Gå til innhold



Foto

AC etterfylling R12


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Noen som har oppskrift / forklaring på hvordan en gjør en etterfylling av freon R12 på en 91 Cherokee?

2 år siden sist. Var gjort på 20 minutter. Kostet en liten formue.

Hvor fyller jeg på. Høy / lavtrykkside? Mengde? Prosedyre?

#2 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Freon er vel ikke akkurat det du kjøper på Rimi, så du må vel til et verksted. Mener at det kosta rundt 700 til Subben, men har hørt at folk har betalt opptil 2000. Sikkert fantasipriser på den driten, men kanskje litt avgifter siden det er så veldig "miljøvennlig" biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#3 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Hva med å ta turen til en som reparerer kjøleskap/frysere????

Tron Rui 91846960
user posted image
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#4 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Spørs om dem har rette koblinga da ? Men det er jo lurt å sjekke.

Disse "spesialistene tar jo blodpris for sin "ekspertise"

Subbeløs, men ikke motløs

#5 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Men R12 er jo nå ulovlig......Har en kamerat med en 68 Buick Electra og han måtte fylle R134....kosta cirka 1000,-

cato

#6 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Er ikke det sånn "oljeguffe"? Var noe sånt svineri på en 460 som vi hadde en gang.

Subbeløs, men ikke motløs

#7 Catosen

Catosen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1281 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Er ikke det sånn "oljeguffe"? Var noe sånt svineri på en 460 som vi hadde en gang.

Subbeløs, men ikke motløs

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Chevysub</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Vet ikke konsistensen jeg men det er iallefall R134 som skal på XJ'en min......med en oljetilsetning

cato

#8 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Takk for svar!

Joda betalte 1500,- for 2 år siden. Etter det jeg har lest skal det vare 2-4 år mellom hver etterfylling. Tenkte å spare inn litt hvis mulig. Det flotte varme været hilser jo på og da er det behagelig med litt nedkjøling hvis en skal kjøre litt lenger.

Det med å erstatte med det mere miljøvennlige 134 var visst ikke så lurt for kompressoren. Var noe med at den da blandt annet måtte ha annen olje og gikk på annet trykk. Uheldig for kompressoren.

Finnes et ombyggingssett, men vet ikke noe om det.

Er for så vidt enig i at det som er miljøskadelig skal avgiftsbelegges, men det er jo ikke min skyld at bilen ble levert med R12, og de lager jo ikke systemer med R12 mer. Burde få lov til å kjøre til det ikke er mer.

Det morsomme er jo at når våre kjære myndigheter bestemte at R12 og R22 som er miljøskadelige for atmosfæren, og ble mye brukt på skip, skulle destrueres ble det sendt til Afrika for å slippes der. Det var sikkert mye hjelp i wtf.gif

Forsøker en kjølereperatør. Gamle kjøleskap går jo fremdeles på R12.

Takk for hjelpen!

Forresten. Det var det med hvordan, til hvilket trykk, mengde og hvordan jeg fyller på hvis noen vet det, og jeg får tak i en dunk med stoffet?

#9 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

For en del år siden fikk jeg fylt R12 av en som jobber med stor kjøkken. Og de kopplingene passa supert. Vi kjørte på masse trykk, husker ikke hvordan. Bra ble det.



Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#10 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Men en "dunk" med sånt skal du nok lete lenge etter biggrin.gif

Subbeløs, men ikke motløs

#11 93ZJ

93ZJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1152 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Hmmmm! Jeg har hatt en 91XJ med AC, den hadde R134.

OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS

#12 Leo

Leo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 500 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

fylte på min 95 subb får et år siden 2067kr takk. Noen som vet om rimligere plasser man kan få fylt?

#13 EKJ

EKJ

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1257 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

Jeg bygger om AC anlegg der jeg jobber.... Det er ikke lov og selge R12 lenger og det kan ikke skaffes... Det jeg gjør er at jeg tapper anlegget for hva som er igjen av gass og det som kommer ut av olje..jeg monterer overganger på lav og høytrykks siden, så 134A koblingene passer..... og fyller på en olje som er kompatibel med 134a og R12... vakummerer en halvimes tid og fyller 134A... Bytter ventiler der dette går ann samtidiig for og være sikker på at det er tett...
Kjølevirkningen blir like bra....

#14 Chris

Chris

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1378 Innlegg:

Posted 08 May 2004 - 23:00

hør med de som driver med kjøleagg på lastebiler. (eks carrier på robsrud/lørenskog) R 12 er det totalforbud mot i norge. men de som driver med Thermo king eller Carrier agg til lastebiler og semihengere de har utstyr til å fylle men er man fornuftig så sjekker man med bil importøren først hvilken vekt med kjølemedie man skal ha så kan de helt sikkert fylle bare de vet hvor mye som skal fylles

Chris

#15 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Ringte rundt og spurte. Det finnes en erstattning for R12 som de bruker nå. Fikk ikke navnet, men den skal være like kald og kompatibel med olje osv. Prisen for etterfylling ble satt til kr. 800,-. Høres greit ut.

Takk for hjelpen

#16 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Hvorfor må det etterfylles? Da må det jo være en lekkasje. Det er et lukket system, og skal jo ikke etterfylles på lik linje med en fryser, eller et kjøleskap. R134 og freon er ikke kompatible i det hele tatt. Det er visstnok slik at R134 bryter ned oljen og tetninger, slik at man får lekkasje og kompressorhavari, dersom man kun fyller på R134 på et R12 Anlegg. Dersom man skal bytte til R134 på et anlegg som har gått tidligere på R12 vil jeg tro at man bør / må bytte kompressor og filter, som har en annen olje. Man vil måtte gjennomspyle anlegget for å få ut all gammel olje og gammel dritt. Det finnes visstnok erstatninger R401 er det noe som heter (det finnes forresten et utall forskjellige kjølemedier), som visstnok kan erstatte R12. Jeg har en 89 modell med R12. Jeg har aldri etterfylt noe som helst. Det er også et seglass på beholderen. Dersom det blir lite væske i anlegget skal man kunne se at væsken skummer i seglasset.

R12 har vært forbudt å produsere i mange år. Om det er forbudt å selge det vet jeg ikke. Det var tidligere på markedet gjenvunnet R12. Dette var også grunnen til at prisene på dette steg voldsomt fra 20-30 kr pr kilo til 1000 pr kilo, eksempelvis.

mvh
Torfinn

#17 Kjart

Kjart

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 288 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Når det først er kyndige A/C folk på tråden!

Jeg har en 94 modell wrangler YJ "olympic", her har Ac sluttet å være a/c og blåser kun kupeluften, det er ikke noe bobler i seglvinduet, hverken ved oppstart eller etter at motor har oppnådd arbeidstemp, og jeg skrur på ACen. Må jeg fylle på noe eller er det ett eller annet feil?

Jeep_ch_ltd hvor var det du måtte betale 800 kroner for påfylling?

mvh
Kjart

#18 gsimon

gsimon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 330 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Grunnen til at det lekker ut kjølemedium på gamle biler er hovedsaklig simmerringene i kompressoren, slik at det lekker der.

Eller det kan jo være en o-ring som er dårlig.

Det viktige når man driver montasje (demontering / sammenskruing igjen) på AC-anlegget er å ta noen oljedråper på hver O-ring. Da er det mye større sjanse å få det gasstett, siden oljen ligger å smører O-ringene, og får dem til å smette bedre på plass.

Forresten, avgiften på kjølemedium har viss akkurat blitt doblet, slik at prisen er 200% i år i forhold til i fjor. Dette forklarer nok prisene rundt kr. 2000 for en fylling.

Hilsen
Gsimon

#19 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Når det først er kyndige A/C folk på tråden!

Jeg har en 94 modell wrangler YJ "olympic", her har Ac sluttet å være a/c og blåser kun kupeluften, det er ikke noe bobler i seglvinduet, hverken ved oppstart eller etter at motor har oppnådd arbeidstemp, og jeg skrur på ACen. Må jeg fylle på noe eller er det ett eller annet feil?

Jeep_ch_ltd hvor var det du måtte betale 800 kroner for påfylling?

mvh
Kjart

<i><div align="right">Opprinnelig postet av Kjart</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Kommer koblingen på kompressoren inn? Det skal man tydelig både kunne se og høre. Styringen av disse air-condition anleggene ganske enkle, kapasiteten styres av at kompressoren slåes av og på. Det en en termostat i varmeapparatet, denne skal hindre gjenfrysing. Det sitter også en pressostat på beholderen. En enkel test kan gjøres slik: Koble 12V direkte til kompressoren. Magnetkoblingen skal da klappe til og kompressoren begynne og gå. Motoren må selvfølgelig gå. Etter få sekunder skal man kunne merke at sugeslangen /røret fra kompressoren begynner å bli kald. Kjør den gjerne et par minutter, sett på vifta i varmeapparatet. Det skal merkes at den avgir kaldluft. Hvis den ikke slangen/røret blir kald er det enten fritt for væske eller så er det feil på kompressoren.

mvh
Torfinn

#20 jeep_ch_ltd

jeep_ch_ltd

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 09 May 2004 - 23:00

Kjart!

I Sandefjord.
Han er i alle fall 2.generasjons kuldemann i firma og driver dette som en liten bigeskjeft. Som sagt kr. 800,-. Han var også innom problematikken med forskjellige typer og garanterte at det han etterfylte var like bra og gikk helt fint sammen med R12. Det var med andre ord det de brukte på R12 systemer idag.

Har avtale kl 10.00 imorgen.
Send meg en mail på: jeep@europe.com så kan du få telefonnummeret direkte til han hvis du ønsker.