Gå til innhold



Foto

Restaurering og ombygging Lada niva.

restaurering lada niva

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 01 October 2017 - 22:40

Restaurering og ombygging Lada niva.

 

Har kjøpt en Lada Niva 1.7i 3-dørs hatchback (VAZ-21214) med  glassfiber hevet tak.

Målet med restaureringen er å eie Norges fineste Niva, og tøffeste handikapp bil

                              

Restaurering påbegynnes 2.10.17

Håper dere kan hjelpe meg med avgjørelser om hvilke deler som skal kjøpes,

 

Jeg begynner med å demontere alle komponenter fra karosseriet, lakk skal fjernes og karosseriet skal elektrolyse behandles for rust, nedre del av karossoriet skal rust sikres, med elektrolyse behandles med kobber eller nikkel.

 

Bilen lakkeres. Både utvendig innvendig

Hele interiøret i bilen byttes ut, sammen med dashboard og seter

Alle slitedeler byttes ut, (  utenom girkasse og driverk )

Motor byttes, usikker på hvilken motor

Cluch bygges om, chluch skal styres fra ratt, gjennom pneumatikk/luft system

 

Gleder meg :)


Edited by intreserte, 22 June 2018 - 02:16.


#2 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 18:26

Spennende.

 

Er girkassa bra? Kardanger må sjekkes. Kryss kan være dårlige. Finnes moderne løsninger for å erstatte kryss.



#3 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 23:19

Spennende.

 

Er girkassa bra? Kardanger må sjekkes. Kryss kan være dårlige. Finnes moderne løsninger for å erstatte kryss.

 

Niva`n (1996), ble kjøpt hos bilforhandler i 2002, og har siden 2002 stått lagret, frem til jeg kjøpte den 1.20.17

Bilen er kjørt (131 200km) Tilstanden på girkasse er ukjent, bilen ble kjøpt usett og fraktet hjem på bilhenger.



#4 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 04 October 2017 - 23:39

Taket må senkes, men hvor får jeg kjøpt lavt glassfiber tak, må jeg støpe taket selv?

 

Ellers trenger jeg råd til heving, hva med dette orginale 50mm settet

http://www.russian4x...-Lada-Niva.html


Edited by intreserte, 05 October 2017 - 08:21.


#5 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 05 October 2017 - 14:43

Girkasse er et av de svakere punktene på den bilen.

 

Glassfibertak er et norskt påfunn for å få biler godkjent som varebil. Hvis du vil ha et lavt glassfibertak må du nok få det produsert selv. Vil du ha et lavt originaltak så er det nok best å bare finne en delebil med ok tak som du kan flytte over eller å kjøpe nytt tak fra Ryssland.

 

Hvis du hever for mye blir bilen stiv. Dårlig flex. Bør ha ball joint spacers for ikke å miste fjæringsvei foran. Du kan få problem med leddene på stikkaksel foran hvis dem er gamle og tvinges inn i en ny vinkel. Vurder ståldiffhus for å senke diffen litt foran. Original diffhus er også en svakhet.



#6 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 12 October 2017 - 07:56

Hei.

 

Dette høres ut som et ambisiøst prosjekt. Blir spennende å følge  :thumbsup:

 

Skal du heve bilen så er HooDoo metoden med kiler frem og ringer bak den som er mest anbefalt, dette hever 50mm. 

Gir en mere riktig fjær geometri og beholder samme mykhet i bilen. Mye info å finne på baxter sinn side om Lada Niva der han har samlet mye linker og info fra nedlagte sider.

Her er info om bla Hoodoo heving og alternative metoder fra Baxter side om Lada Niva

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/BaxterLift.htm 

 

Vaz Mas her på forumet har skifta motor og lage nytt lavt tak, støpt av glassfiber.

se tråden for info og ideer.

http://www.offroad.n...7076-lada-niva/

 

De vanligste motrobyttene er eldre Fiat twincam eller Citroen/Peugeot 1,9Dielsel, men alt er mulig :D

Har slev søkt om og fått godkjent motorbytte til en Citroen/Peugeot 1.9 Turbo diesel på 90hk, men har ikke kommet igang enda.

 

Kan også rekomendere å gå inn å kikke på det svenske Niva forumet http://lada-niva.se som er et av de mere aktive ladaforumene, med masse dokumentasjon og kunnskap. Det er beste plassen å stille spørsmål å søke hjelp. mange brukere som er inne daglig å man får raskt svar av erfarne Niva eiere.

 

Et tips hvis du skal handle deler er http://ladapower.com velsortert nettbutikk og god support. Det er 10% rabatt på alt man handler hvis man bruker rabattkode "lada-niva.se"

 

Lykke til



#7 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 23 November 2017 - 11:56

Yes, da var jeg endelig i gang med å plukke Nivaen

 

maggan@ takker for informasjonen

 

Kan hente en fiat motor 2.0 twin cam turbo, men er usikker på den passer på girkassen?   Har ikke bestemt meg om taket, jeg

har lyst å fjerne glassfiber taket og sveise på nytt tak . ( stål tak koster  2100kr+mva)  men jeg  har ikke greid å bestemme meg om hva som er finest, lavt eller høyt tak

 

Alt som finnes innvendig i bilen byttes, bestillte kompett Interiør til bilen fra Lada i ukraina (komplett dashbord, seter, dørtrekk, deksler, teppe og div)


Edited by intreserte, 23 November 2017 - 12:03.


#8 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Innlegg:

Posted 23 November 2017 - 17:50

Gleder meg til å følge med på denne. Legg ut masse bilderxsmile.png.pagespeed.ic.5Yux4gu5_h.png.



#9 Dodge

Dodge

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 434 Innlegg:

Posted 23 November 2017 - 19:11

kult! ikke den mest vandlige bilen å restaurere... russerne har laget mye bra, men også mye dårlig. lastebil kan de iallefall! niva når vel ikke helt opp i den klassen, men lykke til iallefall! mer har ikke jeg å tilføre av kunnskap...


Daniel Krüger -

Y61 patrol godkjent m BMW M57 204hk/410nm

Dodge ram W250 crew cab - restaurering m/ motorbytte pågår. Nissan 2.8TD, 4L80E


#10 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 26 January 2018 - 00:52

Skal jeg gå for 50 eller 70mm heving, hva mener dere ?


Edited by intreserte, 26 January 2018 - 01:36.


#11 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 26 January 2018 - 01:11

edit


Edited by intreserte, 22 June 2018 - 02:37.


#12 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 20 March 2018 - 08:13

Heia. Hur går det med restaureringen? venter med spenning på å få se bilder på prosjektet  :D



#13 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 29 May 2018 - 23:04

Heisann

Nå er bilen plukket og klar til vask. Ellers lite rust på bilen uten om rust i begge innerskjermer bak,l itt i venstre kanal og på venstre dørblad,  Bakluka hadde så mye rust at jeg kjøpte ny

 

Lagt til 22.06.18

Venstre dørblad skal byttes ut

Attached Thumbnails

  • IMG_0109.JPG
  • IMG_0149.JPG
  • IMG_0128.JPG
  • IMG_0117.JPG
  • IMG_0112.JPG
  • IMG_0171.JPG
  • IMG_0173.JPG

Edited by intreserte, 22 June 2018 - 01:31.


#14 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 30 May 2018 - 16:51

slettet


Edited by intreserte, 25 October 2018 - 20:50.


#15 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 June 2018 - 01:29

Spennende.

 

Er girkassa bra? Kardanger må sjekkes. Kryss kan være dårlige. Finnes moderne løsninger for å erstatte kryss.

Kan du fortelle mer?


Edited by intreserte, 22 June 2018 - 01:29.


#16 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 June 2018 - 02:09

Nå er endelig det meste av deler i hus, 

 

Alt innvendig intenør blir nytt, de eneste tingene innvendig i bilen som ikke byttes ut  rattstamme og kupevarmer :)Alle deler under og utvendig  skiftes ut... også vinduene ;) Det eneste jeg ikke bytter er driverk som akslinger og girkasser.

 

Blir ikke til jeg senker taket.

For dere som trenger nytt tak så koster dette rundt 2000kr +mva med frakt fra Lada forhandleren i moskva

 

Er det lov å montere halvbur i bilen, så lenge  det ikke finnes stag som hindrer eller hemmer inn og utstigning ? 

Attached Thumbnails

  • IMG_0017.JPG

Edited by intreserte, 22 June 2018 - 04:04.


#17 intreserte

intreserte

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 25 October 2018 - 20:40

Nå skjer det saker, fikk lånt løftebukk og høytrykk spylt og vasket bilen godt.

 

Så for meg en masse arbeid med å fjerne den gamle coatingen under bilen, men jeg fant ut at ved å sprøyte

bensin på tektylen/coatingen over en periode på ca. 20min løste den seg opp og lot seg spyle av med vanlig høytrykkspyler.

 

Siden bilene er kjent for støy kommer jeg til å legge arbeid i støydempning, på tropedoveggen har jeg sprøytet 3mm lydempnings masse, alle hulrom skal behandles med dette og etter på kommer to lag 4mm dempningsplater.

Lydempning innvendig i bilen blir minimum 10mm,

 

Ellers veldig glad at jeg ikke kappet av taket, i følge motorregisteret fra 2017 finnes det bare 30stk registrerte Niva varebiler i norge, og 387stk Niva registrerte personbiler. 

 

Lydempning tropedovegg

IMG_0016.JPG

IMG_0004.JPG

Attached Thumbnails

  • IMG_0009.JPG
  • IMG_0011.JPG
  • IMG_0017.JPG
  • IMG_0019.JPG
  • IMG_0012.JPG
  • IMG_0013.JPG
  • IMG_0014.JPG

Edited by intreserte, 25 October 2018 - 20:54.


#18 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 25 October 2018 - 21:06

Hei og beklager kjempeseint svar. Flott at du jobber videre med bilen, blir nok bra det.

 

På bilen jeg hadde bytta jeg kardanger til: http://www.offroadru...uosi1_1531.html og http://www.offroadrunner.ru/katalog/transmissija/privody-i-poluosi/privody-i-poluosi1_1532.html

Mye mindre lyd sammenlignet med de originale kardanger med kryss. Skriv på engelsk til info@offroadrunner.ru Dem er litt treige men får ting sendt til Norge til en ok pris.

 

Ser at du har fiksa rust på skjermene bak. Her kommer rusten av at det er flere lag med stål og rusten kommer innifra. Beste medisin er å borre et lite hull i toppen av hver av de svulstene som går opp fra fjærstøtta. Så fyller du disse med nokka tynt som stopper rust. F.eks. fluid film på sprayboks. Ellers vil den rusten komme tilbake igjen. Etter hvert også på utsiden.



#19 maggan

maggan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 19 June 2019 - 07:35

Hei igjen,

Litt nyskjerrig på hvordan det går. Har du noe nytt å fortelle eller flere bilder å vise frem :)