Jeg har en G320 fra 1997 og ønsker bedre lys på bilen. Jeg har siste årene prøvd Osram nightbreak unlimited H4, og syns dissa var en del bedre enn de gamle halogenpærene, ihvertfall på fjernlys.
Jeg ser man får tak i en del Xenonkit, men at det er regler for hva som er godkjent og ikke.
Det jeg leser er at bilen må ha nivåregulering og lyktespyling hvis Xenonpærene er over 25w. Pære og lykt må være godkjent og passe sammen (typegodkjent, D-merket, ECE-godkjenning). Kan noen korrigere meg her hvis jeg tar feil?
Er det krav til automatisk nivåregulering pga ujevnheter i veien, tung baklast i bilen mv.?
Hva må jeg gjøre for å få dette lovlig?
- Hva koster det å få godkjent montering hos forhandler?
- Jeg har lyktespyling i dag, men mangler nivåregulering. Kan jeg kjøpe meg et 25w Xenon-kit og montere?
Fourbyfourclub.com sier følgende: "Be advice that you have to reprogram electronic ignition switch control module (switch to “XENON VORHANDELN”) using Mercedes STAR diagnostic for proper low beam function.
If your VIN number is not greater that 167703 from 30/05/2006 you have to replace SAM (Signal Acquisition/Activation Module) control module for proper high beam operation.". Er dette nødvendig på min modell eller kan man koble på Xenon på eksisterende ledninger?