Gå til innhold



Foto

MERCEDES G 1991 463


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 MatsJHansen

MatsJHansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 07 July 2016 - 22:37

Hei!
Har en -91 G

Har en del spørsmål etter at jeg har blitt eier av bilen og prøver å rette på de små feilene som er med bilen.
Har byttet tennplugger, pluggkabler, olje + filter på motor (3 liter bensin rekke sekser)
Og nå idag byttet jeg et ledd på noe jeg tror er et styrestag, ikke staget med endeleddene på men det på baksiden av hjulet. Hva heter staget? Byttet kun det ene siden det var kun det som var utslitt og at det i andre enden var presset på med innvendige gjenger.

Har kjøpt olje for å bytte på differensialen både foran og bak, og først idag så jeg at det skal fylles med olje/ fett i navene også? Noen som kan forklare? Har også pakket opp igjen drivakslene med fett.

Håper noen vil gi meg svar, så har jeg nok flere spørsmål etter hvert!

Mvh Mats Hansen!

#2 msturk

msturk

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 125 Innlegg:

Posted 08 July 2016 - 12:20

Heisann!

 

Kjekt at folk kommer med spørsmål på forumet her spør du meg. Er selv ingen ekspert (i hvert fall ikke på W463 bilene), men designet har vel ikke endret seg nevnverdig annet enn litt mer elektronikk og kraftigere motorer.

Det var nok styrestag du byttet ja. Sånn er det med styresnekke. Det blir fort en del ledd i hele oppsettet og nok som må vedlikeholdes. Heldigvis lett tilgjengelig mtp service og slikt.

 

Mulig jeg misforstår, men mener du svinghuset (det som roterer når du svinger)? Dette skal i alle fall fylles med fett. G-wagen er vel en av de få bilene som har "helt tette" akslinger (ingenting er 100% tett, men skal vel godt gjøre å få det noe tettere). Svinghuset som roterer på selve akslingen trenger fett for å kunne svinge rundt uten så mye friksjon, samt holde vann og skit ute av svinghuset som igjen fører til mindre korrosjon. 

 

Håper dette ga svar, hvis ikke får du spesifere, evnt legge til litt bilder om hva du lurer på.  



#3 MatsJHansen

MatsJHansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 09 July 2016 - 00:08

Mange takk for svar!
Ja, det er det jeg mente. Selve hjulnavene har en del fett rundt seg. Fra huset rundt navet. Der ser jeg at det er lik påfylling som på differensialene? Skrur jeg bare ut umbrakobolten der og fyller med fett til det er fult?
Samme på diffene, kan jeg skru ut umbrakobolten og fylle med olje til det renner ut igjen av umbrakohullet? Da må den stå på alle fire hjulene selvsagt for å få riktig nivelering?

#4 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 09 July 2016 - 15:11

Ja stemmer det. Trenger vel ikke å være proppfullt med fett. Det går ganske mye inni der.

Diffene, hvis det er likt som 460, to umbrakoer hvor den nederste tapper og øverste til påfylling ja. Et jungeltriks er å sjekke at påfyllingshullet lar seg åpne før en tapper av.

Husk Fordelingskassa også. Litt anna olje.
Thomas Heimdal

#5 MatsJHansen

MatsJHansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 10 July 2016 - 15:47

Du mener girkasse?
Jeg tror de umbrakoboltene sitter veldig godt der!
Må sikkert varme de for å få de løs, eller borre. Ser for meg at det fort kan ta en kveld eller to.

Byttet styreledd, og det satt godt. Varmet til det var rødglødende to ganger, da var det såvidt så jeg fikk skrudd det av. Endeleddene skal en som har betaling for å klundre få lov til å bytte 😂

#6 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 11 July 2016 - 20:42

Haha oh yes. Det meste sitter godt fast! Sjekk derfor først påfyllingshullet før du tapper av ja.

Nei, mente fordelingskassa. Samme umbracobolter der.

Regner med du har presset fett I smøreniplene på akslingene også?
Thomas Heimdal

#7 MatsJHansen

MatsJHansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 11 July 2016 - 22:09

Henger ikke helt med på fordelingskassa men? 👍🏼 ja, har presset alle nipler på drivakslene!
Hvilke olje skal jeg bruke på fordelingskassa? Skal sjekke umbrakobolter, men nå står bilen på verksted for firehjulskontroll👍🏼

#8 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 12 July 2016 - 20:28

Det er vel lik på 460 og 463? Sitter bak girkassa. To akslinger inn I forkant og en ut bak?
Thomas Heimdal

#9 Thomas H

Thomas H

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 198 Innlegg:

Posted 12 July 2016 - 20:34

Ang. Diffolje.
Klipt fra en tidligere post her inne fra guru-horch.


Quote horch:
Viskositeten du har valgt er riktig/bedre enn kravene 75W (Winter)- holder seg tynnere/smører bedre ved lavere temperatur), så det er bra.Trykkspesifikasjonen GL-5 for hypoid diff. er ok! Dette er fordi en hypoid differensial gir skjærspenninger pga skråskjærte (hypoid form) tenner o.l.I praksis er alle differ hypoide i dag, men differ innebygd i girkasser o.l. trenger ikke være det, derfor finnes GL-4 oljen.Syntetisk olje har andre additiver som gjør at gammel type gummi (pakninger, O-ringer, simmringer mm.) blir myke av syntetoljen slik at de begynner å svette/lekke. I værste fall kan syntetoljen løse opp gamle gummilegeringer, dette gjelder for både motor og girkasser. Oljen er altså ikke dårligere, bare ikke kompatibel med gummi o.l. Ettersom simmering for pinion og gummipakninger ved hjullageret på våre gamle GW kommer de i kontakt med syntetoljen, ville jeg brukt mineralolje.Interevallene ved oljeskift er viktig ettersom du drenerer ut metallspon og evt. metallbiter fra diff, dyrere olje endrer ikke serviceintervall, men kan gi mindre spon om lavere friksjon o.l., og man drenerer altså alltid varm olje slik at spon o.l. lettere renner ut.I praksis kan du bruke enhver girolje som er innenfor spesifikasjonene, men jeg ville holdt meg til kjente produsenter!!Jeg har ikke lest om noen på forumet som har erfaring med syntetolje på diff. Vil DU kanskje teste for oss...??Diffene er relativt solide til å ha holdt 30 år på mineralolje, du kan øke frekvensen på oljebytte om du vil øke levetiden på diffen.Forsvaret får spesifisert 80W-90 EP (Extreme Pressure) olje på diffene, de spesifiserer ikke hypoid eller GL-5 olje, som sivil.De bruker også motorolje på både girkassen og fordelerkassen. I Norge spesifiserte de singel-grade olje, tror det var 30W, for begge girkassene, i dag er det multi-grade.Da lurer jeg faktisk på om girkassene var spesiallaget for krig/lett/kurant tilgjengelig olje, ettersom en 240 GD kostet i overkant av 800.000 på 90-tallet.Og når diffene bare hadde det diffuse kravet om viskositet og EP olje, som på gamle lastebiler, lurer jeg på om diffene kanskje hadde spesiallegeringer? Noen som vet?Uansett, her er MB sine vorschlag til produsenter, velg 235.0 og sjekk om du finner olja i Norge, om ikke holder nok Texaco mineraloljen.(Som du ser er dette Mercedes-Benz Blatt 235.0 (blad 235.0), det viser altså deres godkjente oljer innenfor Blatt 235.0.

Edited by Thomas H, 12 July 2016 - 20:36.

Thomas Heimdal

#10 MatsJHansen

MatsJHansen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 13 July 2016 - 11:55

Takk for svar!