Gå til innhold



Foto

Hjullager- og knokkelhusfett


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 14 March 2016 - 13:40

Heisann!

 

Etter noen runder med meg selv klarte jeg å bestemme meg for å gå til innkjøp av g-vogn igjen. Min første bil var en 300GD som ble solgt til fordel for en Jeep, men nå har jeg altså gått til anskaffelse av en 280GE.

Etter en kjøretur og bytting av bremseskiver og klosser fant jeg ut at det var slakk i hjulet. Såpass mye at jeg ble veldig bekymra. I helgen fikk jeg tatt av navet og til min store overraskelse var det ikke akkurat så mye igjen av lageret....

 

Hjullager.JPG

 

Bilen er nå satt inn i garasjen på ubestemt tid og vil få en skikkelig overhaling av hjullageret. 

Spørsmålet mitt er hvilken type fett som bør brukes på lageret og inni knokkelhuset? Fant en side på pointedthree.com som anbefalte Castrol LM og Castrol BNS, men dette finner jeg ikke Norge. 

Funker det med biltema universalfett eller burde man gå for noe litt mer merkeaktig her? Og hvor får man tak i det i så fall?

 

Er det tilfeldigvis noen som har erfaring med å lage eget verktøy til navmutterene? Hvilken størrelse pipe passer i så fall? Prøvde meg på 36mm, men denne ble litt for stor tror jeg. 



#2 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 14 March 2016 - 14:07

Jeg shoppet et sett fra VTP med hjullager, kingboltlager, mansjetter og fett.

Lagde verktøyet selv (32 og 30mm kopp fra Jula)

http://www.offroad.n...r/#entry1691901

#3 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 14 March 2016 - 14:12

Yes jeg har fått tilbud fra VTP på nye deler, men stod ingenting om fett der. Husker du hva du brukte? 

Takk for tråden! Hvorfor i to forskjellige størrelser? 30 til gammel og 32 til ny type? 


Edited by msturk, 14 March 2016 - 14:16.


#4 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 15 March 2016 - 22:24

Kan sjekke hva jeg fikk. Øystein lagde en tilbudspakke som inkluderte alt de selv bruker ved lagerbytte. Var en hyggelig pris. Veeeldig lenge mellom hver gang dette gjøres så det er smart å bytte så mye som mulig når du først tar jobben. Selv brukte jeg mye tid på å få av drivknutene, var nesten på grensen til å gi opp ;)

Gammel og ny type er forskjellig størrelse, men kjøper du nye muttere kan selvsagt de gamle bare bankes av.

#5 Fallesen

Fallesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 28 March 2016 - 19:16

Jeg skiftede drivknuten min , og havde også et helvedes styr med at få den gamle af, endte med vinkelsliber ( som set på SKF video på youtube ).

Det er en voldsom opgave for en ikke mekaniker , men egentlig ser jeg efterhånden denne bil som en læreplads.

 

På drivlinjen hjemme side kommer alt i kit, med fedt til alle de forskellige ting , og til 1/3 af prisen jeg har kunne finde andre steder, trods fabrikatet er det samme ( det samme produkt )

 

vh lars  



#6 arnfinnr

arnfinnr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 29 March 2016 - 18:43

msturk,

 

hvis du ser bort fra styrestag og paralellstag ser du det jeg fikk i settet fra VTP:

Screen Shot 2016-03-29 at 19.35.37.png

 

 

 

 

/AR



#7 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 29 March 2016 - 20:31

Heisann og takk for svar!

 

Når du sier "å få av drivknuten" mener dere da CV leddet, altså å separere CV leddet? Eller jeg som misforstår? 

Snakket med Erik på VTP rett før påske og fikk hentet nye deler i dag. 

 

Det viser seg at det har gått litt hardt ut over knokkelhus og nav. Jeg tror jeg allerede vet svaret, men må nesten bare få det bekreftet. Er det korrekt at ytre hjullager må presses på navet? Eller skal det bare gli rett på. I mitt tilfelle så glir hjullageret rett på og det er til og med litt slark. 

 

Hvis dette er stein hakkande feil så må jeg vel på jakt etter nytt nav i hvert fall. Muligens nytt knokkelhus og...



#8 nielsa

nielsa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 06:07

Hei!

 

Hvis det er slark mellom nytt lager og nav så er navet ditt utslitt.

 

Må presses på . Fine toleranser.

 

Sjekk verkstedsmanual som ligger her:

http://www.offroad.n...ltvogn-paa-pdf/

 

Lykke til !

 

nielsa



#9 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 11:51

Hadde akkurat en hyggelig samtale med Erik hos VTP og får tilsendt brukt nav og brukt knokkelhus til en grei pris. Det ble knokkelhus i tillegg siden jeg fant ut at navet har slitt på knokkelhuset og laget noen stygge spor der lagerbanen til ytre hjullager skal sitte (måtte file ned metallbiter som stakk ut og hindret at lagerbanen kunne slåss inn uten å ødelegge det helt).



#10 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 12:50

Er det forresten noen som har prøvd seg på å varme opp hjullager og kjøle ned navet? Altså mtp å få det lettere på for de av oss som ikke har en hydraulisk presse?

Tenkte jeg skulle prøve meg på å varme lageret til rundt 100 grader (EP2 fett ligger vel på rundt en 120 grader arbeidsområde) og bare hive navet i frysen.

 

Blir kanskje ikke de store temperaturforskjellene, men alt hjelper nok.


Edited by msturk, 30 March 2016 - 12:51.


#11 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 15:13

Du kan fint varme opp inneringen på lageret og kjøle spindelen, da vil den ramle lett på plass.
Det er ikke noen sak å presse dette på med skrustikke eller slå det forsiktig på plass med rør/hylse, men du mister lett styringen og lageret vil kile seg - om du ikke er erfaren...
Riktige metoden er å varme lageret i motorolje, noen bruker gass/propan eller varmepistol med spiss. Husk skikkelige hansker.

Det er viktig å sjekke at du ikke har slakk i spline mellom ditt nye nav og spline på CV-ledd. Har du slakk her slites nav, hjullager og CV-ledd raskere. Husk fett her og!
Det kan også lønne seg og varme svinghuset (knokkel...? Skjelett..??) før du presser inn lageret her. Svinhuset er stort så om det varmes i stekovn vil det holde seg varmt en stund.
Lageret legger du og i fryseren. Ha alt på plass så dette kan gjøres raskt. Simmringen er vanskeligere og det er kritisk at den kommer rett.
 
CV-leddet kan tas fra drivakselen om du fjerner låseringen mellom dem først.
Deretter kan CV-leddet demonteres for inspeksjon av slitasje og bytte av spesialfett med Molybdendisulfid, MoS2.
Man sjekker uansett slakk ved å spenne fast den ene halvpart av CV-leddet. Det er viktig at det ikke er slakk i spline her og!!
 
Gjør du en komplett overhaling bytter du også simmeringen som tetter inn til differensialen, denne simmringen har en trust-ring som sitter på drivakselen som kan være slitt,
da kan du snu eller bytte den og, men den er vanskelig å få av hel. Det sitter også en messingring i forakslen på den indre delen av svinghuset, som noen ganger slites.
 
Grease:
Vanlig hjullagerfett til hjullagrene - hjulagerfett tåler høyere temperature pga bremseskiver.
På kingboltlagrene kan du bruke hjul/kulelagerfett, evt. moly-fett (men den vaskes lett bort ved evt. vanninntregning)
Inni svinghuset kan du fylle universalfett eller en type fett som hefter godt og ikke lett vaskes bort av vann (dvs. helst ikke billig hjulagerfett)
Spesialfett for CV-ledd, inneholder MoS2 for skjær-/trykk-spenninger.
Alt dette fås hos Mekonomen, Bil-xtra, Würth, hos små bensinstasjoner på landet eller en onkel som roter mye med bil.

Har du brukt Søk og lest disse...???
Bytte forhjulslager
http://www.hehlhans.de/tipp21b.htm
http://www.offroad.n...juls-lager-461/
http://www.offroad.n...hjullager-frem/

Stramming
http://www.offroad.n...rse-spoersmaal/

CV-ledd
http://www.offroad.n...dd-lager-foran/

Kingboltlager
http://www.offroad.n...ad-og-vink-460/

http://www.offroad.n...elhus-lekkasje/

Manual
http://www.fourbyfou....com/Manual.htm

Edited by Horch, 30 March 2016 - 15:17.


#12 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 21:43

Takk for mye god info Horch!

 

Jeg er ikke så veldig bekymra for selve prosessen, eneste jeg forundrer meg over er selve tilstrammingen av sentermutterne, men skal bruke linken du ga og manualen så får jeg bare prøve og feile litt :)

Har tatt utgangspunkt i denne http://pointedthree.com/disc/forums/showthread.php?tid=19242&posts=16&start=1 (er egentlig til en W463, men mer eller mindre samme prosessen tror jeg, bilene har vel ikke egentlig gjennomgått så stor forandring de siste tiårene når det gjelder det mekaniske). 

 

Har også kikket på litt forskjellige videoer om CV ledd tidligere og fanget opp det du sa om å sjekke selve leddet for slakk og det å sjekke slakk mellom nav og spline. 

 

Bestilte (nesten) full pakke av VTP for overhaling. Bytte av CV ledd strømpe, boot, eller hva det nå heter (her fulgte det med eget grease). Fikk også med simmering og trust-ring som går inn på selve akslingen samt alle de andre lagrene jeg trenger (indre og ytre hjullager samt kingboltlagre oppe og nede)

 

Planen min så langt er å fylle ytre hjullager med grease, varme det i ovnen på 100 grader (EP2 grease er kjøpt inn og har en temperaturbegrensning på 120 grader), nav går i frysen. Har klart å få tak i en form for messing bit til å bruke som dor for å slå ned lageret, evnt så har jeg en stor C-presse for opphengskuler som kan brukes (hvis den er stor nok, har ikke sjekket enda). Messingbiten (er huset til en automat kjørner, tatt ut selve pinnen inni. selve huset virker som mykt metall, muligens messing) tenker jeg å bruke på alt av lagerbaner osv. Simmeringer skal jeg se om jeg har store nok piper for å slå inn med. 

 

Skjønte ikke helt hva du mente med å varme opp knokkelhus for å slå inn indre hjullager. Her skal vel bare hjullageret plasseres inn mot lagerbane (lagerbåne må naturlig nok slås inn, var det denne du mente?) og så slå inn simmering over det igjen. 

 

Igjen, takk for mye info. Jeg har prøvd å søke litt her på forumet, men var tydligvis dårlig på søkeordene mine, eventuelt litt for rask på avtrekkeren til å ikke kikke gjennom trådene skikkelig.



#13 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 30 March 2016 - 23:52

Ikke SLÅ inn lager eller simmering, du kan bøye dem, de skal helst presses på vha plane, parallelle flater.
I beste fall kan du kakke forsiktig med plane verktøy, men om delene er varmet og nedkjølt vil lager falle på plass på navet.

Hvorfor skal du fylle lageret med grease før du varmer det, det blir jo bare søl og tull. Man varmer det evt. i olje som renner av!
Hvorfor bruke EP grease (Extreme Pressure), den er mindre temp. bestandig enn hjullager grease eller evt. annet.
Man bruker ikke universal grease eller EP grease på hjullager som er forspent og har dynamiske krefter/varmeutvikling!
Skal du absolutt bruke grease ved varming kan du kjøpe høytemperatur grease.

Ytterste sentermutter kan du stramme trinnvis fra 16 kg til du ikke har slakk i lageret. Leste du linkene???
Du må uansett etterstramme lagrene så du trenger ikke 21 kg med en gang, såfremt du ikke laster bilen tungt eller kjører konkurranse/løp.
463 har større lager og annet moment, bruk 460 moment"

Du kan varme svinghuset for å lettere få presset inn ytteringen (kjøles i fryser) til det indre lageret - ikke SLÅ inn ytterringen, du skader den!

Lager skal presses inn, må du kakke på ytteringen for å få den til å bunne bør du ha en kopperdor, selv en messingdor kan bøye ytteringen.

Leste du egentlig alle linkene og linker I linkene ettersom dette er uklart?

Du må velge "Arkiv", "Forum" og "Mercedes" det ikke finnes så mye teknisk i nyere threads på forumet.
I tillegg får du ulike resultat for thread eller subject. Velg og kun "content" da "title" alltid er noe rart skrevet,
eks.: "Hjullager-" eller knokkelhusfett... Det er et svinghus, har ikke noe med knokler og skjelett å gjøre. :blink:  :wacko:  :blink:



#14 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 31 March 2016 - 18:25

Hehe, nå hadde jeg ikke akkurat tenkt å bruke den største hammeren jeg fant og all min makt for å få inn simmeringene og lager. 

Som jeg skrev i forrige innlegg så skal jeg se om jeg får brukt C-klammen/pressen, hvis den er stor nok evnt bruke piper med rett diameter for å få de inn. Enig i at dor er det siste man bør bruke, men dersom jeg ikke har noe annet valg så må det nok bli til det. Å bruke piper for å få inn simmeringene er vel også ihht manualen. De bruker vel å merke noen spesialverktøy, men ser ut som en glorifisert pipe i hvert fall xsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png

 

Tanken var at det var lettere å få pakket hjullageret med fett før man setter det på, men hvis det er en dum ide så skal jeg absolutt prøve å varme med olje i stedet.

 

Jeg spurte VTP om hva de anbefalte og ser nå at jeg leste feil i mailen jeg fikk. EP2 var bare for svinghuset, ikke for hjullageret naturlig nok. Blir nok hjullagerfett der ja. Bruker man da og hjullagerfett i gropene mellom de to hjullagerene og kun EP2 i selve svinghuset?

 

Jepp jeg leste linken og har lest manualen og det samsvarte ikke helt. Var kun derfor jeg skrev som jeg skrev i forrige innlegg. Så vidt jeg kan forstå fra det du skriver så setter du på låseskiven utenpå begge mutterene, eller er det kanskje meg som bare leser det litt for bokstavelig? I følge manualen skal denne mellom de to. 



#15 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 31 March 2016 - 23:41

Du har ikke lest linkene, det du spør om muttere/låseskiver er omtalt i detalj i de fleste linkene.
Du har ikke sett på bildene engang som viser dette i flere linker! Sjekk dette ut, viktig at dette er riktig!
Se på på bildene om du ikke skjønner teksten - hvorfor ikke printe dem og lese dem på senga, evt. henge dem opp på do?
Hva med et familieråd, hvor hver presenterer sin oppfatning av bildene, fremfor å lese dette selv?
Linkene omtaler også i detalj hvordan hjullager, kingbolt lager, svinghus og CV-ledd skal smøres - Har du lest dette...?
Det er skrevet om dette hundrevis av ganger på alle forum.
Hvorfor gjør jeg egentlig dette...??? Jeg må ta meg sammen og være sterkere mot slike som deg. Er jeg for snill?
Nei, nå begynner jeg å bebreide meg selv igjen, etterpå kommer fornektelsen. Virker ikke medisinen lengre....???

De fleste EP2 typer grease er noe vannbestandig, men de er i utgangspunktet laget for Extreme Pressure - hvor har du det inni svinghuset??
EP brukes i industrien, på ledd, kuler, glideflater og glidelager med høyt trykk. Ta f.eks ledd og flater på svære bulldosere eller hjulaster.
Universalfett / mehrzweckfett er billigste og dårligste grease, men de fleste selger det eller EP grease som hjullagergrease, CV og til alt annet.
Ingen i bilbransjen har kunnskap om kjemikalier, de med peil jobber evt. i industrien!

Rommet mellom lagrene skal, som med svinhuset, fylles med fett for å hindre fukt/vann i å samle seg ved lageret, så du kan bruke samme fett som i svinghuset - eller hjullagerfett som og er vannbetandig. Alle grease har en viss vannbestandighet, men ikke alle har det over lang tid...

Det optimale er vannbestandig grease inni svinghuset, de fleste produsenter har vannfast grease. Greasen bør være tykk, NLGI 2 eller 3, ikke NLGI 1, den vil lekke.

Castrol Pyroplex Blue 2 er ikke løselig i vann, Castrol Premium Heavy Duty Plus er og bra, Castrol LMX SuperLube er et annet merke, eks.:
Castrol Pyroplex Blue er det ultimate valget av smørefett med overlegnde vannavvisende og slitasjebeskyttende egenskaper. "Hydroaktivering" øker vedheften når produktet utsettes for vann og fukt. Gir enestående ytelste ved både tørre og støvete som våte forhold. Tåler høye belastninger kombinert med lav hastighet og høye dreiemomenter

Egenskaper/fordeler
* Forhindrer utvasking ved våte forhold.
* Beskytter og forlenger komponentenes livslengde.
* Beholder sin smøreevne ved høye belastninger og høye temperaturer.
* Et fett for de fleste anvendelser.
* Farget blått for enkel gjenkjennelse.
* Arbeidstemperatur: -20°C til +160°C
* Godkjent av Komatsu Mining i Tyskland for bruk i sentralsmøresystem og manuell smøring.
Egenskaper
Spesifikasjon: NLGI 1 / 2

http://www.lakkspesi...41-C4000909&g=3

#16 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 01 April 2016 - 16:29

Jeg må virkelig beklage at jeg ikke har gjort denne jobben før og ikke har samme kunnskap om grease som deg, Horch. Jeg prøver ikke å suge ut alle kreftene dine ved å spør for mye.

Jeg sendte en mail til VTP og forhørte meg om hva slags grease jeg skulle ha og fikk svar om å ha EP2 i svinghus og (der jeg først leste feil) hjullagerfett til hjulagrene. Jeg tok dette for god fisk. Skal prøve å sette meg mer inn dette temaet og går for din anbefaling fra lakkspesialisten (tørr ikke annet nå).

Og joda, jeg har lest linkene. Innlegget ditt om stramming fra 2007 (som ser ut som om det er hentet fra Maybach 1 måned tidligere i en annen tråd) så står det i punkt 5 at yttermutter strammes, punkt 6 sier så at låseskive settes på. Det var ikke meningen å arrestere noen og sikkert selvlysende og opplagt for andre, jeg valgte bare å spør siden det så ut for meg, ut i fra denne forklaringen, at låseskive skulle utenpå.

Jeg forventer ikke at du skal komme med lange utgreielser og bruke for mye av familietiden på meg. Jeg er derimot veldig takknemlig for at du gidder og synes det er topp at personer som deg med mye kunnskap bidrar såpass.

Jeg har bare ett mål med alt dette og det er å få enda en g-vogn ut på veiene igjen da jeg synes at den fortjener det og fordi det er få ting som faktisk får meg til å smile så mye som når jeg er ute og kjører de.

#17 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 02 April 2016 - 14:20

Ikke så alvorlig nå, det over var ispedd litt humor og ironi.
Om du feiler med grease, bruker EP i svinghus, universalfett i hjullager så er det ikke krise, du vet bare ikke om noe feiler etter 20.000 km eller 120.000 km. Geländewagen er en solid laget bil så det lønner seg å gjøre alt riktig, dvs ta ting et hakk videre for å få ting til å vare! Vi snakker altså kost, tid, kvalitet, risiko for feil, sikkerhet, verdi av bilen...

Dette bildet, fra en av linkene over.., viser deg hvordan muttere og låseskive skal monteres..
http://www.offroad.n....KFPJ05A4Vw.jpg

I thread fra 2007 står det i pkt. 5. at "yttermutter strammes", men får du ikke bort slakken med 200 Nm må du løsne igjen og stramme innermutter på nytt.
Det betyr at du må løsne yttermutter og ta av låseskiven for å komme til innermutteren.
Jo, det kunne eksplisitt stått "løsne yttermutter og ta av låseskiven",... Dette blir uansett enklere når du gjør det enn teorien her!

Du har uansett flere ting å passe på enn grease, riktig monterte lager og simmeringer er nevnt, sjekke radialslakk og aksialslakk i CV-ledd og spline.
Løsne låsering for å åpne CV-ledd, få gummimuffen til å sitte og montere strammebåndene riktig vei når CV-ledd er smurt.
Har du tang/verktøy for å stramm spennbåndene til gummibelgen?
Bytte trust-ring på drivaksel til innerste simmring. Husket du å merke shims til kingboltene - kontrollmåler du åpning/slakk for riktig forspenn til kingboltene?
Så stramme hjullager riktig så det ikke går varmgang eller slakk i det.
Du får en sjanse til å ødelegge fingjengene til boltene til bremsecaliper (har du laget deg en nedslipt pipe for å kunne løsne boltene?).
Tilslutt oppfølging med å etterstramming hjullager, og nå kommer du på om du husket å fylle svinghuset med grease.

Mer:
http://4x4abc.com/Me.../bearingss.html

http://4x4abc.com/Me...otnutstyle.html

Edited by Horch, 02 April 2016 - 15:05.


#18 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 03 April 2016 - 15:03

Hehe, godt å høre at jeg ikke gjør deg komplett gal, skal vel mer til enn som så.

Enig i at jo bedre man gjør en jobb, jo lenger vil utstyret/bilen vare. De første innleggene mine var nok noe henslengt, men er absolutt stor tilhenger av godt håndtverk, noe jeg selv prøver å tilstrebe,

Ja jeg tok det nok litt vel bokstavlig, måtte bare dobbeltsjekke. Så det bildet, men la ikke merke til de monterte låsemutterne og skiven, takk for påpekelsen.

Jepp alle de punktene står på listen over ting som skal sjekkes når jeg får hentet nytt nav og nytt svinghus på posten i morgen. Spennbåndene har jeg ikke satt meg helt inn i, men det så ut som en ganske god beskrivelse å følge i den ene lenken du nevnte. Jeg har en liten plan for å få av låsering og CV-leddet, hvis det funker så skal prøve å legge ut bilder. Jeg prøvde så vidt alene å holde låsering åpen mens jeg slo med kombihammer (ikke stålhammer), men som alle hittil har sagt så sitter den godt på.

Nei har ikke egen tang (hvis det må en spesialtang til).

Kingboltene har shims fortsatt påmontert i den rekkefølgen de kom av. Lagrene står fortsatt påmontert aksling.

Øvre bolt til caliper var allerede ødelagt så ny ligger klar for påmontering. Har brukt lang fastnøkkel for å få av og skal se om jeg kan finne på noe lurt for å få rett moment når de påmonteres. Bra tips med nedsipt pipe.

Hehe, ja det er vel alltids noe man klarer å glemme. Får prøve å lage huskeliste,

#19 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 06 April 2016 - 21:01

Jeg vet ikke hvor interessant folk synes dette er og det er sikkert noen som har gjort noe lignende før, men det eneste jeg har lest hittil er at når man skal demontere CV leddet så bør man være to personer

 

Vel, min ide var at jeg heller ville prøve å presse den av. Jeg satte akslingen i skrustikka, satte en jekk mot skrustikka og en liten plankebit mot selve leddet og skrustikka. På den måten kunne jeg bruke en hånd for å holde vekk låseringen med en tang og bruke den andre til å bare skru på jekken (funker sikkert enda bedre med hydraulisk jekk. Resultat var i hvert fall at jeg det gikk relativt lett an å få låseringen ut av sporet. Etter det var det bare å bruke kombihammer og slå rundt til leddet kom av. Håper dette var til hjelp for noen :)

 

IMG_1356.JPG



#20 Horch

Horch

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 06 April 2016 - 23:16

Noen sliter med dette - noen ikke. Jeg plasserte alt vertikalt (svingskive for skrustikka), en segeringstang og et lite skrujern så var låseringen av!

Men, jeg brukte spennbakker I skrustikka av aluminium eller var det plast, for ikke å lage bruddanvisninger I drivakselen....

Får vi se nærbilde av sporet I trust-ringen og slitasjen på kulene og banen inni CV-leddet?


Edited by Horch, 06 April 2016 - 23:16.