Hei.
Jeg og fruen hadde i år en fantastisk fin ferietur i Norge. Vi startet her i stavanger og kjørte opp til kristiansund. 750 km korteste veien, men det ble 1250 km :-)
Vi gjorde det vi kunne for å unngår tuneller og de største hovedveiene. Og så vi en rundt-omkring-snarvei (andre kaller dette en lang omvei...), så kjørte vi den. En skikkelig lærepenge vi kom ut med er at siste halvdel av oktober er i seneste laget for sommerferie
Med taktelt og land rover hadde vi en kjempe tur, men vi måtte ut å kjøpe lakenpose til fruen...
Årets tur går:
- stavanger til oslo via e39, transport-etappe
- oslo til sverige, transport
- i sverige blir det innlandsveien nordover til finland og til grense jakobselv, transport
Så blir det grense jakobselv til andøya via alle mulige severdigheter og artige veier.
Hverken jeg eller fruen er veldig kjent i finnmark og troms, så vi trenger gode tips om plasser som er verdt å besøke. Både artige veier, tyske kystfort (mest for meg...), generelle severdigheter og annet som er verdt å få med seg :-)
Vi tar hurtigruta sørover igjen, så det er den eneste avtalen vi har å forholde oss til på turen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ferietur grense jakobselv til andøy, tips om veier?
Started by
Bjorn78
, Feb 27 2016 15:34
1 reply to this topic
#1
Posted 27 February 2016 - 15:34
Let's build it from thin air and high hopes ;-)
Kjøretøyforskriften (www.lovdata.no)
Forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel (www.lovdata.no)
Kjøretøyforskriften (www.lovdata.no)
Forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel (www.lovdata.no)
#2
Posted 28 February 2016 - 15:10
Hei. Jeg håper du skjønner hva du har begitt deg ut på, men skal prøve å komme med noen enkle tips.
Du vil ikke kjøre flere tusen km nordover gjennom finske eller svenske skoger, det blir for ensformig og kjedelig, ikke noe å se, lite å gjøre.
I begynnelsen har det sin sjarm at det er langt mellom bensinstasjonene. Når du har sett par hundre søte stugor har du fortsatt laaangt igjen...
Du kan legge inn minimum 2600 km som transportetappe til Grense Jakobelv, før moroa med med Finnmark begynner.
I Finnmark må du kjøre samme vei fram og tilbake, og her må du ha med deg Kiberg (28 cm/34000km, 284 kg prosjektil/865 m/s) og Hamningberg, så Ifjordfjellet til Børselv, Lakselv, Kåfjord (Tirpitz).
Det går slag-i-slag med alt mulig som finnes i FInnmark, og det tar tid, så her kan ikke bare kona di, men du også du få dosen din.
Når du først er i Finnmark må du innom turistfellen Nordkapp, nå har du minimum 4000 km på telleren og du skal ta småveier og se kystfort i resten av Finnmark og Troms...??
Skal du først passere 5-6000 km ville jeg heller lagt på 100 mil til og tatt Finnmark "bakfra", dvs. komme inn til Kirkenes fra Murmansk.
Da kjører du transportetappen SVG - Oslo-Stockholm(??) - Helsinki - St.Petersburg. St.Petersburg vil være en opplevelse, så videre til Petrozadvosk som er en fiin by.
Så videre nordover gjennom Kandalaksa (her kan du krysse inn/ut til Finnland om du skaffer multippel visum til Russland).
Solovetsky øyene i Kvitesjøen med kloster o.l. er et MUST, lengre nord kjører du ut på Kolahalvøya og alle landsbyene der for mere villmark og offroad kjøring/camping
Videre til storbyen Murmansk (+300.000), hele området har en befolkning på 500.000. Derfra kjører du Nikel og Kirkenes.
Turen gjennom Norvest-Russland er flott, i begynnelsen av September kan du melde deg på Arctic Trophy i Murmansk. Kjører de ut mot
kysten kan du se gamle russiske anlegg der. På tilbaketuren kan dere besøke Petchenga (JG5), Linhaamari eller Fiskerhalvøya hvor tyskerne stoppet opp.
Nå har du minst 5000 km på telleren, ca +150 mil sammenlignet med løpet gjennom Sverige.
Nå begynner Finnmarksturen og du kan følge veien og finne fort og anlegg hvor tyskerne trakk seg tilbake. Kiberg, Hamningberg er et MUST!
Når dere står på Nordkapp har du min. 7000 km, da har du kjørt veien over Rustefjelbma, Ifjord, Børselv og ut til Veidnes for å se svære fjorder.
Finnmarksfjordene er like svære og imponerende som Lysefjorden er høy og bratt.
Nå er det bare 2600 km hjem til Stavanger gjennom skogene i Sverige, og du har ikke sett indre Finnmark, sameland og reindrift, kjørt de lovlige barmarksveier der(4x4),
sett Vest-Finnmark eller Troms og Nordland, men nok av anlegg/kystfort og du har hatt en mye fetere tur enn småsteder I Sverige.
Finnland er og flatt, skog og kjedelig, men kan brukes som alternative til å krysse inn til Russland lengre nord fra f.eks. Vartius, Kuusamo eller Salla, e.l.
Du får ta Hurtugruta sørover fra Finnmark eller Troms og se Nordland/Troms en annen gang? Jada, du må backtracke når det blir mangel på veier...
Du vil ikke kjøre flere tusen km nordover gjennom finske eller svenske skoger, det blir for ensformig og kjedelig, ikke noe å se, lite å gjøre.
I begynnelsen har det sin sjarm at det er langt mellom bensinstasjonene. Når du har sett par hundre søte stugor har du fortsatt laaangt igjen...
Du kan legge inn minimum 2600 km som transportetappe til Grense Jakobelv, før moroa med med Finnmark begynner.
I Finnmark må du kjøre samme vei fram og tilbake, og her må du ha med deg Kiberg (28 cm/34000km, 284 kg prosjektil/865 m/s) og Hamningberg, så Ifjordfjellet til Børselv, Lakselv, Kåfjord (Tirpitz).
Det går slag-i-slag med alt mulig som finnes i FInnmark, og det tar tid, så her kan ikke bare kona di, men du også du få dosen din.
Når du først er i Finnmark må du innom turistfellen Nordkapp, nå har du minimum 4000 km på telleren og du skal ta småveier og se kystfort i resten av Finnmark og Troms...??
Skal du først passere 5-6000 km ville jeg heller lagt på 100 mil til og tatt Finnmark "bakfra", dvs. komme inn til Kirkenes fra Murmansk.
Da kjører du transportetappen SVG - Oslo-Stockholm(??) - Helsinki - St.Petersburg. St.Petersburg vil være en opplevelse, så videre til Petrozadvosk som er en fiin by.
Så videre nordover gjennom Kandalaksa (her kan du krysse inn/ut til Finnland om du skaffer multippel visum til Russland).
Solovetsky øyene i Kvitesjøen med kloster o.l. er et MUST, lengre nord kjører du ut på Kolahalvøya og alle landsbyene der for mere villmark og offroad kjøring/camping
Videre til storbyen Murmansk (+300.000), hele området har en befolkning på 500.000. Derfra kjører du Nikel og Kirkenes.
Turen gjennom Norvest-Russland er flott, i begynnelsen av September kan du melde deg på Arctic Trophy i Murmansk. Kjører de ut mot
kysten kan du se gamle russiske anlegg der. På tilbaketuren kan dere besøke Petchenga (JG5), Linhaamari eller Fiskerhalvøya hvor tyskerne stoppet opp.
Nå har du minst 5000 km på telleren, ca +150 mil sammenlignet med løpet gjennom Sverige.
Nå begynner Finnmarksturen og du kan følge veien og finne fort og anlegg hvor tyskerne trakk seg tilbake. Kiberg, Hamningberg er et MUST!
Når dere står på Nordkapp har du min. 7000 km, da har du kjørt veien over Rustefjelbma, Ifjord, Børselv og ut til Veidnes for å se svære fjorder.
Finnmarksfjordene er like svære og imponerende som Lysefjorden er høy og bratt.
Nå er det bare 2600 km hjem til Stavanger gjennom skogene i Sverige, og du har ikke sett indre Finnmark, sameland og reindrift, kjørt de lovlige barmarksveier der(4x4),
sett Vest-Finnmark eller Troms og Nordland, men nok av anlegg/kystfort og du har hatt en mye fetere tur enn småsteder I Sverige.
Finnland er og flatt, skog og kjedelig, men kan brukes som alternative til å krysse inn til Russland lengre nord fra f.eks. Vartius, Kuusamo eller Salla, e.l.
Du får ta Hurtugruta sørover fra Finnmark eller Troms og se Nordland/Troms en annen gang? Jada, du må backtracke når det blir mangel på veier...
Edited by Horch, 28 February 2016 - 23:56.