som driver med maskiner vil ha stor glede av bedre arbeidsmiljø.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#4
Posted 26 February 2016 - 15:53
Veldig interessant. Hvordan er det med dieselfilter etter å ha kjørt med eco-1? Jeg har lest at når man kjører med vegetabilsk olje, wvo, så må man bytte dieselfilter ganske ofte i begynnelsen. Gjelder dette for eco-1 også?
#5
Posted 27 February 2016 - 13:33
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#6
Posted 01 March 2016 - 22:15
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
#7
Posted 11 March 2016 - 18:38
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#8
Posted 12 March 2016 - 18:15
Selv undersøker jeg muligheten for å kjøre på brukt frityrolje. Må finne meg noen pålitelige leverandører før jeg setter igang med modifikasjoner.
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
#10
Posted 23 June 2016 - 14:56
http://www.lrforum.c...ic=79677&page=1
Edited by enjarl, 23 June 2016 - 14:57.
Første bil: 1976 Colt Galant SL 2000 hardtopp med 5 trinns gearkasse.
Andre Mitsubishier:
1984 Galant GLS
Ca 1980 L300 Uslitelig arbeidsbil. Men ikke så mye komfort å skryte av.. Denne gikk i mange år som murerbil etter jeg hadde den...
1987 Spacewagon GLX ble også murerbil...
Nå: 2003 Pajero GLS 3,2 DiD
Ønsker jeg meg en 2010 Pajero eller nyere med dieselvarmer..
Innimellom dette, div andre merker..
#11
Posted 10 January 2017 - 16:54
Jeg har nå fått en avtale med en restaurant for henting av frityrolje og driver og mekker filtreringssystem nå. Mitt system blir mer eller mindre det samme som vist i denne videoen:
Siden jeg ikke er veldig god på å mekke bil skal jeg sette bort jobben til www.dajolka.net. Han har mye erfaring med ombygging av biler.
For min 4runner 3.0TD hadde han denne listen med ting som skal gjøres for å kunne kjøre på 100% WVO (iblandet 5% diesel om vinteren)
- Udskiftning at gløderør