Gå til innhold



Foto

Batterier i Nissan Patrol 160


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 tekno909

tekno909

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 26 June 2016 - 15:51

Har kjøpt meg en 85 modell Patrol 3.3 turbodiesel med 24v anlegg. Ser det sitter to forskjellige batterier i bilen (60ah og 72ah). Det er vel ikke helt ideelt!? Har vurdert Optima og ser at Torshov bilrekvisita har kampanje på disse nå ut juli. Optima Blue top 50ah til 2000kr. Men disse er kun 50ah, har dette noe å si?  Er litt usikker på hva som skal sitte i Patrol 160 originalt. Eller er det slik at et Optima yter mer eller blir 50ah litt snaut (kjenner til dette med startstrøm). 

Men nå ser jeg at Biltema også selger AGM batterier, 70ah kr 1599 og 80ah til kr 1699. Disse er jo kraftigere og rimeligere enn Optima. Ja, jeg vet en får det en betaler for men har inntrykk av at Biltema er ryddige med tanke på garanti og har hatt Biltema i Patrol tidligere som fungerte helt fint vinterstid. 

 

Kan en lade AGM batterier med vanlig Defa/ Sønnak Exide 12v lader? Kobler selvfølgelig fra pluss og minuspoler for å være på sikre siden. Har aldri hatt bil 24v anlegg før. 

Er det noen som kjenner til hvor kraftige originalbatteriene er (2stk) i Patrol w160? Tenker på om jeg burde kjøpe 2stk 70ah eller 80ah? 

 

 

 
 


#2 tekno909

tekno909

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 27 June 2016 - 13:15

Jeg er imponert over at folk gidder å kikke innom nye poster men ingen har ork til å skrive et eneste ord. Tafatthet er det verste jeg vet. Gidder ikke skrive, bare kikker innom.. Forumene dør vel snart ut og da kan alle takke søplefacebook. Før var det kunnskap, entusiasme, kommentarer etc. Hva har skjedd med verden? 

Er klar over at det ikke er mer enn et døgn siden jeg postet denne...  Prøver bare å blåse litt liv i forumet... Men har faktisk sett poster på andre 4x4 (norske) der 700 har sett... Ikke en eneste kommentar. Trist



#3 tekno909

tekno909

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 30 June 2016 - 22:30

Hittil bare 50 views og ikke eneste kommentar. Hva skjer med folk her?? Jeg mister snart troa



#4 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 433 Innlegg:

Posted 02 July 2016 - 20:03

Enig..forum er i ferd med å dø. Hvet ikke helt grunnen,men det har blitt en kultur på mange forum at bare de beste kan si noe.sier man noe feil,blir man jo hengt ut.

Ang batteriene dine,fungerer det fint med lavere ah. Minuset er at de tappes raskere enn de med høy ah. Om du har mye forbruk du vil bruke uten motor igang,går du fortere tom,men dette var du vel klar over...det er iaffal ikke skadelig å bruke mindre batteri enn std... jeg har Vmf agm-batteri i patrolen og er meget fornøyd.

Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E


#5 tekno909

tekno909

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 02 July 2016 - 21:24

Tusen takk for svar. Hyggelig av deg å ta tid til å skrive noen ord.

Ok, jeg hørte med Nissanforhandler og originalbatteriene i 160 originalt er 2 stk70ah. Så jeg vurderer to like AGM batterier på 70ah. Er jo Optima jeg er mest interessert i men ser at Biltema har 4 års garanti på batteriene.  VMF AGM 70ah koster kr 2250 pr stk hos Sangvik service men da kommer nok litt frakt i tillegg. Kan ikke være helt bra for ladingen at batteriene har ulik størrelse (60ah og 72ah)?? 

 

Dodge; du kjører Y60/Y61? Har aldri hatt bil med 24volts anlegg men har du noe kjennskap til dette? Jeg har montert noen 6x9 baki da bilen bare hadde et kjipt frontsett. Har verken vinsj eller annet utstyr som drar masse strøm. Vurderer en aktiv sub, tror du dette går bra med tanke på strøm og batteriene?  



#6 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 433 Innlegg:

Posted 03 July 2016 - 20:32

Hehe..jo, jeg kjører y61.heldigvis 12v. Jeg er ingen ekspert på batteri,men jeg mistenker at det blir skjev lading med ulik størrelse,da det ene må lades mer enn det andre for å bli fulladet. Dermed får det største batteriet mest ladestrøm da det kan ta imot mest. Jeg veit at det blir iallefall krøll når man kjører 24v anlegg med ett bra og ett dårlig batteri.

Ang anlegget,må du vel passe på at alt av forbruk må tas ut på 24v. Skal du bruke 12v, må du ha dc-dc omformer(24->12v) disse er jo dyr når du skal ha anleggseffekt-uttak. Løsningen er som regel å ha et eget batteri til anlegget som lades med en dc-dc omformer.erfaringen er basert på en kompis med hj60... Gå for optima,bra batteri! Husk at de liker noe høyere ladespenning for å holde bra i mange år. 29V ca...

Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E


#7 tekno909

tekno909

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 08 July 2016 - 08:12

OK, to like Optima skal bli. Er jo det jeg har mest lyst på, når du skriver liker høyere ladespenning... jeg ser på voltmeteret i bilen at det lader 28v. Er det en fordel som med alle batterier å bruke vedlikeholdslader en gang i blant. Har alltid hatt tro på å koble av polene og la batteriene stå til lading med jevne mellomrom. 

Vet noen hva som hadde skjedd dersom jeg hadde koblet en 12v lader direkte på ett av batteriene uten å koble fra polene? Kanskje dumt spørsmål men er bare nysgjerrig



#8 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 433 Innlegg:

Posted 12 July 2016 - 19:37

Du øker nok levetia på batteriene ved å topplade en gang iblant,men skulle vært kult å hvite hvor mye! Batteri varer vel normalt 5-7 år når de bare får stå i bilen som er i daglig bruk?

Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E