AC etterfylling R12
#1
Posted 08 May 2004 - 23:00
2 år siden sist. Var gjort på 20 minutter. Kostet en liten formue.
Hvor fyller jeg på. Høy / lavtrykkside? Mengde? Prosedyre?
#2
Posted 08 May 2004 - 23:00
Subbeløs, men ikke motløs
#3
Posted 08 May 2004 - 23:00
Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
#4
Posted 08 May 2004 - 23:00
Disse "spesialistene tar jo blodpris for sin "ekspertise"
Subbeløs, men ikke motløs
#5
Posted 08 May 2004 - 23:00
cato
#6
Posted 08 May 2004 - 23:00
Subbeløs, men ikke motløs
#7
Posted 08 May 2004 - 23:00
Subbeløs, men ikke motløs
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Chevysub</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Vet ikke konsistensen jeg men det er iallefall R134 som skal på XJ'en min......med en oljetilsetning
cato
#8
Posted 08 May 2004 - 23:00
Joda betalte 1500,- for 2 år siden. Etter det jeg har lest skal det vare 2-4 år mellom hver etterfylling. Tenkte å spare inn litt hvis mulig. Det flotte varme været hilser jo på og da er det behagelig med litt nedkjøling hvis en skal kjøre litt lenger.
Det med å erstatte med det mere miljøvennlige 134 var visst ikke så lurt for kompressoren. Var noe med at den da blandt annet måtte ha annen olje og gikk på annet trykk. Uheldig for kompressoren.
Finnes et ombyggingssett, men vet ikke noe om det.
Er for så vidt enig i at det som er miljøskadelig skal avgiftsbelegges, men det er jo ikke min skyld at bilen ble levert med R12, og de lager jo ikke systemer med R12 mer. Burde få lov til å kjøre til det ikke er mer.
Det morsomme er jo at når våre kjære myndigheter bestemte at R12 og R22 som er miljøskadelige for atmosfæren, og ble mye brukt på skip, skulle destrueres ble det sendt til Afrika for å slippes der. Det var sikkert mye hjelp i
Forsøker en kjølereperatør. Gamle kjøleskap går jo fremdeles på R12.
Takk for hjelpen!
Forresten. Det var det med hvordan, til hvilket trykk, mengde og hvordan jeg fyller på hvis noen vet det, og jeg får tak i en dunk med stoffet?
#9
Posted 08 May 2004 - 23:00
Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!
#10
Posted 08 May 2004 - 23:00
Subbeløs, men ikke motløs
#11
Posted 08 May 2004 - 23:00
OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS
#12
Posted 08 May 2004 - 23:00
#13
Posted 08 May 2004 - 23:00
Kjølevirkningen blir like bra....
#14
Posted 08 May 2004 - 23:00
Chris
#15
Posted 09 May 2004 - 23:00
Takk for hjelpen
#16
Posted 09 May 2004 - 23:00
R12 har vært forbudt å produsere i mange år. Om det er forbudt å selge det vet jeg ikke. Det var tidligere på markedet gjenvunnet R12. Dette var også grunnen til at prisene på dette steg voldsomt fra 20-30 kr pr kilo til 1000 pr kilo, eksempelvis.
mvh
Torfinn
#17
Posted 09 May 2004 - 23:00
Jeg har en 94 modell wrangler YJ "olympic", her har Ac sluttet å være a/c og blåser kun kupeluften, det er ikke noe bobler i seglvinduet, hverken ved oppstart eller etter at motor har oppnådd arbeidstemp, og jeg skrur på ACen. Må jeg fylle på noe eller er det ett eller annet feil?
Jeep_ch_ltd hvor var det du måtte betale 800 kroner for påfylling?
mvh
Kjart
#18
Posted 09 May 2004 - 23:00
Eller det kan jo være en o-ring som er dårlig.
Det viktige når man driver montasje (demontering / sammenskruing igjen) på AC-anlegget er å ta noen oljedråper på hver O-ring. Da er det mye større sjanse å få det gasstett, siden oljen ligger å smører O-ringene, og får dem til å smette bedre på plass.
Forresten, avgiften på kjølemedium har viss akkurat blitt doblet, slik at prisen er 200% i år i forhold til i fjor. Dette forklarer nok prisene rundt kr. 2000 for en fylling.
Hilsen
Gsimon
#19
Posted 09 May 2004 - 23:00
Jeg har en 94 modell wrangler YJ "olympic", her har Ac sluttet å være a/c og blåser kun kupeluften, det er ikke noe bobler i seglvinduet, hverken ved oppstart eller etter at motor har oppnådd arbeidstemp, og jeg skrur på ACen. Må jeg fylle på noe eller er det ett eller annet feil?
Jeep_ch_ltd hvor var det du måtte betale 800 kroner for påfylling?
mvh
Kjart
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Kjart</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Kommer koblingen på kompressoren inn? Det skal man tydelig både kunne se og høre. Styringen av disse air-condition anleggene ganske enkle, kapasiteten styres av at kompressoren slåes av og på. Det en en termostat i varmeapparatet, denne skal hindre gjenfrysing. Det sitter også en pressostat på beholderen. En enkel test kan gjøres slik: Koble 12V direkte til kompressoren. Magnetkoblingen skal da klappe til og kompressoren begynne og gå. Motoren må selvfølgelig gå. Etter få sekunder skal man kunne merke at sugeslangen /røret fra kompressoren begynner å bli kald. Kjør den gjerne et par minutter, sett på vifta i varmeapparatet. Det skal merkes at den avgir kaldluft. Hvis den ikke slangen/røret blir kald er det enten fritt for væske eller så er det feil på kompressoren.
mvh
Torfinn
#20
Posted 09 May 2004 - 23:00
I Sandefjord.
Han er i alle fall 2.generasjons kuldemann i firma og driver dette som en liten bigeskjeft. Som sagt kr. 800,-. Han var også innom problematikken med forskjellige typer og garanterte at det han etterfylte var like bra og gikk helt fint sammen med R12. Det var med andre ord det de brukte på R12 systemer idag.
Har avtale kl 10.00 imorgen.
Send meg en mail på: jeep@europe.com så kan du få telefonnummeret direkte til han hvis du ønsker.